Bondfångare och kvacksalvare

Det är lite inne att vara retro just nu (säger jag som att jag hade koll på sådant…) och bondfångare och kvacksalvare är två härliga gamla uttryck som förjänar uppmärksamhet.
.
Undrar du över din framtid, din partner, studier, yrkesval, ekonomi? [bla bla bla´s] erfarna medium och tarottolkare hjälper dig med din personliga utveckling.” (Klicka på bilden så blir den större.)

För bara ca 20 Kr i minuten! Som hittat!

Ett modernare uttryck är bedrägligt beteende:
ett ”oredlighetsbrott som innebär att någon ljuger sig till en prestation utan att göra rätt för sig, snyltning. Straff: böter eller fängelse i högst 6 månader.”

Annonssidan finns i Veckorevyn och eftersom de sprider en skev världsbild även i innehållet så förväntar jag mig inget moraliskt ansvar från deras sida, men frågan är ju om detta har prövats juridiskt? Att man erbjuder ”personliga” horoskop och spådomar är väl en sak, det får man ju förutsätta att folk förstår är humbug, men i vissa av annonserna får man lätt intrycket av att det handlar om seriös terapi och rådgivning.

Länkar till andra bloggar om: , , , , , ,

Om ChristerMagister

Bloggande lärare med fotointresse.
Det här inlägget postades i Privat och foto och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

14 kommentarer till Bondfångare och kvacksalvare

  1. Johan Eckman skriver:

    Det var väl för något år sedan Kalla Fakta gjorde ett liknande inslag om en man som inte bara kunde ställa diagnosen utan även bota cancer. Det sammanfattar väl hela grejen med sånt skit ganska bra.

  2. Jan Lenander skriver:

    Eftersom jag har en dotter som drabbats så ser jag PBL som det största bondfångeritricket i skolans värld just nu. Problembaserat lärande har lärare ägnat sig åt i 100 år men det här med basgrupper, coaching och andra fina ord vad är det?

    1. Ett sätt att maskera att man vill undvika hetereogena grupper.
    2. Ett sätt att maskera att man inte erbjuder lagstadgat antal lektionstimmar.
    3. Ett sätt att maskera att man prioriterar kurser med nationella prov.

    • Christermagister skriver:

      Det där får du nog förklara lite mer utförligt. Annars blir det som att säga att grupparbeten är skit eftersom mina grupparbeten var skit. Jag har goda erfarenheter av basgrupper och coaching…

      • Jan Lenander skriver:

        Jag har enbart dåliga erfarenheter av de som åker runt med storslagna initiativ kring basgrupper och coaching men som jag nämnde så är problembaserat lärande en gedigen metod i grunden. Naturligt framvuxna basgrupper kan säkert vara bra, det liknar en pedagogisk form jag själv använder även om jag inte använder namnet. Coaching är en av mina favoriter fast jag har slutat kalla det för det efter att de missanvänts alldeles för mycket.

        Jag har exempel från ett antal friskolor på hur fel det kan bli med storskalig användning men håller lite försiktig profil med att namnge dessa skolor. Vad har du för positiva exempel?

        • Christermagister skriver:

          Bara egna erfarenheter från att vara handledare/mentor i basgrupper på högstadiet där jag även använt en form av coachande samtal för att bygga relationer och hjälpa eleverna att hitta sina vägar och lösningar på vardagens och skolans utmaningar.

          Handlar det inte om att det måste ske med egen övertygelse och med autencitet? Även pedagoger måste tillåtas att hitta sina egna vägar, och om man inte passar i den organisationer bör man arbeta på något annat sätt?

          • Jan Lenander skriver:

            Att pedagoger hittar arbetsformer som passar dem och väljer ur ett stort utbud är själva min grundprincip. En skola med ett kollegium som vill använda basgrupper och coaching ska självklart använda det.

            Min tanke var mer bondfångarna som får bra betalt för långa föreläsningar och att sen i den hemliga diskussionen med rektorn tar upp de tre maskeringarna jag nämnde i början.

            • Christermagister skriver:

              🙂 Ja, men det kan man ju inte skylla arbetssättet för. Man kan ju säga detsamma om alla metoder.

              Har du också undrat varför det regelbundet dyker upp skoförsäljare i lärarrummen? (Förlåt, personalrummen.) Vad sjutton har de där att göra? Vad har de för rätt till den platsen? Har de mutat någon?

              • Jan Lenander skriver:

                Inga skoförsäljare i vårt lärarrum men vi blir årligen invaderade av studentmösseförsäljare på skolan och fascineras hur duktiga de är på att krama pengar ur eleverna. Hmmm

            • Morrica skriver:

              ”och sen i den hemliga diskussionen med rektorn tar upp”… intressant verklighet du lever i, Jan.

  3. Kristian Grönqvist skriver:

    Jag sticker väl in huvudet i snaran nu, men bonfångeri är intressant. På en annan blogg diskuterade vi kontokort samt avbetalning och dess rätt stora orsak illk mänskligt elände.
    Det verksr som om den mänskliga hjärnan är behäftad men en del oförklarliga buggar.
    Vi kan inte greppa en del saker, fast de är självklara. Förmodligen bara såna saker som har kommit med den mänskliga förståndsutvecklingens senare uppfinningar och dess konsekvenser.
    Bondfångeri är att utnyttja dessa buggar.
    Vem har inte tex i sin bekantskapskrets fullständigt intelligenta människor, som är religiösa, utan någon vettig anledning överhuvudtaget. Och som kan komma med de mest idiotiska resonemang pga detta. Vad är det som gör det möjligt?
    Förmodligen buggar, enligt mitt sätt att resonera. Alltså förekomsten av storheter i huvudet som aldrig tidigare behövts och som därför hjärnan är oförmögen att hantera än så länge.
    Det blir säkert bättre efter hand när de obetänksamma får färre och färre barn. Evolutionen Ni vet….

    • Christermagister skriver:

      Den här gången sticker du verkligen inte huvudet i min snara i alla fall! 🙂

      Tror du inte att ”buggarna” kan ha samma ursprung som vår framgång i övrigt; att vi har förmågan att ”tänka utanför ramarna”? Är det inte samma förmåga som fått oss att driva utvecklingen framåt mot mål som borde ha känts hopplösa under tidigare stadier i vår utveckling? Kan det inte vara samma förmåga att tänka sig det ”omöjliga” som får oss att gå på religion och astrologi?

  4. Kristian Grönqvist skriver:

    Det kan ju tänkas att sammanhållningen i mindre samhällen har belönats av en enhetlig tro och moraluppfattning, men det moderna samhället ha istället en förmåga att splittras av samma sak. Det behöver alltså inte vara fel på evolutionen, som Du säger, utan evolutionen har ännu inte anpassat oss till det större formatet helt enkelt.
    Man kan i alla fall hoppas att det går över…

  5. Josef Boberg skriver:

    Hmmm… – personligen tror jag att dom flesta helt missar det allra ”största bondfångeriet”.

Kommentera

