Positiv förvirring

En mattelärare gick igenom ett nytt moment med sin grupp men tyckte inte att det gick hem riktigt. Han bad om råd och jag svarade:

– Försök förklara på det här sättet i stället…
– Men då blir de ju helt förvirrade…
– Det är bara bra att de blir lite förvirrade ett tag, det är genom det de lär sig att förstå.

Länkar till andra bloggar om: , , , ,

Annonser

Om ChristerMagister

Bloggande lärare med fotointresse.
Det här inlägget postades i flumpedagogik, Läraryrket, Pedagogik, Skolvardag och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Positiv förvirring

  1. Morrica skriver:

    Förvirring kräver mod

  2. Jan Lenander skriver:

    Förutom mod behövs lyhördhet för hur mycket förvirring eleverna orkar med.

    • Ofta startar lärprocesser i just förvirring och modet tycker jag ligger i att våga starta en process i förvirring och sedan avsluta den i klarhet. Här är lyhördheten oerhört viktig dels att låta förvirringen vara lagom förvirrande, dels att som lärare ta tag i elevernas lärande och tydliggöra för dem att de har lärt sig och vad.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s