Borgfred om betygen

Ett citat och en länk räcker:

Oavsett vilket block som vinner i höstens val accepterar Sveriges lärare inte ett betygssystem som vi efter nästa mandatperiod åter kan få se ändrat.” (DN)

Om ChristerMagister

Bloggande lärare med fotointresse.
Det här inlägget postades i Debatt och politik, skolpolitik. Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till Borgfred om betygen

  1. Men jag har vänt mig till den andra sidan. The dark side.

  2. Plura skriver:

    Om uttalandet är sant har ingen förstått just att skolan är en politiks organisation som styrs av vad den folkvalda majoriteten har mandat att driva igenom.

    Precis lika dant är det i privata företag där är det ägarmajoriteten som bestämmer.

    Och demokratins fundament är just majoritetens diktatur. Inte politrukernas önskan.

    • Christermagister skriver:

      Det handlar väl mer om en önskan att politikerna inte ska göra stridsfrågor av frågor där man ändå står varandra så nära att det inte är nödvändigt. Ibland tycker jag att politikernas behov av att tycka olika går ut över verksamheten och jag tycker inte om att man driver vissa frågor av ideologiska skäl när det går ut över verksamheten. Risken är att direktiv rivs upp/ändras vid maktbyten bara för att markera, trots att det inte är en så viktig fråga och trots att det påverkar verksamheten negativt. Det politiska maktspelet går då före verksamhetens behov.

      • Plura skriver:

        Tyvärr Christer, skulle det finnas ett perfekt system införde vi det direkt. Men alternativet till demokrati förskräcker.

        Så vi får leva med att organisationer som styra utifrån demokratiska principer alltid kommer att leva med den totala osäkerheten. Det är demokratins väsen.

      • Christermagister skriver:

        Ja, och något alternativ till demokrati är jag förstås inte ute efter, men man behöver ju inte heller inom politiken skapa motsättningar i onödan. Det ingår ju även i demokratins väsen att kompromissa och komma överens.

      • Plura skriver:

        Jo, visst kan man inom politiken göra det. Men pragmatiker som jag är tror jag det är en chimär över blockgränser i fredstid. Möjligen kanske, hemska tanke, om SD kommer in i riksdagen i höst kan vi få se blocköverskridande regering eller lösningar.

      • Christermagister skriver:

        Ibland tillåter jag mig att vara lite medvetet naiv. Utan ett visst mått av naivitet är det risk att man blir cynisk, ger upp och tror att alla har ont uppsåt. Som Svenska Akademien sjunger kan naivitet både vara en styrka och en svaghet.

Kommentera

