Skolans struktur dödar elevernas motivation

Bildlänk

Motivation, nyfikenhet, lek och förståelse är fyra ord jag gillar att se i den pedagogiska debatten.

Belackarna kommer naturligtvis att säga att det här är en hopplöst omodern flumpedagogisk text, men är motsättningen egentligen så stor? Går det inte att kombinera det här synsättet med ett kunskapsfokus och med noggrann kunskapsuppföljning?

Hur skulle skolan se ut om vi fick börja om från början, fria från traditioner och färdiga strukturer?

Uppdatering: Nio tips om hur du motiverar eleverna

Länkar till andra bloggar om:
, , , , , ,

Om ChristerMagister

Bloggande lärare med fotointresse.
Det här inlägget postades i Debatt och politik, flumpedagogik, Pedagogik, skolpolitik och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Skolans struktur dödar elevernas motivation

  1. Mats skriver:

    En riktigt bra bok. *Jag smyyyyger in den i litteraturlistorna på nya lärarutbildningen.*

    Eller önskar att jag hade den makten! Särskilt bra att han tar upp det informella lärandets betydelse!

  2. janlenander skriver:

    Jag vet inte om Peter Gärdenfors själv håller med mig men jag upplever inte någon stor motsättning mellan det mesta av hans tankar och en skola med kunskapsuppföljning. Jag upplever inte ens konflikt med en skola med storgruppsundervisning, seminarieundervisning eller ”moderniserad katetederundervisning”.

  3. Emma skriver:

    Det är en så omfattande fråga att jag har svårt att fundera ut ett svar, på något sätt är ju skolans struktur och modell så väldigt enormt grundmurad att det är svårt att tänka utanför lådan så att säga. Tänk vad hemskt!? Och jag som gärna vill se mig som en öppen och framstegsvänlig person. Det tål absolut att tänka mycket på.

  4. Tråkmagistern skriver:

    Ja, hur skulle det se ut? Varför försöker du inte? Om du nu har ett recept som faktiskt kan tillämpas i praktiken och inte bara duger att bli professor i pedagogik av. Sätt igång! Otroligt att dessa roussauaner bara duger i teorin. Sorgligt att de tas på allvar. Men jag önskar att det skulle vara större frihet, så kan ni ha er skola och vi ha våran.

  5. Emily skriver:

    Eller som Ken Robinson säger:

  6. Ping: bloggtips « MaskrosMorsan

Kommentera

