Stupar i säng

Att byta arbetsplats är påfrestande.

Allt tar lite längre tid än man tycker att det borde göra eftersom lokalkännedomen och rutinerna saknas. Det tär också på krafterna att knyta en massa nya kontakter och att hitta sin plats bland kollegorna. Jag är dessutom ny i rollen som specialpedagog och trots att jag arbetat på ett liknande sätt tidigare är det ytterligare en förändring som kräver sin kraft.

Det känns lite sorgligt att komma hem efter jobbet och bara vilja sova, men jag har i alla fall ett nöjt småleende på läpparna när jag somnar – i huvudsak går allt riktigt bra och jag är nöjd med både valet av vidareutbilding och arbetsplats. Nu väntar jag bara på några vackra höstdagar som kan väcka lusten att fotografera igen!
—————
Under strecket
skänker jag bloggkollegan Magister-Janne en tanke. Han har drabbats av förändringar och nonchalans, vilket har fått betydligt allvarligare konsekvenser än min  sömnighet. Hans inlägg ”Det kommer en dag när bägaren rinner över” berör mig:
”I dag tog det slut. Ja, mitt tålamot och min ork. Jag gick hem och tänker inte gå tillbaka.”
Hur många pedagoger är vi inte som har känt så i perioder? Jag har det i alla fall och hoppas verkligen att situationen löser sig för Janne!

Länkar till andra bloggar om: , , , ,

Om ChristerMagister

Bloggande lärare med fotointresse.
Det här inlägget postades i Läraryrket, reflektioner och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Stupar i säng

  1. Mats skriver:

    Jag är verkligen glad att du trivs! Lite trött får man vara – skyll på hösten!

  2. Magister-janne skriver:

    Tack för omtanken, men visst är det trist att man ska behöva sjukskriva sig innan det händer något!
    Men jag tror att det börjar röra sig på jobbet nu, kanske en föjd av att någon faktiskt vägrar att slita ihjäl sig för att kompensera brister i verksamheten.
    Vi är alldeles för flata och protesterar alldeles för sällan. Franska bönder tippar 14 ton gödsel på stadshusets trappa om de är missnöjda med politikerna, vi säger ”fyyy fan!” när ingen hör och biter ihop när ingen ser…
    Dags att bita IFRÅN och svära i grupp så det både syns och hörs, att visa missnöjet istället för att svälja det!
    Jag vet faktiskt inte när jag kommer tillbaka, så länge arbetsmiljön inte funkar är det uteslutet. Tyvärr så tappar jag sugen och kärleken till jobbet jag haft i 12 år.
    Ska man verkligen gå igenom samma stålbad VARJE hösttermin?
    Det är ju aldrig så att man kommer till jobbet och det faktiskt fungerar och man kan koncentrera sig på det man är bra på, nämligen att undervisa och vara pedagog. Samma frustration varje år i augusti-september…
    Till slut så är det dags att bryta ihop och komma igen! DET känns ialla fall bra…

    http://magister-janne.blogspot.com/2010/09/dags-att-ryta-till.html

    • Christermagister skriver:

      Ja, vi måste verkligen bli bättre på att säga ifrån rent generellt, men om det är samma sak varje höst måste det vara något grundläggande (lednings)fel. Det är varken normalt (hoppas jag) eller acceptabelt. Det verkar vara läge att se sig om efter en ny skola… Eller handlar det om hela kommunen?

  3. Magister-janne skriver:

    Arbetsmiljöproblemen detta år är nog unika, men strul och besvikelse har det varit varje år.
    ”se sig om efter en ny skola”… ja, eller kommun…kanske byta bransch.
    Tyvärr så är det väl ingen större skillnad på ledarskapet inom kommunens olika skolor. Ledarskap inom kommunal sektor har sina brister, hel klart.
    Kanske vore det bättre att rekrytera duktiga chefer med adekvat utbildning än att ta lärare som vill göra karriär. Skapa andra karriärmöjligheter för de lärare som har det behovet.

Kommentera

