Fredagens fototema hos Sinneskatten är vatten. Det var länge sedan vi hade snö här i Malmö, men i Västra hamnen finns i alla fall vatten i olika former. Fler bilder från samma fototillfälle finns i en av mina privata bloggar (länk)och en pedagogisk koppling finns nedan.
Som jag skrivit tidigare är bilder en utmärkt utgångspunkt för pedagogiska samtal och/eller som start eller avslutning på ett arbetsområde. Ta med dig klassen ut på en promenad med digitalkamerorna i högsta hugg och när ni kommer tillbaka till klassrummet smäller du upp bilderna på er Smartboard ( 😉 ); var hittar du vatten i bilderna? I vilka former finns det? Varför ser det ut på det där sättet? Vad skulle hända om…?
Det här arbetssättet kan inspirera elever på alla nivåer; för ett exempel titta in här.
Länkar till andra bloggar om:
foto, fotografi, fotografering, fotobloggar, fotoutmaning, bilder, bild, vatten, Malmö,
Kul att du hittade till bryggan! Visst är det utmanande att förstå det här fenomenet.
P.S. Vi saknade dig igår…
Jag hade tänkt komma, men när det visade sig att vi hade möte till 16:30 så… Jag hade mer energi kvar på kvällen när jag pluggade om man säger så!
Superfina bilder!
Den första blir min favvis 🙂
Trevlig helg!
Fina ”vattenbilder”.
//Anne-Lie
Snyggt och spännnade!
Kul att du är med på fredagstemat, själv arbetar jag med personer med autism o aspberger så att använda digital kameran i sitt arbete är en vardag för mig.
Vill bara säga att se till att våren är kommen i slutet av mars, för då kommer jag till Malmö och dottern min som bor där o jag ska gå Skåne leden.
Ha en skön helg…Carina
Jag ska försöka fixa det! 😉
Ja, ty en smartboard finns ju i alla klassrum i alla svenska skolor……
Självklart! Vi lever väl ändå i ett modernt och högteknologiskt samhälle? 😉
(Där jag jobbar har vi i alla fall en storbilds-TV som kan kopplas till datorn i varje klassrum.)
Du har rätt, det borde faktiskt vara en självklarhet med en smartboard i varenda klassrum idag.
Fina bilder – första intressant med de parallella linjerna, sista med de runda mjuka isstensformerna kontra den raka streckbron och den mittersta som visar att det är alldeles för kallt. Mycket skönare att stå vid diskbänken och skvätta vatten. /Vänligen Ulla Laiho
Toppen! Digitalkameror, ungarnas egna mobiler och ipods, där kan de fota och filma! I en liten videosnutt med ljud kan de få med sitt tänk, bra för de som inte riktigt gillar/förmår skriva för hand eller resonera framför hela klassen… Apropå sådant vi diskuterat tidigare, bl.a. i killbetygssnacket, mer praktiskt, mindre sitta still!
Snygga bilder och en rätt bra sammanfattning av väderläget här i Malmö nu. Jag är inte så pedagogiskt bevandrad, men det låter ju som en användbar metod.
Pingback: Lös skolproblem | Jan Lenander – Lärare är bra att ha, blogg