Skickligt!

På min arbetsplats ska man införa ett nytt system för personaladministrationen. Om jag har förstått saken rätt så innebär det i praktiken att vi i personalen själva ska sköta en del av den administration som expeditionen tidigare har haft hand om. I dag hade vi ett informationsmöte och rektor inledde med orden:

Det är ett självservicesystem. Ni i personalen kommer att ha en större möjlighet att sköta vissa administrativa uppgifter själva.

En större möjlighet att utföra uppgifter som någon annan tidigare har utfört…
Det är skicklig retorik!

Jag är lite orolig för att vi snart kommer att få en ”större möjlighet att påverka vår arbetsmiljö”, och att det i praktiken innebär att vi själva får städa lokalerna… 😉

Med tanke på dagens tidigare inlägg så vill jag säga att min rektor har glimten i ögonen och fötterna på jorden och att jag därför räknar med att han tar min lilla pik på rätt sätt och snarast är glad över att ha serverat ett gott citat till bloggen.

Länkar till andra bloggar om: , , , , , ,

Om ChristerMagister

Bloggande lärare med fotointresse.
Detta inlägg publicerades i Läraryrket, Skolvardag och märktes , , , , , . Bokmärk permalänken.

20 kommentarer till Skickligt!

  1. Anders B Westin skriver:

    Skicklig retorik!!!!!
    Jag har själv total allergi för alla former Schlingmanskt nyspråk. Min hjärna är som en målsökande robot gällande detta.

    Efter detta stannar mitt intresse och förtroendet för den aktuella personen går mot minus oändligheten.

    Sen tänker jag:

    Hur ser dom på mig. Tror dom att jag har IQ groda.

    Hallå Jag har ju klarat Chalmers. Så mig kan ni inte lura.

    • Jan Lenander skriver:

      Nu är du för hård! Det här är inget nyspråk, det är bara en rektor som betonar det positiva i en förändring.

      Det är förstås lite roligt att dissekera innehållet och se att det finns en möjlighet till effektivisering av skolan vilket måste vara positivt för oss lärare. Att det också innehåller ett av de allvarligaste hoten mot en professionell lärarkår får vi förstås inte missa. Vi måste ta steg mot att avgränsa läraruppdraget mer om vi ska få en bättre skola. Jag tycker att rent symboliskt borde rektor också komma med något som minskar era arbetsuppgifter.

      Rektorer kan vara ganska klämda när det gäller effektiviseringar och ha väldigt lite utrymme att bjuda tillbaka med något. Här förespråkar jag ett samarbete mellan oss lärare så att fler och fler kommuner och skolledningar börjar använda den principen för att läraryrket ska avgränsas mer och mer.

  2. Maths skriver:

    Nu vet jag inte vilken typ av administration den handlar om. Men ser jag till LISA här i Stockholm, så är det inte så illa, även om det finns en del brister i systemet. Vi får en själva en gång i månaden via datorn ansöka om ledighet och sjukdom, ange övertid och komptid m m.

    Men allt beror väl på hur man ser det. I praktiken så innebär det ännu en arbetsuppgift. Även om budskapet var förpackat på ett snyggt sätt 😉 Glöm bara inte bort att det där är en trend i hela samhället. Skär bort administrationen vare sig den behövs eller inte och delegera den.

    • Christermagister skriver:

      Vi lärare kommer mest att påverkas av att vi nu måste sjukskriva och friskanmäla oss på tre ställen i stället för de tidigare två; i det nya systemet, till expeditionen (för ev vikarie) och till arbetslaget.

      För övriga anställda inom kommunen blir det större förändringar eftersom man bl a sköter flextiden och ledighetsansökningar inom systemet och vissa av förändringarna kan säkert upplevas som positiva efter en inkörsperiod.

      • Maths skriver:

        lol. Är det en rationalisering om man ökar antal moment med 1-2? Låter som lite konstig matematik. Men förändringen kanske gjorde jobbet lättare för någon.

        En fråga som det här väcker är ju om en ”rationalisering” är till för att effektivisera kärnverksamheten eller inte? Dvs var är det vettigt att rationalisera för att få ett så gott resultat i verksamheten som möjligt.

        • Christermagister skriver:

          Den här rationaliseringen utgår ju från administrationen. Som du säger gör det säkerligen arbetet lättare för några (så länge de överhuvudtaget får behålla jobbet) men dessa personer finns inom administrationen, inte inom kärnverksamheten.

          Som Jan säger ovan kan det ju i längden vara positivt även för kärnverksamheten (administratörerna får tid med annat eller kostar mindre så att kärnverksamheten antingen får ut mer övrig service eller mer pengar till annat), men det kan också inkräkta på kärnverksamheten om de nya uppgifterna blir för betungande. I det här fallet tycks det ju inte bli allför betungande, men den generella tendensen är lite oroande.

  3. Anders B Westin skriver:

    Motsvarande destruktivt vansinne förekommer även inom Landstinget.

    Nu skall man dra ner på den outsoursade städning.

    Min fru som utbildat sig 8 år efter gymnasiet till psykoterapeut skall numera själv tömma papperskorgen och städa besöksrummet. Samtidigt som hon skall ta emot minst 5 patienter för djup samtalsterapi per dag. Patienter med dödlig anorexi, självskadebeteende, akut panikångest och annan dystopi som folkflertalet inte ens orkar hantera vi radions P4.

    Städerskorna blir arbetslösa och patienterna blir mobbade.

    Nyspråkets puckon har segrat.

  4. Rekt skriver:

    Nja, tycker nog att systemet har sina poänger. Men som allt nytt så skapar det oro.

    • Rektorn själv skriver:

      Nja, tycker nog att systemet har sina poänger. Men som allt nytt skapar det oro i leden. Som denna typ av förändring så kommer den uppifrån och det gäller att gilla läget.
      Om det gynnar kärnverksamheten är ju en intressant fråga. Tror faktiskt det på något sätt.
      Men nästa område får bli en delegering av städningen.
      Klart intressant

  5. Rektorn själv igen skriver:

    Det går säkert att raljera om delegerade av arbetsuppgifter mm. Det som är aktualitet med systemet är ett större behov av flextid för personalen och då framför allt semester anställda. Jag tror på flextid för personalen. Min erfarenhet är att det i nästan alla fall gynnar den anställde. Ofta sitter min personal kvar på arbetsplatsen långt in på kvällarna. Med flextid blir detta tydligare och kan kompenseras på ett lätt sätt för den anställde. Och den som sticker tidigare blir, hoppas jag, synad i systemet.
    Tänk på saken…………..
    Sen drar vi igång med delegering av städet förstås…………

    • Jan Lenander skriver:

      Det här låter som ett system för att kontrollera arbetstiden ungefär som en modern stämpelklocka. Flextid för lärare kan skolan ändå införa bara genom att tillåta det och för de flesta andra yrkeskategorier kan systemet för registrering vara frivilligt. Uppföljning på arbetstid börjar bli allt mer otidsenligt!

    • Maths skriver:

      Det där med flextid är alltså en del i det där nya administrativa systemet?

      När det gäller delegering av arbetsuppgifter har det varit populärt i kanske 20 år, i alla fall sedan krisen på 90-talet. När chefer har fått mer att göra och administrationen skärs ner, men uppgifterna ändå måste göras, då trycks de allt längre ner i organisationen och landar till slut i knät på dom som ska ta hand om eleverna/barnen. I en målstyrd organisation är det här möjligt därför att man kan hänvisa till mål. Att tiden att utföra arbetsuppgifterna inte finns, det blir då aldrig helt tydligt. Jag tror inte att det gynnar effektiviteten i kärnverksamheten. Men är det ett politisk beslut så är det och hur man får politiker att lyssna är väl ett problem i sig.

      Och städning är väl knappast delegering snarast en ny arbetsuppgift. Men den delegeringen kanske gäller rektorn också? 😉 Och varför inte ta in barnen?

      • janlenander skriver:

        Jag är positiv till att av pedagogiska skäl ta med elever i att städa sin skola. Jag har dock aldrig hört att det inneburit någon tidsbesparing, då minst lika lång tid som behövdes för städerskan nu behövs av läraren som ska leda eleverna.

  6. Jan Lenander skriver:

    Olika sätt att öka kontrollen av vår arbetstid är ett SKL initierat initiativ som kommer ut till många skolor snart. De flesta lärare tjänar mindre än på bandet på Volvo så det är naturligt att övriga delar också anpassas till skolfabriken. Hade de här förändringarna följts upp professionellt så hade de snabbt visat sjunkande effektivitet på samtliga skolor som inför det. Nu känns kampen för en bättre svensk skola som att den kommer bli utdragen och risken finns att skolsystemet brakar ihop innan SKL besinnar sig.

  7. janlenander skriver:

    Jag har funderat kring det som jag tror är en av dina hjärtefrågor Christer. Det handlar om att sätta upp generella regler och vilka negativa effekter man kan få av det och varför. Möt individer i grupp heter inlägget och det går förstås att dra en hel del paralleller med generella regler kring lärares arbetstider etc.

Lämna ett svar till janlenander Avbryt svar