Skolk i betygen

Björklund vill att ”olovlig frånvaro” ska skrivas in i terminsbetygen, men förslaget får kritik från flera olika håll. (DN, LN) Eftersom jag skrev om skolk i min examensuppsats intresserar jag mig lite extra för ämnet och som jag skrivit tidigare förstår jag inte alls varför Björklund gör en sak av detta; varför har han överhuvudtaget synpunkter på i vilken form skolans kommunikation med hemmet sker? Varför pillar han i detaljer när direktiven redan finns? Ska han ange färgen på ”veckobreven” i nästa steg?

Det är självklart att skolan ska rapportera frånvaro till hemmet, men det ska ske samma dag som eleven är borta. Om pedagogerna tycker att det är en god idé finns det heller ingenting som hindrar dem från att göra en terminssammanställning över frånvaron och delge hemmet denna. Det finns dock flera problem med Björklunds förslag om att skriva in ”olovlig frånvaro” i betygen:

1) Det är svårt att veta säkert vad som är ”olovlig” frånvaro. En av anledningarna till att omedelbart rapportera frånvaro till hemmet är ju att reda ut detta, men klara besked är det långt ifrån säkert att pedagogen får. Det är heller inte ovanligt att det är föräldrarna själva som håller barnen hemma… eller tar med dem på semester utan godkänd ledighet.

2) Frånvaron kan bero på att eleven känner sig otrygg i skolan och då blir rapporten ytterligare ”ett slag i ansiktet”; det är inte vad en elev som varit utsatt för mobbning eller annan felbehandling behöver i slutet av terminen.

3) Närvaro är inte betygsgrundande, inte heller flit eller lojalitet. Betygen är helt enkelt fel dokument för detta; de ska endast spegla de kunskaper som eleven har tillägnat sig, varken mer eller mindre. (Om all frånvaro skulle anges skulle saken komma i delvis annan dager; det skulle visserligen fortfarande vara fel dokument, men ändå kunna ses som en del i en förklaring till varför betygen ser ut på ett visst sätt.)

Som sagt, det finns tillfällen när skriftliga terminsrapporter kan vara befogat, men i så fall är betygen fel forum och någon generell terminsrapportering till hemmet tycker jag inte att staten behöver beordra. Om det handlar om att kommunen/staten ska få tillgång till statistik så är det bättre att se till att kommunerna sköter sitt åtagande på något annat sätt, till exempel via mail… De har nämligen redan skyldighet att ha koll på denna statistik.

Länkar till andra bloggar om: , , , , , , , , , ,

Om ChristerMagister

Bloggande lärare med fotointresse.
Det här inlägget postades i Debatt och politik, skolpolitik och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

29 kommentarer till Skolk i betygen

  1. Kristian Grönqvist skriver:

    Självklart att skolk skall stå på betyget, Vilket är alternativet? Signalera hem varje skolkdag? Ja, det har vi verkligen upplevt. Inte en gång…
    Det är just det som är grejen med Björklund i det här fallet också. Han har reagerat på saker, som inte fungerar i skolan, upprepar inte fungerar.
    Det är möjligt att det i en pedagogisk hjärna fungerar, men det gör det inte i praktiken.
    Skolket fungerar för att det inte finns direktkontakt med föräldrarna och för att det inte finns betyg.
    Tror Du verkligen att hastighetsbegränsningar skulle fungera, om det inte fanns kontroll av efterlevnad? Det gör det inte ens på Universitetsutbildade…
    Eller mutlagstiftning. Jag säger bara Göteborg…
    Nu har vi ett praktiskt problem med skolk.
    Hur vill Du lösa det i praktiken?

    • frokenjo skriver:

      Varför är skolk så fruktansvärt? Jag skolkade en hel del på gymnasiet (och högskolan för den delen) men är nu en nyexad lärare med finfina betyg och fina skolår bakom mig. Ibland var det bara viktigare att få promenera en sväng, än att gå på lektionen. Eller enklare att läsa boken, än att lyssna på en lång föreläsning.

      • Jan Lenander skriver:

        Skolk är helt ok när man vet vad man gör. Det verkar därför väldigt bra om det stod i betygen men förslaget gäller förstås inte slutbetyget.

      • Christermagister skriver:

        Skolk är inte alltid fruktansvärt, men det kan bero på fruktansvärda anledningar. Det måste vi reda ut och det är det som är det viktiga, inte hur antalet timmar redovisas.

      • Jan Lenander skriver:

        Jag har mött många elever som skolkar från allt som inte är betygsgrundande, en intressant pjäs om hedersvåld, en aktivitet anordnad av elevrådet, temadagar, … allt det där som skolan lär ut men som inte syns i betygen. Hur ser vi på den typen av skolk? Vad får den för effekter på skolan? Vad får samma beteende för effekter i arbetslivet?

        • Christermagister skriver:

          Den typen av skolk finns, men ärligt talat bryr jag mig inte speciellt mycket om den, och jag tror inte att det är därför någon diskuterar skolk som ett problem överhuvudtaget. Jag tror inte att den typen av skolk får någon som helst effekt i arbetslivet, ungdomar växer upp och listar ut vad som är viktigt.

          Eleverna i min undersökning skolkar för det mesta på grund av att de blir mobbade eller för att de har inlärningssvårigheter som skolan inte lyckas hantera. Det är också de anledningarna som jag har märkt av mest i mitt arbetsliv, men så jobbar jag ju också med den kategorin av elever.

  2. Kristian Grönqvist skriver:

    Jag håller med om curlande föräldrar, men de skall också bli medvetna om att deras curlande skadar deras egna barn…

  3. Christermagister skriver:

    Ja, varje skolkdag ska meddelas hemmet omedelbart. Om skolan inte har direktkontakt med föräldrarna i den här frågan så har någon begått ett tjänstefel. Jag är ledsen om det inte har fungerat för dig, men varför meddela hemmet via terminsbetygen? Det finns ju så många andra alternativ. Om skolan i fråga bryter direktiven nu, vad säger att det skulle bli annorlunda med det här förslaget?

  4. Ping: These children that you spit on | Björn – om skola och utbildning

  5. Kristian Grönqvist skriver:

    Christer

    Nu är inte Dina uppgifter alls med sanningen överensstämmande. Inga barn i min bekantskapskrets överhuvudtaget i Värmland, Stockholm eller Härjedalen har fått meddelande om skolk. Att det sker i den skolan Du är i, är inte alls regel i Sverige…

    • Christermagister skriver:

      Jag vet att det finns ett problem med att få detta att fungera i praktiken, men jag förstår inte hur införandet av ett nytt direktiv om var frånvaron ska rapporteras ska kunna förändra den saken. Det finns redan direktiv om att skolan är skyldig att rapportera all frånvaro till hemmet och omfattande frånvaro till kommunen och CSN (vi anmäler även till ”soc” om frånvaron överstiger 20% utan läkarintyg). Som sagt, om man bryter detta nu, varför skulle det bli bättre bara för att siffrorna ska skrivas i betygen? Varför inte bara ”sätta dit” dem som bryter mot förordningarna som redan finns?

      Är det konflikträdslan som ”Tråkmagistern” skriver om i en kommentar till ett annat inlägg som spökar? Är regeringen och Skolinspektionen rädda att ta konflikten med kommunerna och skolorna?

      I en annan kommentar undrar du om vi lärare är rädda att ta på oss ansvar, här är det ju precis tvärt om; jag tycker att skolorna ska sättas dit, inte få nya direktiv som de lika gärna kan bryta som de tidigare.

  6. Kristian Grönqvist skriver:

    Det är just precis det Björklund är ute efter. Att få saker och ting att fungera. Inte bara på pappret. Utan i verkligheten. Om skolor struntar i anvisningar, så måste sådana rutiner införas att de inte går att strunta i. Capiche…

  7. frokenjo skriver:

    Jag håller med dig.
    Kanske vore det en idé att skriva närvarostatistik i Riksdagen intill alla namn på valsedlarna? Hur ligger Björklund till där, kan man fråga sig?

  8. Jan Lenander skriver:

    GP hade en krönika kring Curlingskolan som startade en kraftigt uppskruvad debatt. I mitt blogginlägg Ansvar gör att man ställer krav försöker jag belysa detta på ett sätt som jag hoppas kan leda till mer konsensus inom detta område.

  9. Kristian Grönqvist skriver:

    Jag kommer aldrig att förstå mig på lärare. Vi halkar efter i världen på all skolkunskap och lärarna har den inställningen att skolk inte har någon betydelse. Och menar dessutom att den slappa inställningen till verksamheten inte återspeglar sig på inställningen till jobbet.
    Vet Ni överhuvudtaget något om betingning?
    Vet Ni något om exemplets makt?
    Vart i hela fridens namn är Sverige på väg?
    Och jag kan se hur klyftan till Finland bara växer.

    ”Det skall böjas i tid, det som krokigt skall bli”

    • Christermagister skriver:

      Du läser ”som fan läser bibeln” som man ibland säger…

      Det är ju för sjutton jag som säger att alla frånvarotimmar ska rapporteras omedelbart, inte en gång per termin. Jag säger också att det är viktigt att reda ut anledningen till frånvaron, och det är förstås för att kunna förändra förutsättningarna eller inställningen så att skolket upphör. Du kan förändra en människas beteende genom hot under en kort stund, men det är först när du förändrar förutsättningarna eller förklarar anledningen till att de bör göra på ett visst sätt som beteendet kan förändras i grunden.

      De elever som jag tänker på i det här sammanhanget är de som blir mobbade och felbehandlade i skolan så att de inte klarar av att gå dit. Att några elever som i övrigt inte har några problem och höga betyg skolkar från verksamheter som inte är betygsgrundande kan jag faktiskt inte se som speciellt revolutionärt av dem i sammanhanget; frågan är ju snarare varför vi presenterar verksamheter som icke betygsgrundande. Det är återigen skolan som gjort något fel här, antingen genom att bedriva verksamhet utan mål eller genom att inte förklara målen för eleverna.

      Jag förstår inte varför du som uppenbarligen föraktar skolan och lärare så hett alltid förespråkar åtgärder som lägger all skuld på eleverna.

    • Jan Lenander skriver:

      Kristian,

      Jag tror verkligen att lärare tar skolk på allvar, vi har bara lite olika syn på hur det ska hanteras mot eleven. Det är den diskussionen vi för samtidigt som det också börjar hända saker.

      Läs gärna mitt blogginlägg länkat ovan och kommentarerna så ser du att ett område Curlingskolan som börjar i mycket polariserad diskussion, går vidare till allt mer av samstämmighet i de viktigaste tankarna. Det är viktigt att hålla isär begrepp som kan verka lika, betyg och elevåterkoppling är inte samma sak. På samma sätt gäller att elevansvar och elevens fel inte heller är exakt samma sak.

      Professionen behöver tid att analysera och även om jag känner en enorm ilska mot vissa företeelser så tror jag på svensk skola.

  10. Kristian Grönqvist skriver:

    Det är lite grann som kriminalvården.

    Han har ju blivit tagen på bar gärning. Han vet att han gjort något dumt. Det är ingen ide att sätta honom i fängelse för det. Att han slog ihjäl sin hustru kan väl vem som helst göra i misstag. Han gör säkert inte om det.. Och skulle det komma fram skulle han säkert mista jobbet också, och vi skulle få en arbetslös till på halsen… Bättre att sopa det under mattan, för hustrun blir ju inte levande för det. Han får naturligtvis behålla barna, annars får vi ju fixa fosterhem också.
    Nä…Nä nån ordning får det vara.

  11. Kristian Grönqvist skriver:

    Christer

    Du behöver inte bli sur

    Jag har sett skolan ganska länge eftersom jag är pensionär. Jag har sett det ständiga förfallet och oviljan att göra något åt det. Också hört alla försvarstal och motiveringar till varför det inte skall krävas något av eleverna.
    Det är helt i sin ordning ifall man vill att skolan i första hand skall vara en curlingarena.
    Men då skall man inte begära att den skall producera människor som kan någonting.

    Det är som i idrott. Det finns inte genvägar till att bli bra. Man måste nöta in saker. Gång på gång, så att de sitter. Inte ha en uppfattning om den huvudsakliga riktningen.

    Det är ungefär som med klimatpolitiken. Vi råkar bo där det finns gott om vattenkraft. Vi har redan flera kärnkraftverk. Det är bra… Alltså behöver vi inte anstränga oss nämnvärt, vilket resulterar i att vi i stort sett inte gör någonting.

    Använd istället de goda förutsättningarna till att bli bra.

    • Christermagister skriver:

      Jag blir mer frustrerad än sur! 🙂

      Jag tror att vi tänker på helt olika elever när vi diskuterar. De elever jag tänker på behöver inte högre krav; de behöver lärare som ser till att stoppa mobbningen, utfrysningen och hånen i klassrummen, och de behöver en skola som kan undervisa dem på ett annat sätt. Då kommer de också till skolan.

  12. Ping: Skolk i betygen – ministerstyre? | Christermagister

Kommentera

