Fler lästips

Den här helgen känner jag mer för att läsa än för att skriva, men jag kan ju i alla fall dela med mig av tankenötterna. Lärarnas Nyheter slår till med en hattrick:

– Att den kommunala skolan har skapat skilda världar är ingen nyhet. I den här artikeln använder man min gamla hemstad Södertälje och Täby som exempel. (LN)

– Michael Fullan talar om skolreformer och säger bl a ”Den högsta politiska ledningen med utbildningsministern i spetsen måste leda reformeringen. Och då inte bara i formell mening utan den politiska ledningen måste verkligen engagera sig på djupet och se till att strategins olika delar fungerar.” (LN) ….. (Börjar ana oråd…)

– Bloggkollegan Anne-Marie Körling skriver om diagnoser: ”Vi sorterar och undersöker brister. Så att vi kan få den hjälp vi anser oss ha rätt till.” Tyvärr är det ju så, men det ska inte krävas någon diagnos för att erhålla stöd i skolan. Diagnosen kan i bästa fall hjälpa pedagogerna att utforma rätt sorts stöd, men den får inte vara ett krav för stöd. (LN)

Jag funderar också på Pluras ord: ”Det slutliga intrycket efter genomförd utbildning är vad HAR jag som kursdeltagare fått. HAR är en sammansmältning av HUR och VAD som består 2 delar HUR och 1 del VAD.” (Läraryrkets akademisering är årets mode…)

Länkar till andra bloggar om: , , , , , ,

Om ChristerMagister

Bloggande lärare med fotointresse.
Det här inlägget postades i Debatt och politik, Läraryrket, skolpolitik och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

