Glädjande!

Först och främst vill jag glädja ett par av mina trogna läsare genom att berätta att allt fler ungdomar numera väljer tekniska och naturvetenskapliga utbildningar på gymnasiet. (Metro, s 16) Mellan läsåren 2006/07 och 2009/10 är ökningen i Stockholm 26,6 procent för teknikprogrammet och 15,5 procent för det naturvetenskapliga programmet. I Malmö är motsvarande siffror en ökning på hela 59,5 procent för teknikprogrammet och 21,7 procent för det naturvetenskapliga programmet!

Jag tycker också att det är glädjande att Björklund har tagit över MP´s förslag om att kunna villkora friskolornas vinstuttag (DN, SvD). Visst saknas det fortfarande en del och kanske är det i första hand valfläsk (DN), men möjligheten har i alla fall hamnat i fokus.
(Att föra fram frågor i ljuset är Björklund bra på, hur smörjer han media egentligen?)

Länkar till andra bloggar om: , , , , , , , , , , , , ,

Om ChristerMagister

Bloggande lärare med fotointresse.
Det här inlägget postades i Debatt och politik, skolpolitik och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

19 kommentarer till Glädjande!

  1. Anders B Westin skriver:

    Vad tror du att jag tycker?
    Låter som ett riktigt gott MASI – vin.
    Men det är säkert något lurt.
    För mig krävs en annan källa än Metro innan jag jublar primalskrik.

  2. Anders B Westin skriver:

    Björklund:

    Svar: Han är tydlig och han svarar på frågor.

    Vet han inte eller om han känner sig osäker. Så säger han det.

    Han vågar vara säker när han känner sig säker samtidigt som han vågar säga att han inte är säker när han inte är säker.

    Det är just sådant som jag vill ska gå hem.

    Då är det för mottagaren mycket enklare att relatera och veta hur man skall förhålla sig.

    • Christermagister skriver:

      Problemet är väl bara att han ibland känner sig säker när han inte har anledning till det… 😉

      Det händer också ganska ofta att han presenterar förslag som är så ogenomtänkta att de (i alla fall för oss i verksamheten) inte är annat än visioner med tusen obesvarade frågor. Det går lite för snabbt helt enkelt.

      Men jag menade mest att MP har haft samma förslag på bordet i över ett år utan att få uppmärksamhet, eller ens ett omnämnande nu senast när debatten rasade (förutom i bl a min blogg då 🙂 ).

  3. Plura skriver:

    Det är väl kul att teknikämnena intresserar igen. Inte lika neggo som Anders, bara för att det är Metro som rapportera.

    Och strunt sammans, om det är MPs förslag eller någon annans. Skollagen 2010:800 har många restriktioner för de fristående skolorna. Själv har jag skrivit om det på http://pluraword.blogspot.com/ . Inte är det helt genomtänkt.

  4. Jan Lenander skriver:

    Ja, förslaget från mp har jag redan tyckt verkade bra och att jag instämmer i Anders kommentarer om Björklund är väl inte heller någon nyhet.

    Idag råkade jag ut för några kvinnor som sågade Björklund vid fotknölar för hans små uttalanden och jag tänkte att detta sker samma år som Ohly säger att ”alla ska kunna allt” vilket är precis den filosofi som vridit svenska skolan åt fel håll så att ingen får ägna sig åt det som passar dem bäst.

    • Christermagister skriver:

      ”Alla ska kunna allt” är väl inte direkt den officiella rödgröna linjen efter grundskolan, men jag håller med om att Alliansens gymnasietankar känns klart stabilare.

      • Jan Lenander skriver:

        Ohly kommer utgöra en minst lika stor del av rödgrön regering som Björklund av alliansregeringen. Jag bara ville göra parallellen eftersom det finns en tendens i debatten att sila mygg och svälja elefanter.

    • Plura skriver:

      Var det några övervintrade 68:or som inte ännu pensionerats som uttryckt sig så inkompetent?

      • Christermagister skriver:

        Jan har envetet spridit det citatet de senaste veckorna och säger att det är Lars Ohlys, men jag vet inte mer om det än så.

      • Jan Lenander skriver:

        Lars Ohly sa det i en debatt i våras men eftersom jag mitt skolpolitiska engagemang inte hade tagit fart då noterade jag det bara lite förstrött. När jag sen upptäckte att det inte hade uppmärksammats alls i media blev jag ytterst förvånad men kanske resonerar man fortfarande som ”kommunister är kommunister” och log lite överseende. När en föredragshållare på skolan pratar om ”major Björklund” om och om igen känns det kanske ok att benämna Ohly som en övervintrad 68a men kanske blir debatten bättre utan sådana uttryck.

        • Jan Lenander skriver:

          Jag erkänner att jag lyft ut en fras ur sitt sammanhang och satt in den i mycket bredare frågeställningar. Det är utan tvekan så att Lars Ohly inte ansåg att alla skulle läsa Fysik B vilket jag har raljerat med.

  5. Razmatazuz skriver:

    På vilket sätt skulle alliansen vara stabilare på gymnasiesidan?!
    Dessutom undrar jag varför det är positivt att så mycket större andel elever väljer naturvetenskapliga och tekniska program?! Framtiden finns i tjänstesektorn, inte inom industri och produktion i första hand. Det är bra att det utbildas nya tekniker eftersom framtiden kräver nya tekniska lösningar, även naturvetare är viktiga ur miljösynpunkt, men de estetiska utbildningarna, vårdutbildningar, handels-, frisör- samt restaurangutbildningar får inte glömmas bort. Alliansen har konsekvent arbetat mot framförallt estetiska utbildningar och tycker att kultur är lika med flum vilket jag kraftigt vänder mig emot. På högskolesidan har man i utredningarna inför en ny lärarutbildning återigen ”glömt bort” musikhögskolans utbildningar (musiklärare, musikterapeuter, teaterpedagoger, musiker, kantorer bl. a). Alliansen för en framtidsfientlig politik som styr samhället åt fel håll.

    • Anders B Westin skriver:

      Rasmus
      Från vilka länder kommer de produkter som svenska folket köper i svenska butiker.
      Vilka tjänster skall betala för importen av dessa produkter. DVS hur skall vi få tillbaka de pengar som svenskar skickar till Asien vid varje tillfälle de köper en Asiatisk produkt.

      Det fungerar precis som debet och kredit inom en familj. Skall man gå utanför sitt hus och handla på ICA så måste man på något sätt ha skaffat sig pengar till detta.

      Det fanns en tid då Sverige var ett självförsörjande jordbrukssamhälle.
      Sen började vi tillverka produkter som vi kunde stoppa i lådor och som folk i andra länder kunde köpa.
      Välståndet uppstod.

    • Jan Lenander skriver:

      Det finns många estetiska inriktade människor som upplever alliansens politik som mycket bättre men inte av vissa ”konstnärer”. Kanhända är alliansen politik stabilare på detta område också för att även när det gäller tjänsteprodukter så är det intressantast att någon efterfrågar dem.

    • Christermagister skriver:

      Rasmus, jag tycker att alliansens syn på att alla inte ska behöva läsa upp sin högskolebehörighet under gymnasiet är mer rimlig än de rödgrönas alternativ, även om jag förstår tanken bakom politiken. Om jag har förstått saken rätt så kommer man att kunna göra val så att man får högskolebehörighet inom alla gymnasieprogram, men det är inte obligatoriskt. Eftersom även möjligheten att läsa upp högskolebehörigheten vid ett senare tillfälle finns så kan jag inte förstå varför vi ska fortsätta på en väg som kan vara orsaken till den höga andelen avhopp. Jag tycker också att de fem alternativen som ersätter det individuella programmet ser bra ut, men jag måste erkänna att jag inte har läst på den här biten speciellt noga, mer översiktligt.

      Jag är inte heller speciellt pigg på att gå tillbaka till industrisamhället och ser gärna en utveckling inom andra områden, men vi måste ju också ha tekniker och naturvetare. Tittar vi på de faktiska siffrorna så tror jag inte att du behöver oroa dig. I Stockholm har man i år på teknikprogrammet tagit in 1098 pers, att jämföra med det estetiska programmets 1477 pers. På det naturvetenskapliga programmet har man tagit in 4344 pers, vilket vi kanske kan jämföra med det samhällsvetenskapliga programmet där man tagit in 8602 pers. Intressant i sammanhanget kanske också är att medieprogrammet har välkomnat 869 pers, omvårdnadsprogrammet 412, barn- och fritidsprogrammet 351, handels- och administrationsprogrammet 674 och hotell- och restaurangprogrammet 575 pers.

      Alla siffror finns på Gymnasieintagningen som jag länkat till ovan.

      • Jan Lenander skriver:

        Miljöteknik och naturens kretslopp!

        ….. tycker jag räcker som förklaring till varför teknik och naturvetenskap inte innebär en tillbakagång till industrisamhället. Kunskap inom dessa områden är istället en förutsättning för att vi ska ha en framtid.

Kommentera

