Lärarsekreterare

Vi hade besök av en kommunjurist som pratade om dokumentationen av kränkande behandling och efterarbetet till detta häromkvällen. Varje samtal ska dokumenteras och arkiveras med datum och underskrift. Inte nog med detta, vi måste också skriva juridiska; skolan har nämligen blivit kritiserad i ett fall med grund i att dokumentationen inte var formulerad på rätt sätt. Vårt pedagogiska arbete och innehållet i dokumentationen var det ingenting fel på, men framställningen föll tydligen inte juristerna i smaken.

Diskussionen mellan oss pedagoger efteråt handlade dels om att vi behövde någon slags utbildning i hur vi ska formulera oss, men förstås i huvudsak om hur vi ska hinna med att uppfylla de nya kraven på dokumentation (det finns mer än detta med kränkande behandling) utan att undervisningen blir lidande.
Det kan tyckas vara ett omöjligt uppdrag och det enda förslaget jag kan komma på är att läraren använder en diktafon för att tala in vad h*n gjort och sagt och att denna sedan lämnas över till en sekreterare som tar hand om den skriftliga dokumentationen.

P.S. Jag ser nu att jag skrivit om lärarsekreterare tidigare och att vi då var överens om att lärarassistent lät trevligare… Inte mig emot! 😉

Länkar till andra bloggar om:
, , , , , , ,

Om ChristerMagister

Bloggande lärare med fotointresse.
Det här inlägget postades i Debatt och politik, Läraryrket, skolpolitik och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

28 kommentarer till Lärarsekreterare

  1. Johanna skriver:

    Hej!
    Bloggar som du i WordPress men lyckas inte få till den där dela-funktionen. Jag har fyllt i att jag vill ha den men den vägrar att synas… Hur fungerade det för dig?
    Bra och inspirerande blogg för en nybliven livrädd lärare som jag. Länkar!

    Johanna

  2. Jan Lenander skriver:

    Bra om utökad mängd vuxna i skolan. Det är salsbokningar, omplaneringar och hur mycket som helst som suger vår tid. Gärna någon som är synlig i skolan och för eleverna också.

  3. enligt O skriver:

    Jaaa, jag vill ha en assistent. Diktafon funkar utmärkt om jag slipper skriva dokumentationen själv. Kopiering klarar jag mig utan också.

  4. Anders B Westin skriver:

    Jurister är inte naturvetare. Då är det väldigt lätt att förtränga flervariabelanlays.

    Jag får ständigt panik när jag lyssnar på personer likt Claes Borgström.

    Nutidens pastorer!

    • Plura skriver:

      Ha, ha…ytterligare en tekniker som inte är skrivkunnig eller ska jag säga att vår generation på den manliga sidan svär tangenterna. Prata kan de men skriva nej.

      Men det är nu en gång för alla så att i det här landet är det graft skriftspråklighet som gäller. Den som har makten över det skrivna ordet kommer alltid att ha övertaget över alla andra.

      • Anders B Westin skriver:

        Plura
        Jag gör inget annat än skriver – sida upp och sida ner. samtidigt som jag gapflabbar åt juristernas sociala konstruktioner skapade i statiska miljöer med 22 grader C, vindstilla, snöfritt, 20 grader utomhus, noll inversion, ärliga människor, matematisk exakthet 0.00000001 , statisk verklighet skapad innan Mandelbrot uppfann Fraktalen.

        Varje dag, år efter år vill dom vara chef – utan att ett ögonblick fattat den verkliga verkligheten – dom har ju läst 4 år på universitet och lärt sig den ultimata representationen av människans socialkonstruktivistiska sammanfattning.

        Tecken på ett A4, medan jag gapskrattar och håller tyst medan jag blir cyniker i djupet av mitt etiska jag.

        Det handlar egentligen om selektion – vem skall ha makten.

        Sagoberättarna eller sanningssökarna.

        Vi lever i en tid där kategori 1 är idolbasen.

  5. Plura skriver:

    Vad är det som är så svårt att fästa orden i datorn. Du är ju jätte duktig att skriva i din blogg. Vad är det som är svårt att göra det i den profession som lärare.

    Och vem utöver kommunjuristen har sagt att det ska skrivas på juridiska? Det är väl inget domslut ni ska skriva. Men ni ska i detta fall skriva en årligplan hur ni tänker hantera kränkande behandling och diskriminering. Där ska ni skriva vilka mål ni har för att uppnå nolltolerans. Men gör det för Guds skulle med hjälp av SMARTA mål. Alltså bygg på fakta hur det ser ut hos er och sätt upp etappmål men ha nolltolerans som ett övergripande mål.

    • Christermagister skriver:

      Nej, den årliga planen är inget problem, det jag menar är att vi måste skriva ner allt som händer och alla samtal vi har som har med kränkningar att göra. Om en elev t ex säger ”j*vla *#¤!” till någon så måste jag skriva ner det och arkivera, liksom samtalet jag sedan har med både eleven som kränkt och med eleven som blivit kränkt och samtalen jag har med deras föräldrar… och uppföljningssamtalen jag har veckan därpå. Alla dessa samtal ska dokumenteras med datum och signatur på ett sätt som håller i en juridisk process för att visa att jag gjort vad jag ska för att stoppa kränkningarna.

      Eftersom utvecklingen går mot att elever och föräldrar ska kunna överklaga olika beslut (t ex om särskilt stöd och betyg) så är jag rädd att vi snart kommer att behöva dokumentera det mesta vi gör på ett liknande tidskrävande sätt.

      • Plura skriver:

        Ok, då har nog din kommumjurist också glömt att säga att du som lärare, när sådant inträffar, har en skyldighet att omedlbart prata med rektor. Rektor har omedelbart krav att meddela huvudmannen om detta.

        Lagen är stikt, vilket innebär att det är huvudmannen som bli hängd i den stund en kränkning inträffar och den inte omedlebums tas om hands. Studera Bjärstafallet. Det är in prydo hur det inte ska gå till i en skola.

        Gå gärna in på Skolinspektions hemsida och kolla på OK skolan.

        • Christermagister skriver:

          Nja, jag har skyldighet att meddela rektor som har skyldighet att meddela huvudmannen och det är ju även därför dokumentationen behövs. Och huvudmannens medel att omedelbums ta hand om saken på (i det första steget) är ju att jag samtalar med alla inblandade… och dokumenterar och följer upp. Det kommer ju inte in någon utomstående konfliktlösare…

          • Morrica skriver:

            Men nog dokumenterar du nu också när något inträffar? Skillnaden, om jag förstår det hela rätt, är väl helt enkelt att det ska ske enligt en viss mall?

            • Jan Lenander skriver:

              Det finns förstås en oro för att någon har en annan syn på vad som är kränkande behandling. Ska man skriva ner varje gång elever använder fula ord om varandra då är det förstås ett heltidsjobb i sig.

            • Christermagister skriver:

              I ovanstående fall (någon blir arg och säger något dumt till någon annan och jag ”reder ut” saken) hade jag nog ärligt talat tidigare inte dokumenterat saken alls om det kändes som att saken var utagerad; i dagens läge bör jag ha skrivit ner 6 st olika redogörelser i samma fall.

              Jag säger inte att det inte behövs en uppstramning när det gäller dokumentationen och utredningarna, bara att det tar en oerhörd tid och att vi kan behöva avlasta pedagogerna en del i det arbetet för att inte effekten ska bli den motsatta; man börjar blunda för vissa saker pga att dokumentationen blir för betungande.

              Förhoppningsvis kan man hitta en rimlig ballans och arbetsgång i detta när man skriver de årliga handlingsplanerna och i dessa också fokusera på det förebyggande arbetet; det är ju faktiskt bäst för alla om situationerna som ska dokumenteras uppstår så sällan som möjligt.

              • Morrica skriver:

                Jag tänker som såhär, att du som vuxen upplever att saken är utagerad innebär inte att den är utagerad för övriga inblandade. Jag tänker vidare som såhär, att en vanligt återkommande del av berättelsen när det gäller mobbning är just att ingen vuxen såg mönstret, man hanterade det som enskilda incidenter men det mönster som eleven kände och såg gick de vuxna förbi.

                Och sen fortsätter jag att tänka och funderar över om det månne kan vara så att ‘det evinnerliga dokumenterandet’ skulle kunna vara till hjälp för de vuxna att faktiskt upptäcka mönstret. Om du dokumenterar den ‘utredda incidenten’ och din kollega dokumenterade det som hände veckan innan, och någon annan det som händer på eftermiddagen samma dag, och så vidare, så kan det i stunden kännas förbannat irriterande och frustrerande och jobbigt, men jag tänker mig att det kan ge en bild av ett större sammanhang som är svår att få utan denna dokumentation.

                Och, tänker jag sen (jag tänker ofta rätt långa kedjor, och hoppas ni orkar hänga med en liten bit till), när man ser detta större sammanhang kan man se om det var så att incidenten var bara en incident, eller en del i något. Man kan rent av få en glimt av det där som ligger bakom, och under, och innanför, det där man aldrig ens anar att det fanns i vardagsbruset. När man får det, och när man ser detta, tänker jag, kanske man kan få stopp på en mobbingberättelse mycket tidigare än man kan idag, när man bara ser skärvor av mönstret.

                Så tänker jag när det gäller dokumentation i det här sammanhanget.

              • Christermagister skriver:

                Ja, jag tror att du har helt rätt, men tror du inte att pedagogerna behöver någon slags avlastning i dokumenterandet? För vissa kommer denna dokumentation att uppta många timmars arbete varje vecka om det ska göras på rätt sätt och som jag skriver ovan är det här inte den enda dokumentationen som är aktuell. Vi måste ju se till att pedagogerna tillåts arbeta så mycket som möjligt med det de är bäst på. Som du så pedagogiskt beskriver kan själva processen vara en viktig del i arbetet, men knappast hantverket.

              • Morrica skriver:

                Förvisso, och jag har en tanke om detta också, men den är för lång och otymplig för ett kommentarsfält:

                http://curiousheathen.wordpress.com/2010/11/20/dokumentationsapp-for-skolpersonal/

              • Plura skriver:

                Morrica, vad underbart du beskriver det.

                När jag pratar dokumentation och det som avviker berättar jag just detta, är det något enstaka eller finns det ett mönster bakom.

                Och jag förstår inte vad som är så himla svårt med att notera händelser. Det är inte precis några romaner som ska skrivas. Om det underlätta skapa en rapportmall.

                Någon halvminuts ifyllande. Händelsetyp, plats, när och åtgärd. Det är guld värd när man ska utvärdera och skapa mål för att sänka det som ständigt återkommer.

                Och det som är skrivet är inte dunkelt tänk som ord som pratas.

              • Christermagister skriver:

                Ja, det är väl klarare direktiv om hur vi ska skriva som behövs antagligen, för det förstår väl du också att jag inte tycker att en händelserapport är några problem? Efter besöket av kommunjuristen hade vi alla olika tankar om omfattningen av dokumentationen, allt från en händelserapport som du beskriver till ordagranna redogörelser om exakt vad som sagts i alla samtal.

              • Plura skriver:

                Oops! Direkt skrivning av samtalen. Snudd på förhörsprotokoll.

                Det viktigaste är att fråga sig vad syftet med dokumentionen är. Och det som vi råkar prata om hos Morrica. Var tar offentlighetspricipen in och vad dokumenterar du.

                Någon form av mallar borde huvudmannen tillhandahålla så ni slipper fundera över vad för fakta ni ska dokumentera.

              • Christermagister skriver:

                Precis, förhörsprotokoll var en del av det intryck vi också fick. Syftet är ju att kunna visa att vi gjort vad vi kunnat för att stoppa kränkningarna och att använda dokumenten för att hitta mönster. För att uppnå dessa syften måste ju namn, händelser och åtgärder framgå och det är svårt att se hur upprättandet av dylika dokument inte skulle kunna upplevas som en kränkning i sig. Därför faller de under elevhälsoarbetet som kan hemligstämplas; juristen sa att vi inte skulle oroa oss för offentligheten när vi skrev utan att en sekretessbedömning skulle ske om någon bad att få ut dokumenten.

                Det är därför vi hamnar i situationen med att vi är tveksamma om hur omfattande denna dokumentering ska vara; i värsta fall tar den antagligen flera arbetstimmar varje vecka i anspråk för några av oss.

              • Morrica skriver:

                Det är lite dags för den där appen jag skriver om nu, det är mycket tydligt. Antingen den, eller så en heltidsanställd stab sekreterare bara för detta.

                Jag tror personliga tjänstemobiler och app blir billigare.

              • Christermagister skriver:

                Ja, säg till när du har fixat en app som spottar ur sig ett skriftligt dokument på juridiska efter att jag lite spontant har talat in vad jag gjort och sagt… 🙂

  6. Ping: Dokumentationsapp för skolpersonal « You're no different to me

  7. Ping: Lärarlegitimationen och lärarens status | Kunskapsbloggen

  8. Jan Lenander skriver:

    I senaste Skolindicatorn nyhetsbrev 16 så tar de upp dokumentation och i ett exempel som de anser vara som lagen ska tolkas tar de bland annat upp att lärare ska dokumentera något om varje elev, varje lektion. För mig som har 30 elever blir det mycket, hur blir det för dig och er andra.
    Hos plura gör jag en längre kommentar om detta.

  9. Martin skriver:

    Jag författar en del intyg och beslut på juridiska i mitt jobb, och även om jag inte har en app för det har jag en Worddokumentmall med makron i där jag helt enkelt kryssar i relevanta kryssrutor och så spottar Word ut ett fixt och färdigt dokument med lagrumshänvisningar och allt. Det fungerar för texter som är hyfsat standardiserade, vilket många juridiska dokument ju är.

    Ett annat alternativ som man kan fundera över är Speechmike (en diktafon som man kopplar till datorn, och så skapas en ljudfil av det man säger). Det finns en modul till Speechmike för taligenkänning, som om man talar hyfsat långsamt och den får träna in sig på ens egen röst kanske inte fungerar perfekt men tillräckligt bra för att minska på skrivtiden (man får korrekturläsa och så, men det tar mindre tid än att skriva allt själv). Det fungerar som en elektronisk sekreterare, så den tar en ljudfil med prat och skriver ut innehållet (nåja, någorlunda) korrekt.

Kommentera

