Twitter och jag + hashtags för skolfrågor

Jag har inte riktigt lyckats ta till mig Twitter ännu (det kvittrar inte i mitt bröst helt enkelt) men eftersom flera av mina bloggvänner gång på gång höjer mediet till skyarna så fortsätter jag att kämpa! Jag tänkte tillbringa en del av dagen till att uppdatera vilka jag följer, men jag är rädd för att följa för många; jag tycker att det är svårt att ”hinna med” och ”hitta rätt” när mitt program (TweetDeck) spottar ur sig mängder av tweets så fort jag loggar in! Jag blir också lite stressad av direktkommunikationen. Det är väl den som är mediets fördel och jag inser att det kan vara oerhört givande att ”chatta” med någon, men samtidigt känner jag ett stressande krav på att ge omedelbar respons. De diskussioner i bloggen som sker när flera personer läser och kommenterar ungefär samtidigt är förstås de som brukar bli bäst, men man kan ju alltid gå och ta en kopp kaffe, laga mat eller gå ut med soporna utan att det anses som oartigt att man inte svarar omedelbart…

Över till ett mer specifikt område; hashtags för pedagoger/skolfrågor.

Hashtagen #merkateder samlade en större mängd pedagoger till diskussion än jag har sett tidigare. Jag noterar nu att det är många som använder hashtagen till tweets som inte har speciellt mycket med katederdebatten att göra och misstänker därför att det är fler än jag som har svårt att hitta en övergripande hashtag som fungerar bra för skolfrågor. Tagen #skola fungerar ganska bra, men det dyker även upp inlägg på något (för mig) främmande språk och #utbildning används inte så ofta. Finns det någon tag som jag har missat? Annars önskar jag att någon av de mer engagerade pedagogtwittrarna kunde ta tag i saken och sprida användandet av en övergripande hashtag…

Uppdatering: #eduswe är tydligen också gångbart. Passar på att testa en ny grej, länkarna i ”bilden” nedan ska fungera tillsammans med Twitter:

Annonser

Om ChristerMagister

Bloggande lärare med fotointresse.
Det här inlägget postades i Privat och foto, reflektioner och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

21 kommentarer till Twitter och jag + hashtags för skolfrågor

  1. Morrica skriver:

    Kolumner är en fiffig finess, mycket lätthanterlig i TweetDeck (min favvoapp när det gäller Twitter). Jag konstaterar att jag följer ungefär sjuttio gånger så många som du gör, och det är kolumnerna som gör det hanterbart. Jag har alla nyheter i en kolumn, all skola i en kolumn, alla svenskar i en kolumn etc, använder smala kolumner (smaksak), har ljud bara i de kolumner där jag interagerar, inte t ex i Home eller nyheter om det inte är något särskilt (som jordbävningen i Japan t ex) och vips har jag överblick och slipper bli stressade av strömmen.

  2. Kristian Grönqvist skriver:

    Christer

    Som Du förstår, så är jag helt emot twitter.
    Som jag förstått det, (kan vara fel för det) så är twitter en form av kommunikation, där man med så få ord som möjligt skall presentera oneliners med innehåll, skärpa och humor.
    Ett icke föraktligt mål i sig.
    Som poesi.

    Hur många människor har kapacitet att bli riktiga poeter?
    Det mesta man ser på på Twitter är därför typiskt ytligt dravel, som är så kort att innehållet, av kapacitetsbrist hos skrivaren eller utrymmesbrist i själva formatet, gör kommunikationen innehållslösare än om det skrevs med kilskrift.

    Minimaliseringen av formatet och populariteten i fenomenet, gör mig lite fundersam till kausaliteten i det hela.
    Är det folks oförmåga att överhuvudtaget uttrycka sig i skrift, som gör formatet populärt?
    Eller är det själva tanken på snabbhet i banal information mellan många människor som är den drivande motorn?
    I bägge fallen tappas något på vägen. Det allvarliga och lärorika samtalet.
    Är det skolans fel?
    Föräldrarnas fel?
    Samhällets fel

    • ChristerMagister skriver:

      Jag har ju också lite svårt att hitta formen på Twitter, men jag tror inte att det är ett negativt fenomen. Hittills har jag mest använt Twitter för att hitta länkar till blogginlägg, artiklar osv, men jag tänker att det ”allvarliga och lärorika samtalet” kan skapas av användare som skriver ofta och regelbundet i stället för långt…

      Man behöver ju inte ropa ut ”poesi” till allmänheten, utan kan föra samtal med enskilda individer, samtidigt som andra tittar på och kan inflika i diskussionen…

  3. Kristian Grönqvist skriver:

    Christer

    Jag förstår…
    Men egentligen rörde invändningen något mer på sikt. Hur tror Du uppsatser kommer att se ut om 10 år?
    Det kan ju visserligen hända att det är egalt då. Street-smarta kids tar över…?
    Tur jag slipper arbeta i eländet.

    • Morrica skriver:

      Kristian, var inte rädd för Twitter, långa texter hvilar där. Vi ser ju inga tankar där inga röster är. I lilla kommentaren du bär en tanke still, ty kort är allt det långa med bävan längta till. Var inte rädd för Twitter, långa texter hvilar där. Var inte rädd för Twitter som tankens hjärta bär.

      *fritt efter Blomberg*

  4. Anna Kaya skriver:

    Twitter är, trots sina 140 tecken, ett otroligt sätt att bolla tankar och idéer med andra. Behöver man fler tecken så skriver man ett blogginlägg och länkar till det.

    Jag förstod inte vitsen med twitter förrän jag 1. följde tillräckligt många, 2. var med i #skoldiskurs Nu kan jag inte vara utan. Twitter är snabbt, enkelt och lärorikt. Jag har träffat på många intressanta människor och åsikter och lika många provocerande. Att hålla koll på vad alla intressanta skribenter skriver i sina bloggar är svårt men via länkar och RT på twitter känns det enklare.

    Jag använder TweetDeck då och då men jag klarar mig bra utan också. Tycker TweetDeck stressar mer än twitter.com men det är väl för att jag inte har stängt av ljudet.

    En gemensam hashtag för skolfrågor? Jag vet inte, jag… Det skapas ju relevanta hashtags hela tiden. En hashtag räcker inte och gör den det så duger väl #skola och #eduswe? Jag tror mer på listor, att man skapar listor på skolfolk och följer deras twittrande på det sättet.

    Jag kan förstå att många som inte använder twitter ser tweetsen som ”oneliners” men när man väl är insatt och använder mediet så inser man snabbt att det är ett väldigt givande nätverkande. Eller som de säger: ”På facebook pratar du med dom du redan känner, på twitter med dom du borde känna.”

    Men, man måste nog vara aktiv för att inse tjusningen med twitter. Och när man väl gör det så inser man att det är rätt beroendeframkallande. Vilket kanske inte är så bra, förstås.

    • Morrica skriver:

      Anna Kaya, beroendeframkallande på samma sätt som det är beroendeframkallande att småprata med kollegor när man möts, med grannar när man väntar tillsammans på bussen eller med kassörskan man går förbi i snabbköpskassan varje dag. Det är inte det sämsta =)

    • ChristerMagister skriver:

      Kan jag ha följt för få alltså? Jag ökar på vartefter och försöker vara mer aktiv… Tack för tipsen!

      ”var med i #skoldiskurs” skriver du… Vad är det? Jag sökte hashtagen men fick inga träffar…

      • Anna Kaya skriver:

        #skoldiskurs var en förfrågan från : Hur många olika sätt att prata om skolan på kan vi samla ihop på 24 timmar? Tagga med #skoldiskurs Under de 24 timmarna kom över 800 tweets. finns en bild i wordle och en twitter-parad. kan du läsa alla tweets sm=1&sd=4&sy=2011&em=1&ed=7&ey=2011&o=a&l=10000&from_user=&text=skoldiskurs&lang=

        Om mina html-länkar blir felaktiga får du gärna ta bort kommentaren. Glömmer ibland någon liten tag eller så 🙂

  5. Mats skriver:

    Jag hör till de nyfrälsta! Men det tar tid att hitta rätt antal personer att följa. Tanken på att begränsning befriar gillar jag och att twittra under en föreläsning skärper mina sinnen.

    Det är nyttigt att tänka sig en mottagare!

    • Anna Kaya skriver:

      Jag håller med! När jag twittrade från Skolverkets kursplanekonferens var jag tvungen att fokusera på att lyssna, förstå, anteckna och samtidigt twittra om det viktigaste. Inte en enda gäspning från mig på hela dagen! 😉

      Sedan hade jag flera som skickade frågor till mig som jag var tvungen att ta reda på svaren på. Vilket ledde till att jag lärde mig mer samtidigt som jag lärde andra. Otroligt egentligen. Något fantastiskt, faktiskt.

    • ChristerMagister skriver:

      Får ”eleverna” ha telefonen framme under lektionen!
      Fy, vart är världen på väg!? 😉

  6. Kristian Grönqvist skriver:

    Jag är nog för gammal, det sitter nog där, jag vill inte längre följa fler, jag vill följa färre…

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s