Dialektalt

På min arbetsplats har både personal och elever ett väldigt blandat ursprung. Min tidigare oro för att hantera skånskan har visat sig vara onödig och den för mig främmande dialekten har mest gett upphov till små lustiga incidenter.
Jag lär mig från dag till dag. När man t ex säger att någon ska fixa bullar till fikat så vet jag numera att det inte handlar om kanelbullar, utan om frallor.
En av de skånska kollegorna använder sig av orden pågar och töser vilket jag tycker skänker vissa dagar ett härligt gammaldags skimmer. Den stora tegelstensbyggnaden mitt i staden känns plötsligt som en landsortsskola av rött trä med vita knutar. Uttrycken är dessutom ganska avväpnande i upprörda  situationer; ibland ekar det i korridoren, ”skärp er nu pågar!” Kanske är det bara jag, men jag tycker att det blir mindre hotfullt! 🙂

Länkar till andra bloggar om: , , , ,

Om ChristerMagister

Bloggande lärare med fotointresse.
Det här inlägget postades i Privat och foto, reflektioner, Skolvardag och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

14 kommentarer till Dialektalt

  1. Mats skriver:

    Hur är det – har du grinat i personalrummet än?
    (obs kuggfråga!)

  2. Mats skriver:

    För den obildade allmänheten: Grina = skratta (på skånska)

  3. Plura skriver:

    Tur att man inte tillhör den obildade allmänhet.

    Kuggfrågan Mats, heter det lika i Vitaby?

  4. janlenander skriver:

    Christer! Dina inlägg har på senaste tiden varit så myspysiga, trevligt! men det vore roligt att locka med dig i den mer hårda debatten så varför inte besöka Tysta tankar och inlägget Malin Siwe och ansvaret och nysta lite vad det väcker för tankar i dig.

    • Christermagister skriver:

      Ja, jag har rundat de hårda debatterna på sista tiden. Jag har varit mer eller mindre sjuk sedan jul och dessutom haft mycket att göra på jobbet. Jag har inte riktigt kraft att engagera mig helt enkelt… Men snart är det vår! 🙂

      Jag har kommenterat hos Mats, men du blir nog tyvärr besviken i det fallet också. Jag ser inte mycket att bli upprörd över där heller…

      • janlenander skriver:

        Nu kommer våren med en frisk ny start, ha det gott.

        Jag är ganska nyfiken på dina åsikter kring det förslag till föräldrarsamverkan som Malin Siwe föreslår. Det är ett område där jag hade trott att jag skulle hamna närmare Malin än du.

        • Christermagister skriver:

          Hon skriver väl inget direkt konkret, i alla fall inget kontroversiellt vad jag kan se?

          • janlenander skriver:

            Hmmm hade Björklund sagt motsvarande har jag fått för mig att du skulle skrivit ett långt inlägg och dissekerat varje ord. Ifall han kommer med några förslag som liknar Malins i framtiden kan du räkna med att bli påmind om den här diskussionen. 😉

            • Christermagister skriver:

              Ja, det är skillnad på folk och folk! 🙂

              Men det finns en risk att jag missförstår dig, vilket förslag menar du? Att vi ska diskutera föräldrarnas ansvar?

              Jag tycker att det i första hand är lärarens ansvar att se till att eleverna inte ”hojtar rätt ut” i klassrummet, men samtidigt så är den grundläggande uppfostran förstås föräldrarnas ansvar. Exakt var gränsen går här är svårt att reda ut, men att diskutera saken kan ju aldrig vara fel?

              P.S. Det är lättare att ha överseende med detaljer när man håller med i huvudsak. I huvudsak håller jag med Malin Siwe, det finns vissa delar som individuella lärare måste ta på sig ansvaret för; att skylla allt på organisatoriska och politiska beslut är inte rätt. Jag ser förbättringspunkter som individuella lärare och arbetslag har möjlighet att påverka dagligen.

              • janlenander skriver:

                Det är förstås så att det finns saker som man som individ ska ta ansvaret för och inte kan skylla på omständigheterna men jag håller benhårt på principen att inte arbeta mer än 45 timmar i genomsnitt. Redan det är för mycket och ger tunnelseende så att vi missar att se förbättringsmöjligheter.

                Utgångspunkten är dock att Malin Siwe anser att rent generellt sätt så hänger försämrade kunskapsresultat ihop med att lärare inte tagit ansvar. Att hon låter oss spela Svarte Petter om vem de andra dåliga lärarna är som ska skärpa sig hjälper liksom inte.

  5. Ping: Elever i behov av särskilt stöd | Björn – om skola och utbildning

Kommentera

