Hemundervisning

Bildlänk

Familjen Angerstig kämpar för att få hemundervisa sin yngste son. De andra tre barnen går i skola, en av dem på Livets ord, och Lisa Angestig tycker inte att motiveringen till att neka hemundervisning, ”att föräldrarna inte har tillräcklig kunskap”, håller.
Jag känner förstås inte Lisa alls och har ingen närmare information om fallet, men min spontana tanke är att motivet är att samhället tycker att hennes son ska få ett andrum från den religiösa påverkan som han utsätts för under resten av dygnet och en objektiv undervisning enligt läroplanen.

I artiklarna nämns ingenting om denna dimension, men jag tycker att det lyser igenom…
Kanske är det bara mina fördomar (knäpp mig gärna på näsan och få mig att se en annan sida av saken) men i de fall av hemskolning som jag har hört talas om är själva motivet ”rätten” att få påverka sitt barn i fred… För att uttrycka sig krasst. Jag menar, om man ska tillbringa ett år i Ulan Bator eller av någon annan anledning inte kan gå i skolan är det bra att möjligheten till hemundervisning finns, men vad är annars motivet?

Lisa Angestig uppfattar själv att det verkliga skälet till domslutet handlar om synen på hemundervisning i Sverige, inte om hennes ämneskunskaper (UNT), och så är det nog. Vi har trots allt en obligatorisk grundskola i Sverige. Folkpartiet har varit drivande i att rätten till hemskolning ytterligare inskränks med den nya skollagen och menar att det är omöjligt att säkerställa att kursplanen följs samt att undervisningen är vetenskaplig och icke-konfessionell. (Dagen)

Att alternativet att gå i Livets ords skola knappast är mycket bättre är en annan sak. (Religiösa friskolor har jag skrivit om bland annat i detta inlägg.)

Länkar till andra bloggar om: , , , , , , , , ,

Om ChristerMagister

Bloggande lärare med fotointresse.
Det här inlägget postades i Debatt och politik, religion, skolpolitik och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Hemundervisning

  1. Ordklyverier skriver:

    Hmmm, herre gud var min första tanke, men det kanske inte passar i sammanhanget. Klart att fullt friska barn inte ska undervisas i hemmet. Inte ens om föräldrarna tillsammans lyckats sy ihop behörighet i alla ämnen som det undervisas i på Grundskolan. Något jag ser som otroligt, men sedan räknade jag efter hur många ämnen jag och min man täcker upp gemensamt och det blev i alla fall nio. Lisa och hennes man kanske är värre hobbypluggare än vi är. Oavsett deras utbildning så är det självklart att barnen ska gå i skolan, läroplanen i övrigt är svår att följa om man undervisas själv. Om barnet däremot hade varit svårt sjukt är det klart att kommunen fått fixa hem behöriga lärare som undervisade i hemmet. Den enda typ av undervisning jag tycker är okej. Så Lisa kanske ska vara glad att hon har ett friskt barn och nöja sig med att hjälpa till med läxorna.

  2. FredrikN skriver:

    Först ville jag svara något ironiskt med hänvisning till svensk självgodhet och enhetstaten.
    Men kanske det går att diskutera frågan på allvar: Finns det verkligen en objektiv undervisning? Hur kommer det sig att den uppstod i Sverige?

    • ChristerMagister skriver:

      Det är en intressant fråga. Det finns förstås olika grader av objektivitet. I den ordinarie skolan finns det i alla fall möjligheter att kontrollera hur verksamheten ser ut, både när det gäller objektivitet och hur man följer läroplanen i övrigt.

      Vilken anledning ser du till att tillåta hemundervisning? Vad är själva motivet?

      • tråkmagistern skriver:

        Jag kan tänka mig flera orsaker. Man kanske har ett väldigt begåvat barn som mest får sitta av tiden i skolan. Man kanske vill uppfostra sitt barn i en kristen (muslimsk, zoroastrisk, buddhistisk etc.) miljö. Man kanske inte vill utsätta sitt barn för den djungelns lag som kan råda i många skolor.

        Så du tror att svensk läroplan är ett uttryck för en objektiv urvalsprocess av alla möjliga varianter? Menar du faktiskt det? Ja, då lever vi väl i den bästa av världar….

Kommentera

