Skolbloggaren Christermagister känner en viss press att kommentera den nya säsongen av Klass 9A redan innan den kommit igång och att genom ett inlägg konfronteras med det faktum att vissa faktiskt har trott att så djupt relationella processer som mobbning kan påverkas i grunden av inköpta färdiga programkoncept.
I stället författar han en anmärkningsvärt lång inledningsmening, muttrar ”no comments” för sig själv och njuter av att kunna kasta av sig bloggrollen.
Jag (?) ska i stället öppna en kall öl och börja förbereda middagen. Senare i kväll blir det punk-konsert med allt vad det innebär. Bandet heter Bäddat för trubbel, men det ska nog gå bra! 😉
.
Länkar till andra bloggar om: skola, skolan, skolpolitik, skoldebatt, utbildning, utbildningspolitik, lärare, Klass 9A, mobbning,
http://begrundatoplitat.blogspot.com/2011/01/mobbning-skolverket-och-vikten-av-att.html skrev lite på bloggen om skolverkets rapport
Jag är så less på att läsa om den svenska skolan som tydligen är i kris. Jag upplever inte att jag krisar (otäckt ord) på jobbet.
Det kan verkligen kännas skönt att inse att de flesta elever och lärare har lektioner där man trivs tillsammans och uppnår ständigt bättre vardagsresultat.
Sen tycker jag att de sjunkande kunskapsresultaten är så oroande att det ändå skulle kunna vara befogat att prata om kris för skolan. Följdverkningarna för Sverige kan bli ganska allvarliga när vårt viktigaste konkurrensmedel är högre kompetens. Om framtidens svenskar inte har det ……..
Givetvis är det så att sjunkande resultat är oroande och att man ska göra något åt det. Men det betyder ju inte att alla skolor går igenom en djup kris och jag vill inte bli påtvingad någon annans kris.