Det är dyrt att ha bil…

På grund av service av bilen, reparation av läckande kylsystem och behov av både nya vinter- och sommardäck förvarnar jag härmed om att det blir glest under julgranen i år; Christermagisters hela senaste månadslön ligger nu i verkstadens kassaskåp…

Är det dags att sälja bilen och köpa moppe till våren?

Om ChristerMagister

Bloggande lärare med fotointresse.
Det här inlägget postades i Privat och foto, reflektioner. Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till Det är dyrt att ha bil…

  1. Morrica skriver:

    Du bor i Skåne – vad ska du ha bil till? Bussar, tåg och citytunnelen är minst lika smidigt, miljövänligare och billigare för både dig och framtiden i längden. Sälj skrället, nu när den är pigg och fräsh så kan du köpa berg av julklappar för pengarna om du vill!

  2. Anders B Westin skriver:

    Starta en friskola. Då kan du ha bilen i firman och endast betala ca 1800 kr netto på lönen per månad oavsett hur mycket den går sönder.
    Resten betalar staten.
    Ju mer bilen går sönder desto mindre vinstskatt behöver du dessutom betala.

  3. Christermagister skriver:

    Tack för tipsen, jag tror att släkten röstar på Morrica! 🙂

  4. Mats Å skriver:

    Jag sålde bilen för två och ett halvår sedan och det är min bästa affär någonsin. Jag tjänar ca 4000/månad. De överskottet kan man gör mycket roligt med. Jag pendalar ändå dagligen från Lund till Kristianstad.

    • Edward skriver:

      Mats Å -> Du tjänar inte ett öre på att du sålde din bil, däremot kanske du sparar en massa pengar men det är en stor skillnad.

  5. Jan Lenander skriver:

    Jag har inte lyckats ta steget fullt ut och har kvar min bil men kostnaderna för en billig bil är låga om man använder den ytterst lite. Mitt regionen-runt-kort har blivit en kär ägodel som tillsammans med min iPhone gör det här med att förflytta sig till något riktigt behagligt.

    Jag röstar som dina släktingar för miljöns skull.

  6. Anders B Westin skriver:

    Det märks på retoriken att ni inte har företag och inte är utsatta för marknadsekonomins obevekliga mospress.

    • Jan Lenander skriver:

      Jag hävdar nog att det kan uppkomma en del marknadsekonomisk press på att arbeta med sin iPhone, android eller iPad istället för att köra själv. Bättre punktlighet är dock troligen ett område som måste förbättras först.

  7. Klas2k skriver:

    Jag förstår vad du menar Christer – vissa månader går alla tillgängliga besparingar till bilen.

    Det går, men bli krångligt att vara utan bil dock, och nu i vinter har vi dessutom behövt använda den dagligen till infartsparkeringen (har flyttat och bor lite för långt från dagis för att minstingen skall orka gå).
    På sommaren är det cykel + pendeltåg eller elmoped dock 🙂

    Det är dock inte alltid kul att åka kommunalt – 5-10 min försening har man blivit van vid, men vid hämtningsdags på dagis blir man bra stressad om det börjar krypa uppåt 15-20 min och tågen blir så fulla att man inte kommer med 😦

    /K

Kommentera

