Juridik tar över skolan

.
Erik Nilsson, förvaltningschef på barn- och ungdomsförvaltningen i Botkyrka, skriver om någonting riktigt viktigt i Lärarnas Nyheter; dokumentation och juridik håller på att ta över verksamheten.

Tidigare har jag mest reflekterat över att all dokumentation gör att tiden för undervisning krymper och att skolor ibland tycks arbeta mer fokuserat mot att bli godkända på inspektioner än mot att se till att eleverna verkligen når målen. Erik skriver:

I statsmakternas vällovliga ambitioner att stärka kvaliteten i verksamheten har formen kommit att bli viktigare än innehållet. Det viktigaste är inte att eleverna lär sig och mår bra — utan att lärare och skolledare har dokumenterat processen på ett bra sätt.

Det är väl inte bara jag som har fått höra uttalanden av typen ”Nej, jag håller med om att det här antagligen inte löser problemen, men vi måste i alla fall skriva in det i (infoga dokument/arbetsplan av valfri sort) så att vi kan redovisa en åtgärd och har ryggen fri”?

Det här är ett allvarligt problem, men den aktuella lösningen riskerar att göra saken värre; i alla fall för många av våra elever. I den nya skollagen öppnar man upp för att föräldrar ska kunna överklaga t ex skolans åtgärdsprogram. Erik skriver:

Att fler beslut i skolans värld nu kan prövas juridiskt kan vid en ytlig betraktelse ses som positivt. […] Problemet är bara att »juridifieringen« av skolan kommer att leda till att politiker, skolchefer, rektorer och lärare medvetet eller omedvetet riktar ännu mer av sin energi till de föräldrar/elever som kan tala för sig. Det handlar om de resursstarka föräldrar som har tillgång till språket och kontakterna och som självklart utnyttjar alla sina resurser för att få det bästa för sina barn.

Handen på hjärtat nu pedagoger; visst är det redan så att elever och föräldrar kan prata/skrika/hota sig till resurser som inte andra får tillgång till? Tyvärr tror jag att Erik har rätt i att det här problemet kommer att öka, och jag är rädd att det inte är föräldrarna till de elever som har det största behovet av stöd som kommer att överklaga besluten.
….I större skala ser vi denna tendens mellan kommunerna. Som exempel länkar jag till samma artikel som i går där det är tydligt att de som är i störst behov av stöd erhåller en mindre del av den gemensamma kakan. (Länk) Jag tycker att det är uppenbart att politikerna tar hänsyn till föräldrarnas förmåga att protestera när de lägger budgeten.

Jag sätter mig och funderar på saken med ytterligare ett citat från Erik ringande i öronen: Vi riskerar att gå från ”En skola för alla” till ”En skola för alla som har en bra advokat”.

Länkar till andra bloggar om: , , , , , ,

Annonser

Om ChristerMagister

Bloggande lärare med fotointresse.
Det här inlägget postades i Debatt och politik, skolpolitik och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

12 kommentarer till Juridik tar över skolan

  1. Jan Lenander skriver:

    Återigen har du hittat ett oerhört viktigt område. De här trenderna är inte bra men samtidigt så känner jag det som att det är svårt att se varifrån dokumentationshetsen kommer. Den har funnits länge. I vilken ände ska man fånga den här hala ålen?

    • Christermagister skriver:

      Ja, det är svårt… Det enda jag kan komma på just nu är gammal hederlig moral och civilkurage… Vi måste se till att det ekonomiska tänkandet inte slår starkare rot… på något sätt…

      • janlenander skriver:

        Vi är beroende av fungerande ekonomi men väl fungerande teknikföretag styr med tekniska mål inte ekonomiska. Skolan ska vara styrd av pedagogiska mål.

        Se även min kommentar nedan om lärarpositiva åtgärder. Kanske är det där vi har många av lösningarna. Elevernas rättigheter stärks i samklang med att lärarnas också gör det.

  2. Plura skriver:

    Ärligt talat förstår jag inte problemet.

    Som skolan fungerar idag är det godtycke som beskrivs, därför att man inte har svart på vitt. Muntligkultur har aldrig varit en framgångskultur.

    Det är faktiskt så att nya skollagen har öppnat valfriheten. Framgent är det inga centralbyråkrater eller politiker som älskar detaljstyrning (läsa de rödgröna) som bestämmer hur och vad ni ska dokumenterar bara att ni ska dokumentera. En viss möjlighetsbyråkrati måste alla verksamheter ha.

    Visa mig den verksamhet som inte berhöver dokumenteras, ska jag börja tro på det.

    Och sedan säger det debattinlägg en hel del om den kära förvaltningschefen, som inte förstått att förvaltningen måste skapa klara och tydliga direktiv på hur klagomålen ska hanteras ute i skolorna och hur huvudmannen sak agera. Nu har skolan fått ett lagstöd för det. Orättvisan kommer alltid av otydliga rutiner.

    • Christermagister skriver:

      Jag förstår vad du menar och jag håller i grunden med, men vi har två dimensioner att hålla koll på:

      1) Att vi inte använder dokumentationen bara för att hålla ryggen fri och glömmer bort måluppfyllelsen.

      2) Att inte vårt behov av att uppfylla kraven/önskemålen från de resursstarka ”kunderna” medför att de övriga eleverna drabbas.

      Problemet är att skolor ibland fyller i dokument som gör att man har ryggen fri trots att åtgärden inte leder till högre måluppfyllelse, och eftersom man därmed har ryggen fri lägger man ner övriga åtgärder som kanske skulle ge högre måluppfyllelse.

      Problemet är också att resurserna som vissa elever och föräldrar tjatar/hotar sig till inte består av tillägg, de tas från övriga elever som kanske är i större behov av dem.

      Orättvisan grundas inte alltid i otydliga rutiner, ibland grundas den i krasst ekonomiskt tänkande och rutinerna kan användas för att dölja detta.

      • Plura skriver:

        Christer jag köper allt vad du säger. Vi har nog i stort samma syn på frågan.

        Men nu när jag flitigt har studerat skollagen är detta beteende du beskrivit inte förenligt med de lagrum som finns i skollagen om 9,5 månad.

        Ser med spänd nyfikenhet emot vad som kommer och hända med all taflighet som huvudmännen kommer att uppvisa från 1 juli 2011. För att inte tala om alla rektorer och förskolchefer.

  3. Ping: Tweets that mention Juridik tar över skolan | Christermagister -- Topsy.com

  4. Mats skriver:

    Jätteviktigt!
    Jag tror att de farligaste lärarna är de som drivs av rädslan för att göra fel – snarare än lusten att göra rätt.

    • Plura skriver:

      Mats – vi åter överens! Börjar det bli någon ”ful” ovana?

    • janlenander skriver:

      De farligast politikerna är de som vill öka kraven på lärarna: Sätta betyg på dem, låta eleverna överklaga betyg, försämra arbetsvillkoren, …….

      Det är dessa politiker som skapar rädslan för att göra fel!

      Det är bra att sätta in pengar för att hitta smarta sätt att få in elevsynpunkter, skapa utökade möjligheter att göra prövningar i ämnen som gått dåligt och delta i sommarskolor ditt lärarna lockats.

      Samma förbättringar för eleverna kan göras på ett lärarpositivt sätt!

  5. Ping: Skolan, juridiken, hans fru och hennes älskare « Tysta tankar

  6. Ping: Överklaga betyg | Christermagister

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s