Mjukstart

Gerhard Nordlund har forskat kring hur dygnsrytmen påverkar skolprestationen och anser att eleverna borde få en lite mjukare start efter lovet. ”De är nämligen lite extra trötta nu efter att ha vänt på dygnet under helgerna.” (SR)

Jag tycker att det låter som en utmärkt idé, det är inte bara eleverna som är trötta!

Om ChristerMagister

Bloggande lärare med fotointresse.
Det här inlägget postades i Läraryrket, Privat och foto, reflektioner, Skolvardag. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Mjukstart

  1. MarySaintMary skriver:

    Ja, fast inte bara för att de vänt på dygnet (man har faktiskt lite ansvar för att försöka vända tillbaka, även om man är 14 år), utan framför allt för att det är så in i helvete mörkt den här gudsförgätna årstiden.

  2. Morrica skriver:

    Han är något viktigt på spåret, jag hoppas han fortsätter fundera över de resultat han funnit tills han kommer fram till den (för mig, åtminstone) uppenbara slutsatsen att flexiblare skoldagar vore att rekommendera – den som tycker om morgnar börjar tidigt, den som jobbar bäst om eftermiddagen börjar senare, och den som jobbar bäst om aftonen kanske helt enkelt borde börja när aftonen inträder.

  3. Emma skriver:

    Jag kan ta morgonskiftet! Börjar gärna kl. 07.00, har dock en viss aning om att det inte är så många elever som vill börja då 🙂

  4. Nette skriver:

    Jag vänder på dygnet med min 15-åriga dotter. Så vi sitter och nattsuddar tillsammans medans hennes pappa snällt går i säng 🙂 Dotter min vänder snabbt tillbaks till vardagsrytm brukar räcka med en dag, själv tar jag längre tid på mig.

Kommentera

