Datoranvändning försämrar läsförmågan

Äntligen lyfts en av mina huvudförklaringar till de försämrade resultaten i svensk skola sedan mitten av nittiotalet upp i ljuset.
….Det är klart som korvspad att läsförmågan minskar när man läser en mindre mängd text och lika klart att det ger genomslag på skolans alla ämnen.

Mer information och länk till avhandlingen finns här, och här finns en annan jämförelse av läskompetensen hos 9-10 åringar mellan 1991 och 2001.

Mitt syfte med att lyfta upp detta är inte att försöka ”rentvå” skolan och lärarna på något sätt, men det är ett exempel på en omvärldsanalys som jag tycker har saknats i skolpolitiken under lång tid. Jag har skrivit om det tidigare och skrev då bl a:

Lika förenklat och fel som det är när skolan skyller elevers misslyckanden endast på eleven själv är det att endast skylla skolans försämrade resultat på lärarnas arbete eller pedagogiken i skolan.”

Ska vi lyckas vända det här skeppet så måste vi analysera hela samhällets utveckling för att finna lösningar. Kanske finner vi samtidigt att samhället har förändrats på ett sådant sätt att våra mätmetoder inte längre är relevanta, men det är en annan diskussion…  😉

Länkar till andra bloggar om: , , , , , , ,

Annonser

Om ChristerMagister

Bloggande lärare med fotointresse.
Det här inlägget postades i Debatt och politik, skolpolitik och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

11 kommentarer till Datoranvändning försämrar läsförmågan

  1. Trofinios skriver:

    Instämmer till fullo. När man letar orsaker till försämringar av elevernas kunskaper sätts enligt mitt tycke ett alltför stort fokus på de reformer som drabbade skolan under 90-talet. Givetvis är det viktigt att analysera dessa reformer och vilken effekt de haft på skolan. Men samtidigt måste man vidga perspektivet och inse att samhället i stort genomgått stora förändringar och försöka förstå vilka konsekvenser dessa haft dels på skolan dels på det lärande som sker utanför skolans väggar. Tidigt 90-tal var internet helt nytt, varken google, youtube eller facebook existerade; ytterst få personer ägde en mobiltelefon, tv-utbudet var alltjämt begränsat etc. Idag lever våra ungdomar i symbios med tekniken, de kan knappt föreställa sig hur det var att leva tiden före it-samhället. Det är minst sagt en dramatisk förändring som skett. Risken med att inte analysera skolans problem utifrån de större samhällsförändringar som skett är givetvis att vi kan missa att identifiera relevanta orsaker till skolans problem, vilket i sin tur kan medföra att åtgärderna för att få bukt med problemen inte får avsedd effekt.

  2. Björn skriver:

    Men har kommunikationsförmågan försämrats?

    • ChristerMagister skriver:

      Ja, det kan man undra. Och vilken förmåga är viktigast? Jag har ett inlägg om det som ligger halvfärdigt och väntar bland utkasten (det baseras på ditt inlägg om läsförståelse 🙂 ).

      Den aspekten har förstås betydelse när vi utformar framtidens skola, men så länge dagens skola är baserad på textläsning så påverkar den sjunkande läsförmågan resultaten oavsett om eleverna har utvecklat en annan förmåga som ”ersättning”.

      • Björn skriver:

        jag väntar med spänning. 🙂

        det vore mycket intressant om vi faktiskt är på väg mot en ny sorts kommunikation, om skriftspråket är på väg att ”tappa”.

  3. Dan Svanbom skriver:

    Är det bara jag som ser framför mig delar av Ray Bradburys framtidsvision ”Farenheit 451” (från 1950-talet)?

    =/

    • ChristerMagister skriver:

      ”Boken skildrar ett samhälle där all litteratur i tryckt form är strikt förbjuden […] Detta förbud har emellertid inte införts av något totalitärt styre utan blivit en följd av den allmänna opinionen som i sin nöjessträvan funnit litteraturen alltför tungsint och missmodsbringande.”

      http://sv.wikipedia.org/wiki/Fahrenheit_451

      Inte helt tokigt, men vi har ju faktiskt tillgång till teknik i dag som kan tillföra den skrivna texten (minst) en extra dimension. Det är ju inte bara lathet och nöjeslystnad som gör att det kan kännas effektivare att t ex se en inspelad föreläsning på YouTube i stället för att läsa en bok…

  4. Ping: Datoranvändning förändrar läsförmågan « You're no different to me

  5. Ping: Finska skolors resultat | Christermagister

  6. Ping: Om Filter, läskunnighet och en våldtagen polisman | Pers Värld

  7. Ping: Varför är Finland så framgångsrikt? | Christermagister

  8. Ping: Elevdatorer | Christermagister

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s