Snicksnack om betyg

Jag tycker att partiledardebatten om skolan i Skolfront var ganska uppmuntrande; inte för att den hjälpte mig att ta ställning för en viss sida, utan för att det är uppenbart att man faktiskt är ganska överens i många frågor.
Men debatten om betyg har blivit patetisk.

Den tydligaste motiveringen till tidigare betyg man håller fast vid är att betygen gör att man upptäcker vilka elever som behöver extra stöd i skolan… Jag tar det igen: ”betygen gör att man upptäcker…” Nej, det gör de absolut inte! Det som gör att man upptäcker vilka elever som behöver extra stöd är kunskapsuppföljning, och kunskapsuppföljning är alla partier överens om att vi ska ha. Det är bara snicksnack!

Jag tyckte också att jag hörde Jan Björklund förklara de ökande skillnaderna mellan elever med olika social bakgrund med att man tog bort betygen i mellanstadiet…
Ja, här har vi det här med omvärldsanalys…
Det har hänt större saker i samhället sedan 1970-talet när mellanstadiebetygen togs bort.

Fredrik Reinfeldt framhöll till och med hur mycket bättre och rättvisare vårt betygssystem kommer att bli med flera steg… Hur sjutton tänker man när man tror att fler betygssteg utan några kriterier ska göra systemet mer rättvist?! Snicksnack!

Politiker, släpp det här med betygen nu. Kom överens om när de ska införas och fokusera på de viktiga frågorna i stället. Det är ju uppenbart att ni kan om ni vill!

P.S. Snacket om lärartätheten är också frustrerande oväsentligt när vi pratar om en tiondels heltidstjänst per 100 elever; det är klart att det inte gör någon större skillnad. Här gillade jag Mona Sahlins fokus på var man ökar antalet lärare och på hur de används i stället för att bara titta på en generell ökning. (Se även gårdagens inlägg.)

Media: DN, SvD, SvD, Aftonbladet, Expressen,

Länkar till andra bloggar om: , , , , , , , , , , , , ,

Om ChristerMagister

Bloggande lärare med fotointresse.
Det här inlägget postades i Debatt och politik, skolpolitik och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

20 kommentarer till Snicksnack om betyg

  1. Plura skriver:

    Ja, håller med dig. För mycket cykelställ och för lite vad vill politikerna med skolan. Skrev om det hos mig http://pluraword.blogspot.com/2010/09/cykelstall.html

  2. Jan Lenander skriver:

    Inget alls om min hjärtefråga, vanlig enkel valfrihet! De rödgröna med sin misslyckade modell med valfrihet medan man ägnar sig åt ett kärnämne med en lärare som kan framför allt detta ämne. Alliansen med friskolor som alltings lösning. Båda modeller som är svåra att överblicka och inte ger någon reell valfrihet för den stora majoriteten elever.

  3. MB skriver:

    Kaoset i klassrummet på sjuttiotalet, med lärare som förnedrade sig, bönade och vädjade till de bråkiga eleverna, var det som gjorde att jag började rösta på moderaterna. Jag ställde mig frågan varför de mest högröstade och respektlösa skulle få ta så mycket plats. Djungelns lag… Nu har Folkpartiet övertagit skolfrågan på ett i huvudsak bra sätt. Betygsfrågan är väldigt upptrissad och debatten får gärna vidgas.

  4. Mats skriver:

    Är vi trötta på betygsfrågan?
    Jag håller med – vi befinner oss kanske vid vägs ände. Om utbildningsministern tror att det är betygen som gör att läraren upptäcker skillnader är vi illa ute!

    • Jan Lenander skriver:

      Min uppfattning är att det är betygsmotståndarna som gjort slopandet av betygen till något stort och att sen alla omdömen utan struktur har varit det stora problemet. Mindre mängd summativa bedömningar och bättre avgränsade är också mitt mål och jag tror att Björklunds politik kan leda åt det hållet.

      För övrigt är jag också trött på betygsfokuset. Jag hävdar att det är tidigare valfrihet som är den avgörande frågan för dagens skola.

      • Christermagister skriver:

        Det är väl ingen som direkt gjort ”slopandet av betygen till något stort”? Det är ju införandet av betyg i lägre åldrar som har debatterats, och som du vet anser jag att man i stället borde fokusera på att förbättra våra omdömen. Fler betygssteg har man också gjort en stor sak av, vilket mest är skrattretande när man inte skriver några kriterier till dem.

        • Jan Lenander skriver:

          Absolut att betygsmotståndarna som fick Sverige att avvika från resten av världen och slopa betyg långt upp i åldrarna använde ytterst kraftfulla argument om utslagning etc. och historien visade att de inte förbättrade det de var ute efter ett enda dugg. Att nu gå tillbaka till lite mer betyg ser jag inte som någon stor grej.

          När det gäller omdömen tror jag vi kan ha åsikter långt ifrån varandra. Min stora kritik mot omdömen är att det nästan inte finns några kriterier för dem annat än de som tagits fram i samband med betyg. Framför allt finns det nästan inga kalibrerade omdömen men otäckt många summativa omdömen. Ibland obehagligt omedvetna omdömen, tex en suck när föräldern frågar om vilka chanser eleven har för ett visst yrke.

          • Christermagister skriver:

            Men nu går du ju 40 år tillbaka i historien, jag tänker i första hand på de senaste 4-5 åren och tycker att vi kan hålla oss till det senaste deceniet i alla fall.

            Som du vet anser ju jag att omdömena har exakt samma kriterier som betygen, men att det dessutom finns tillägg som kan göra dem bättre än betyg. Se tidigare inlägg:

            https://christermagister.wordpress.com/2010/07/16/skriftliga-omdomen/

            De omedvetna omdömena utsätts ju elever och föräldrar för hur vi än gör, för du menar väl inte att den enda kontakten ska ske genom ett sms med en bokstav på?

            • Jan Lenander skriver:

              Nej jag tror på omdömen som är tydliga, avgränsade och kalibrerade och att om sådana finns så är det lättare för lärarna att hålla sig till dem enbart och kunna förklara för föräldern att de kan få en begränsad professionell bedömning och om annat så är det bättre att de gissar själva.

              • Christermagister skriver:

                Direktiven om omdömena är ju precis lika ”tydliga, avgränsade och kalibrerade” som de om betygen; de ska ju också beskriva ”elevens kunskapsutveckling i relation till målen i varje ämne som eleven får undervisning i”. Dessutom ska de ”sammanfatta vilka insatser som behövs för att eleven ska nå målen och i övrigt utvecklas så långt som möjligt inom ramen för läroplanen och kursplanerna”. (Grundskoleförordningen, 7 kap. 2§).

              • Jan Lenander skriver:

                Får vi ett system med omdömen som det du beskriver på ett annat ställe kommer jag absolut svänga. Än så länge är det däremot så att omdömen ibland blir lika välgrundade som betygen men nästan lika ofta så blir de betydligt sämre och nästan aldrig blir de bättre.

              • Christermagister skriver:

                Men de brister du beskriver beror ju inte på formen (betyg eller omdöme) utan rent krasst på vilka lärare som utför bedömningen. Bristerna finns i de lägre åldrarna där lärarna varken har utbildning eller erfarenhet av att sätta betyg, och följaktligen inte heller av att skriva omdömen. Det är ju samma lärare som nu inte vet hur man skriver ett omdöme som i framtiden (nästa år?) ska sätta betygen; hur ska något kunna bli bättre av det?

                Jag är rädd att den enda anledningen till att satsa på betyg i stället för omdömen är att det skulle bli vansinnigt mycket dyrare att utbilda dessa lärare i att skriva kvalitativa omdömen. Man inser att det är mycket lättare att höfta till med ett betyg eftersom det inte syns lika tydligt att man har just höftat till det. Jag ser det som en snål lösning helt enkelt.

          • Christermagister skriver:

            P.S. Jag menar inte heller att det är någon stor grej att införa betyg lite tidigare, men jag menar att de senaste årens debatt om saken har varit onödig och att den tiden och kraften i stället borde ha använts till att fokusera på hur vi mäter elevernas kunskaper och andra viktiga frågor.

Kommentera

