Ta tag i detta!

Jag läser Sydsvenskan och ser att Malmös socialdemokrater har årsmöte i dag.
Två beslut som klubbades förra året lyftes upp på bordet:

1) Det ska vara omkring tjugo elever i varje skolklass, aldrig trettio. (Länk)
2) Man ska resa en staty av Zlatan någonstans i Rosengård. (Länk)

Uppenbarligen har det hänt lika lite i båda frågorna.

Dagens citat står revisorkollegiets ordförande Sten Dahlvid för. Han konstaterar att han själv, i egenskap av revisor, årligen levererar kritik mot de svaga skolresultaten i Malmö. ”Jag är faktiskt ganska ledsen över att varje gång skriva kritik i de här frågorna”, säger han och riktar en uppmaning till fullmäktigegruppen:

– Ta tag i detta!

Om ChristerMagister

Bloggande lärare med fotointresse.
Det här inlägget postades i Debatt och politik, skolpolitik och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Ta tag i detta!

  1. soffan21 skriver:

    Måste det finnas ett samband mellan klasstorlekarna och resultaten? Jag tror inte det. Visst är det bra med mindre grupper att undervisa men det är långt ifrån enda vägen till framgång. Jag tror i så fall att en satsning på fler vuxna i klassrummet är att föredra. Men till sist så handlar det om hur den enskilde pedagogen möter eleverna. Och en annan sak,ska klasserna inte vara större än 20 barn så räcker nog inte salarna till,för alla barnen finns ju kvar och vill hoppas vi gå i skolan.

    • ChristerMagister skriver:

      Jag tror att det är få (om några) förutsättningar/metoder i skolan som alltid ger ett positivt eller negativt resultat. Det beror på den individuella läraren, elevgruppen, platsen, tiden och en mängd andra faktorer. Däremot så tror jag att mindre elevgrupper är en förutsättning som generellt ökar möjligheterna att nå bättre resultat. Det är väl sådana vi måste försöka hitta i den övergripande skolpolitiken tänker jag. Verksamheten i klassrummet sköts sedan på en annan nivå.

      Slänger ur mig ytterligare ett par tankar:

      – Det är inte bara resultaten som kan förbättras i en mindre grupp, man har även möjligheten att arbeta mer framgångsrikt med relationerna. Jag tror att det är vanligare med mobbning, elever som känner sig misslyckade och allmänt stressade elever (och lärare 😉 ) i större grupper.

      – Jag tror också på fler vuxna i klassrummet av många anledningar, men det är viktigt att de vuxna ”passar ihop” och har tid att samarbeta. Mer om det i det här inlägget.

Kommentera

