Jag är inte på Facebook…

I City läser jag en skrämmande artikel (s. 2-3). Anna har polisanmält sitt ex för ofredande och hot 15 gånger. I samtliga fall har polisen snabbt lagt ner utredningarna, utan att ens titta på de SMS och MSN-konversationer som hon sparat. I slutet av artikeln intervjuas kommisarie ”Klang” som förklarar att han inte vet något om ett material i utredningen eftersom han ”inte är på Facebook”!

Om ChristerMagister

Bloggande lärare med fotointresse.
Det här inlägget postades i Debatt och politik och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

13 kommentarer till Jag är inte på Facebook…

  1. Morrica skriver:

    Bjästa ligger inte bara i Västernorrland.

  2. Anders B Westin skriver:

    Facebook är är det?
    Ett slags tupperwareparty?
    Med vilken % sats har polisbudgeten ökad efter införandet av pladdermediet sms och facebook.

    Är inte detta en politisk strategi. Dvs den ny ”pladderminister” och det nya departementet för utökad mental utfyllnad.

    Man måste ha rätten att vägra även om man är polis.

    • Morrica skriver:

      Anders, menar du att det ligger på enskild polisman att besluta sig för att ett brott inte alls skall utredas för att det utspelats på en arena h*n själv inte har lust att beträda?

    • Christermagister skriver:

      Ja, som privatperson har han förstås rätt att avstå, men om han inte kan hitta bevismaterial som finns så lätt tillgängligt tyder det på vissa brister i utredningsförmågan (och viljan)…

      Kan han vägra att utreda bankrån på Handelsbanken eftersom han är kund i SEB? 😉

    • Jan Lenander skriver:

      Det är klart att enskild polisman ska kunna prioritera kring vad som är effektivast att lägga ner tiden på och att polismannens egen kompetens får spela in i denna bedömning.

      men Anders kan du verkligen hävda:

      1. Att det här brottet inte är allvarligt nog för att alltid PRIORITERAS.
      2. Att för ett kommunikationsmedel av FB storlek är det INTE ok att poliser saknar kompetensen att ens studera utskrifter från.

  3. Anders B Westin skriver:

    Nej naturligtvis inte. Men jag har full förståelse att man vill förtränga och inte veta om det som sker i dessa nya virtuella medierum. Dom är ju som gjorda för dåligt och distanserat beteende.

    Vart skall det sluta! Kommer ordningsmakten hinna med IRL i framtiden?

    • Christermagister skriver:

      Det man gjorde förr i sådana här fall var ju att försöka spela in telefonsamtalen med hot, nu finns de redan ”inspelade” och utskrivna. Det borde ju snarast ses som en service! 🙂

    • Jan Lenander skriver:

      Jag håller inte med om att nya medier är gjorda för dåligt och distanserat beteende och precis som att alla människor behöver hitta en balans mellan nätet och IRL så bör poliser det. I framtiden existerar båda arenorna och på båda behövs uppföranderegler.

  4. Kristian Grönqvist skriver:

    På något sätt kan jag förstå Anders. Internet är ett nytt medium, och det inbjuder verkligen till odistanserat skitsnack.
    Det anknyter dessutom på ett verkligt intressant sätt till Wikileaks.
    Internet skall enligt FRA lagen avlyssnas och kontrolleras, men när makthavarnas missbruk framkommer via Wikileaks är det plötsligt ett internationellt missbruk av diverse sekretess , oansvarigt avlyssnande, ännu mer oansvariga avslöjanden…
    Man har nog inte riktigt fått klart för sig vad som egentligen gäller.
    Man ser det lika mycket med gammelmedia. Via facebook och bloggar får man på ett ögonblick en hygglig bild av händelseförlopp i världen, via tidningar ett mycket filtrerat och ensidigt rubrikinnehåll, som dessutom ofta är osannare än om man läser tio olika bloggar om samma sak.
    När det gäller Facebook så kan man låta bli att bli vän med en massa idioter. Jag ser dagligen människor som har närmare 1000 vänner på facebook. Vad är det för vänner egentligen? Vad förväntas av dem?
    För ett tag sedan var det populärt att skriva:”trycker Du inte på gilla-knappen tillräckligt ofta tar jag bort Dig som vän”
    Åt såna ”vänner” skulle jag vilja skriva:”ta Dig i brasan, för fan”.
    Som man ropar får man svar. Eller man får de vänner man förtjänar…
    Håller med Dig Anders, även om vi kanske är till åldern bägge två…

  5. Kristian Grönqvist skriver:

    Jag skall ge ett exempel. Min äldsta svåger är en av cheferna för den tyska vattenledningsutbyggnaden i Syrien ,Jordanien, Libanon, Israel/Palestina., Varit det i över 20 år.
    Om jag behöver förstahandinfo om läget i det området, skypar jag honom och frågar vem jag skall prata med för att få riktig inside information. Jag får 10 addresser/skypenummer med en gång. Eftersom jag jobbat som antropolog i alla fem världsdelar, känner jag folk där som känner mer folk, som känner mer folk… Det finns inget så effektivt som den globala rörposten.
    Att den å andra sidan nyttjas på samma sätt i olika mindre bra syften är naturligtvis också självklart. Men släng inte babyn med badvattnet…

  6. Christermagister skriver:

    Ja, till viss del kan jag förstå problematiken. Om det t ex hade varit en bloggare som polisanmälde en massa anonyma kommentatorer kan jag förstå att polisens resurser inte räcker till, men nu handlade det ju om kvinnans före detta pojkvän som hotade henne. Sådana hot måste vi ta på allvar, oavsett vilken väg som används för att uttala dem.

  7. Morrica skriver:

    Det hela kan sammanfattas i en mening:

    Internet är en del av verkligheten.

    Att försöka, som polismannen t ex, föra ett resonemang utifrån att Internet är en separat verklighet, skild från den konkreta handgripliga du kan få blåmärken av håller inte. Det som händer på nätet händer i verkligheten.

Kommentera

