Ideali(s)m?

När jag skrev om Skolinspektionens hårda kritik av förskolor och skolor i Rosengård för ett par veckor sedan skrev jag att jag tyckte att rektorerna i området behövde mer pengar, bland annat för att ”kunna betala pedagogerna i det här området riktigt bra löner”.

I dag läser jag i en liten notis i Sydsvenskan (som jag inte hittar på nätet):

Skolinspektionens hårda kritik mot situationen på Rosengårds skolor gällde bland annat personalens bristande utbildning. Men varken Rosengårds stadsdel eller någon annan får i dag använda lönen som konkurrensmedel för att locka till sig behöriga lärare.

Stefan Lindhe (M) undrar om kommunen är beredd att ändra på detta eller om
ideali(s)men är i vägen.

För det första undrar jag förstås om detta kan stämma? Får verkligen inte stadsdelarna/skolorna använda lönen som konkurrensmedel? Sätter man inte individuella löner? Är inte dessa löner baserade på utbildning, kompetens, ansvar och tillgång/efterfrågan? Hur går det i så fall ihop med läraravtalen?
(Jag är dålig på fackliga frågor, men det känns inte rätt…)

Om det är på det sättet, och om det ligger någon ideologi bakom, skulle någon kunna vara snäll att förklara den för mig då?

Länkar till andra bloggar om: , , , , , , ,

Om ChristerMagister

Bloggande lärare med fotointresse.
Det här inlägget postades i Debatt och politik, Läraryrket, skolpolitik och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Ideali(s)m?

  1. Carina skriver:

    Inom den kommunen jag arbetar i får rektorerna inte konkurrera med varandra via lock om högre lön. Så är det här där jag jobbar, Södertälje kommun. Fast man kan ju locka lärare från andra kommuner förstås.

  2. coolaliaz skriver:

    Så blev det efter att Göran Persson styrde in skolan in i den kommunala fållan – eller ska vi säga fällan? Vem annan har vållat ens i närheten så mycket skada för nationen?
    För den sänkta skolan kostar och tar tid att vända rätt. Efter att politikerna börjat ta sitt ansvar alltså, vilket kan dröja.

  3. janlenander skriver:

    Ja, så agerar förstås en monopsist, Monopsony och det går förstås att visa med eknomiska analyser att det i ett samhällsperspektiv ger dåliga effekter. Det borde förstås de flesta också komma fram till med vanligt sunt förnuft men propagandan om de bortskämda lärarna har nog pågått för länge.

  4. Kristian Grönqvist skriver:

    Jag förstår att lönen är ett problembarn. Men nu handlar ju inte Rosengård om lönerna, utan om lärarnas förväntningar på eleverna. Och då får man det resultat som förväntas. Att ge mera i lön i Rosengård, innebär att man BELÖNAR inkompetenta lärare, vilket de tycker naturligtvis är helt OK.
    Ungefär som att sparka en politiker snett upp till vänster.
    Vart har all kausalitet tagit vägen. Lärs det inte längre in på lärarhögskolan?

  5. Kristian Grönqvist skriver:

    Klarspråk.
    Kommer man dragandes med en klass som vida överstiger förväntningarna, först då skall man ha en belöning. Har Ni aldrig varit hundägare.
    Förlåt, men nu är jag faktiskt lite sur.

    • ChristerMagister skriver:

      För det första tycker jag inte att vi ska beskylla de enskilda lärarna för en hel stadsdels (egentligen stads/lands/samhälles) misslyckande och för det andra så tänkte jag mig inte direkt att problemet skulle lösas av att ”belöna” lärarna som redan finns där, utan att man skulle kunna erbjuda riktiga topplöner när man anställde nya (ytterligare) lärare för att kunna locka till sig utbildade och engagerade lärare som är beredda att ta på sig ett extra ansvar för att styra upp verksamheten från grunden.

  6. Ping: Lärares lön och ”förmåner” | Christermagister

  7. Anna-Karin Frisk skriver:

    Jag funderar också över detta. Vet att detta också gäller i Sundsvalls kommun vilket verkat leda till att de också har riktigt kassa löner där….Självklart borde det vara en karriärmöjlighet för skickliga lärare att jobba i en miljö där de skickligaste pedagogerna behövs.

Kommentera

