Kostnaden för skolinspektioner

De senaste dagarnas diskussioner i bloggen fick mig att fundera över hur mycket det egentligen kostar att inspektera skolorna. I går gjorde jag en halvhjärtad googling som inte gav mig något svar och därför blev jag glad över att se att Skolinspektionens årsredovisning publicerades i dag.

Total kostnad 2010: ca 355 miljoner (2009 ca 310 miljoner)

Kostnaden för tillståndsprövning av fristående skolor ligger på ca 28 miljoner och i övrigt läggs 15-18% av resurserna på de fristående skolorna, men jag antar att den andelen kommer att öka nu med de ”hårdare tagen”. (Se tidigare inlägg: del 1, del 2)

P.S. På tal om mycket pengar: ”Lärarnas Riksförbunds granskningar av hur resurser till skolan fördelas visar att fem miljarder kronor skulle kunna frigöras och läggas på undervisning istället för skolbyråkrati.” (SvD)

Länkar till andra bloggar om:
, , , , , , ,

Om ChristerMagister

Bloggande lärare med fotointresse.
Det här inlägget postades i Debatt och politik, skolpolitik och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Kostnaden för skolinspektioner

  1. Mycket intressant, Christer. Skolverket gör just nu ett bättre intryck på mig än någonsin tidigare. Skolinspektionen har varit en stor besvikelse för mig de gånger jag varit i kontakt med dem eller läst deras rapporter. En väldig fokus vid skolors dokumentation och en stor svajighet i bedömningarna. Om inte skolinspektörer kan vara överens om vad som gäller, hur ska man då kunna vänta sig att kommunerna sköter sig? Hoppas innerligt att de pengar de kostar används bättre till gagn för eleverna i framtiden.

  2. Jan Lenander skriver:

    Skolinspektioner kostar och ska bara användas för viktig uppföljning men skolorna misskötts ibland grovt och måste kontrolleras. Läs gärna mitt Newsmill inlägg http://www.newsmill.se/artikel/2011/02/17/skolan-m-ste-ha-elevfokus

    Okunniga människor i den kommunala skolapparaten ställer till mer strul än nytta och erbjuder omfattande möjlighet till besparingar. Bort med byråkraterna.

  3. Babylon skriver:

    Byråkrati är inte alltid av ondo. Ofta i skolvärlden är avsaknaden av oberoende kontroll/byråkrati problemet. Jag tänker på de problem som funnits och med att kommunen suttit på alla stolar. Det har stora negativa konsekvenser särskilt vid mobbningsärenden.

    Nu kan någon komma utifrån och ställa krav. Det samma gäller särskilt stöd. Att Skolinspektionen får befogenhet att förelägga vite tror jag är riktigt bra när det gäller just dessa två områden.

    Jag skulle tycka att det var skönt att skolhuvudmannen betalade för det särskilda stödet istället för att jag ska göra det gratis. Rektorerna har ju inte ens tid att läsa åtgärdsprogrammen, än mindre att besluta om ”kostsamma” åtgärder.

    Vi behöver minst 5 miljarder till byråkrati, men vi behöver nog minst 5 miljarder till, till undervisningen om vi ska få något som påminner om en likvärdig skola.

Kommentera

