Rektors ledarskap

Rektor har en nyckelroll i skolan. Men många rektorer fyller inte den roll som pedagogisk ledare som det är tänkt i lagstiftningen. Det visar Skolinspektionens granskning av 30 grundskolor, ”Rektors ledarskap”.” (Skolinspektionen, LN, DN)

Att Skolinspektionen gör liknande granskningar kan ha stor betydelse. I dagens läge är jag mycket nöjd med rektors ledarskap, men så har det inte alltid varit på tidigare arbetsplatser. Frustrationen har ibland varit enorm över bristen på kompetent ledning och jag har då undrat: ”Vem kontrollerar att rektor gör sitt jobb? Vem utvärderar rektors ledarskap?” Jag har nämligen aldrig varit med om att rektors arbetsgivare (kommunen) har gjort speciellt mycket för att utvärdera sina anställdas arbete…
….De krav på åtgärder och rekommendationer som Skolinspektionen ger är inte bara viktiga för de aktuella skolorna; de kan också användas som ett slags prejudikat och utgör en god grund för att definiera rektors uppdrag. Ett väldefinierat uppdrag är något som även rektorer bör efterfråga. Med ett sådant i handen kan de ställa krav på sin arbetsgivare; det är ju faktiskt deras uppgift att se till att skolledningen har de resurser de behöver för att utföra sitt uppdrag.………………..Katten på råttan och råttan på repet…. 😉

Länkar till andra bloggar om: , , , , , , , , ,

Advertisements

Om ChristerMagister

Bloggande lärare med fotointresse.
Det här inlägget postades i Debatt och politik, skolpolitik och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

25 kommentarer till Rektors ledarskap

  1. Jan Lenander skriver:

    För mig som kommer från en annan bransch där man talar om 10-15 anställda per chef och inte har stött på någon rektor med mindre än 30 medarbetare och oftast betydligt fler så känns förutsättningarna för rektor som pedagogisk ledare minimala.

    Det vore bra med en pedagogisk skolad rektor som kunde följa upp lärarnas viktiga uppdrag och arbeta med förnyelse baserat i vilka kompetenser kollegiet besitter. Jag tror inte att kommunalgubbarna vill ha en sådan rektor.

    • Christermagister skriver:

      Nej, de vill ha en rektor som håller budget. Som jag skrivit tidigare tycker jag att Skolinspektionen borde kunna utdöma vite och skadestånd av kommunerna och inte bara av enskilda skolor; kanske är det på gång?

    • Plura skriver:

      Nya tider randas. Skollagen ger just denna möjlighet till vite och i värsta fallet tvångsförvaltning av kommunala skolor.

      Och tittar jag in i Skolinspektionen befolkas den mer och mer med jurister. Ett tecken på att vi kommer att få se mer ärenden som valsar i domstolarna framgent.

      Brister som uppdagas ska huvudmännen rätta till. Det är dom som får stå till svars. Och så är det ju så att skollagen står över kommunallagen. Ska bli väldigt intressant att se hur hobbypolitikerna klarar av sina besparingsdillen när skollagen har företräde.

      • Christermagister skriver:

        Så länge det endast är skolan som kritiseras och döms till vite är jag rädd att kommunpolitikerna kommer att fortsätta i samma stil som tidigare; de kan ju alltid skylla på rektor…

        P.S. Vi hade besök av en kommunjurist i går. Nu kan vi allt om att dokumentera alla händelser som skulle kunna upplevas som kränkande av någon elev och undrar när vi ska hinna undervisa…

  2. Plura skriver:

    Ytterligare intressant belysning har jag hittat i Skolinspektionens rapport över tillsyn och granskning under 2009.

    Var tredje grundskola och var femte gymnasieskola har en rektor med otillräcklig kunskap för att vara pedagogisk ledare.

    Rapporten slår fast att rektor måste tydligt och på ett aktivt sätt ta initiativ till samtal kring och spridning av pedagogisk utveckling. För pedagogiska utveckling är inte en levande process i skolan.

    Och detta är tyvärr en följetong. Så länge jag har följt lägesbedömningarna sedan 2005 har denna punkt legat i topp på tio-i-topplistan över bister i skolan.

    • Christermagister skriver:

      Ja, och uppdraget har aldrig varit speciellt väldefinierat. Det har ju varit tal om att rektor inte behöver någon som helst pedagogisk insikt, det är viktigare att h*n har ekonomiska och juridiska kunskaper.

      • Plura skriver:

        Så är det, huvudmännen kan inte vad som står i statens krav i styrdokumenten. Bara att läsa Lpo94 och Lgr11 huvudområde ”Rektors ansvar”.

        • Jan Lenander skriver:

          Jag blir bara så cynisk av den här debatten. ”Pedagogiskt ledarskap, sånt kan delegeras av någon som är stark och kan sköta en budget”

          Det är samma filosofi som Coca-cola killen som höll på att köra Apple i konkurs. Steve Jobs låter däremot andra sköta budgeten och lägger själv kraften på det som är viktigast för företaget. Klart man ska ha koll på pengarna men man måste veta det centrala i sitt uppdrag.

        • Plura skriver:

          Jan, ingen rektor kan delegera ansvaret för det pedagogiska. Styrdokumenten är solklara i dessa fall. Det är bara okompetenta rektorer och huvudmän som tror något annat.

          Och hur ser du ett motsattsförhållande?

          Måste säga att de duktiga ledarna ser både och. Kolla bara Volvo Lastvagnar under Karl-Erling Trogens tid som VD.

          • Jan Lenander skriver:

            Det är klart att en duktig ledare som Steve Jobs ser både utvecklingen och budgeten och brukar bland annat säga att han är mest stolt över de utvecklingsinsatser han låtit bli. Hela hans fokus när han talar är dock på produkterna och visionerna för dem.

            På samma sätt så bör förstås en rektor ha koll på budgeten men fokus på det pedagogiska ledarskapet. På samma sätt ska han kanske vara mest stolt över de pedagogiska frälsningsläror han har avstått från.

            • Plura skriver:

              Vad menar du med detta?

              ”På samma sätt ska han kanske vara mest stolt över de pedagogiska frälsningsläror han har avstått från”.

              • Jan Lenander skriver:

                PBL!

                Ett arbetssätt som lärare använt sen urminnes tider men som i dag har blivit en frälsningslära fyllt med begrepp som basgrupper, coaching, … Det används för att dölja minskning av lärartid, dölja sortering av elever, dölja att man satsar mer på ämnen med nationella prov, dölja ”undervisning” mot underliga mål, …….

  3. Mr Day skriver:

    Att vara en pedagogisk ledare och samtidigt vara fastighetsansvarig samtidigt ha ansvar för…. Ja, listan kan göras rätt så lång. Visst gör det ledarskapet på gränsen till ogenomförbart. Men det är viktigt som ledare att ha en närvaro i organisationen och se den enskilde medarbetaren. Att vara förvaltningens redskap och bli styrd av budgetramar och högre beslut är nog tyvärr något som följer rektors uppdrag. Det är en lång önskelista(skolinsp. rapport) på vad en rektor borde göra och jag tror få klarar detta uppdrag.

    • Plura skriver:

      Jo, men önskelistan beror att din arbetsgivare har en taskig kunskap om sin roll.

    • Christermagister skriver:

      Ja, det är inte en avundsvärd roll… Jag känner igen känslan av att se över en lista av ansvarsområden och undra hur sjutton man ska hinna med allt. Men att rollen är väldefinierad tror jag som sagt är viktigt för alla parter, annars finns det en riskt för stor besvikelse över att förväntningarna inte infrias.

  4. Mr Day skriver:

    Nja, tror nog att de flesta rektorer vet vad som ingår i sitt uppdrag. Men kanske inte från början utan de växer in i sitt uppdrag och så en dag sitter de där med allt runt omkring. Ungefär som alla andra jobb men med den skillnaden att det vilar ett stort samhällsansvar på dessa personer. Och är det så att de flesta inte är uppskattade av sin personal så finns det ett problem.

  5. Magister-janne skriver:

    Om lärare förväntas (av rektor) att sköta allt från städning, anti-mobbningsarbete, planering och schemaläggninga till undervisning (va?), så kanske de själva skulle klara av att leva upp till de krav som ställs. Om det ligger för många uppgifter på rektor och om det är därför kvalitén på deras arbete är så dåligt, i så fall börde väl förståelsen för vårt önskemål om en tydlig arbetsbeskriving för vårt [lärares] uppdrag öka…
    Skönt att flera sett vad jag upplever som ett av de största problemen i min vardag… Jag tog mig friheten att citera dig Christer och länkade också hit
    http://magister-janne.blogspot.com/2010/11/en-sak-till.html
    Ha det!

    • Christermagister skriver:

      Ja, det är många bollar i luften samtidigt för både lärare och rektorer…

      Jag tycker att det blir mer och mer aktuellt med någon form av ”lärarsekreterare” nu när kraven på dokumentation ökar.

      • Plura skriver:

        Eller varför inte som i fordonsindustrin där arbetslagen skiftar uppgifter beroende på kvalitfikationer. Nossebro har ju börjat med två lärare i klassrummet. Frågan är snarare hur undervisningen ska organiseras och hur tar ni hjälp av social media i undervisningen? Det är ju en fråga lika mycket för rektor som för lärare.

        Samtidigt måste väl skolan också ha en dator per personal så all info samlas på ett sätt och att alla har tillgång till den.

        För ska ni harva på det gamla pappersviset lär ni drunkna.

  6. Ping: Ledarskap för bra kompetens | Jan Lenander – Lärare är bra att ha, blogg

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s