Femmorna i Stockholm har blivit bättre

Resultaten på de nationella proven visar att andelen elever i årskurs fem i Stockholm som lyckas nå godkända resultat har ökat mellan 2009 och 2010. (SvD) Alla som arbetar i skolan vet att resultaten mellan två angränsande årskurser kan variera oerhört utan några som helst insatser, men jag tycker ändå att Lotta Edholms förklaringar till förbättringen är värda att lyfta fram. Hon säger att man:

– har gjort en särskild satsning mot de skolor som haft låga resultat
– har anställt fler speciallärare
– har fokuserat på att lyfta kunskaperna
– har lagt resurser på en speciell läs- och språksatsning

Att man gör särskilda satsningar på de skolor med sämst resultat tycker jag är jätteviktigt och det är jag inte ensam om; se inlägget Recept på skolutveckling.

Blir man bättre i svenska är det också lättare att klara av engelska och matte, säger Lotta Edholm. Det är ett uttalande som jag tror att de flesta pedagoger kan skriva under på och sambandet finns förstås även när det gäller skolans övriga ämnen. Jag undrar om vi kanske för in lite för många olika ämnen i undervisningen för tidigt? I teorin ska ju alla lärare vara lärare i svenska, men är det verkligen så? Skulle vi kanske nå bättre resultat genom att vänta med att låta specialiserade ämneslärare ta över delar av undervisningen för att få mer tid till språkutvecklingen? Jag upplever nämligen att det redan i år 4-5 blir ganska få timmar på schemat där huvudfokus ligger på språkets utveckling.

Länkar till andra bloggar om:, , , , , , , ,

Annonser

Om ChristerMagister

Bloggande lärare med fotointresse.
Det här inlägget postades i Debatt och politik, skolpolitik och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Femmorna i Stockholm har blivit bättre

  1. Jan Lenander skriver:

    Tänk vad ovant det verkar det som borde vara en självklarhet dvs. att hjälpa och stärka de som har svårast att klara sin uppdrag. I företag gör man uppdraget enklare för den som inte lyckas, man avlastar den avdelning som inte hinner med sina åtaganden osv.

    Varför är det så ovant att satsa extra kraft på skolan som har svårigheter, läraren som inte får ordning, eleverna som behöver extra mycket hjälp…….. Ibland är det som att man tror att det är bra att straffa skolan som inte lyckas och läraren som är dålig med att öka kraven. Ett helt vansinnigt synsätt för den som har rudimentär pedagogisk utbildning.

    Ett viktigt inlägg du gör Christer!

  2. Kristian Grönqvist skriver:

    Jag håller helt med ER.
    Men jag tycker bötfällning eller andra incitament också är bra, hela skolvärlden består inte av Lärare som Ni. Se på Göteborgsområdet tex.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s