Christermagister shoppar

När jag bad om inspirationstips för ett tag sedan föreslog Mats att jag skulle skriva lite mer om mig själv. Gränsen mellan privat och offentligt är ett ständigt gissel för en stackars bloggare, men så här i slutet av sommaren med ett par veckor kvar till terminsstart kan några privata inlägg kanske vara passande. Här kommer det första.

Varje år vid den här tiden brukar jag utse ett par-tre dagar till ”shoppardagar” och handla de kläder jag tänker använda under året. Att det tar flera dagar beror på att jag måste gå försiktigt tillväga; går jag in i butiken med inställningen att jag ska hitta någonting, eller går in i för många butiker i rad, är det kört. Då blir det ingen shopping.

Så, vad blev det i år, undrar du säkert?
Det blev väl ungefär samma saker som de senaste åren…

Längst inne i butikernas mörkaste hörnor, i det som nästan hånfullt kallas ”herravdelning” (”gubbskrubb” skulle vara mer ärligt), finns nämligen precis som de senaste åren i stort sett ett utbud av rutiga skjortor, randiga tröjor och jeans… Om man inte vill använda uniformen (mörk kostym) förstås, och det vill jag inte. De tre plaggen till vänster ger alltså en ganska bra bild av hur jag (och en ansenlig mängd övriga män) går klädd året runt, men man måste förstås lägga till en svart t-shirt! På sommaren byter jag ut jeansen mot sådana där shorts som sträcker sig strax nedanför knäna och om det blir kallt kränger jag på mig en cardigan/kofta eller en munktröja, för det är ungefär vad som finns i gubbskrubben.
.
Det får räcka med modebloggande i den här bloggen; Dagens outfit är i stort sett
Årets outfit och det är inte så konstigt att klädintresset inte är större… 😉

Länkar till andra bloggar om: , , , ,

Om ChristerMagister

Bloggande lärare med fotointresse.
Det här inlägget postades i Privat och foto, reflektioner och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

12 kommentarer till Christermagister shoppar

  1. Anders B Westin skriver:

    Passar utan tvekan din person. Snäll och prydlig men ändå så där lite ”förbjudet” 70 tals – rockig.
    Ingen kan klaga.
    En strategisk kompromiss för en indierockare.

  2. Morrica skriver:

    Var det inte ungefär så läraruniformen borde se ut, enligt någons förslag i en av de tidigare diskussionerna om saken? Det finns något vilsamt i att ha funnit en stil man trivs med, på jobbet eller privat eller båda delarna.

  3. Christermagister skriver:

    Ja, i huvudsak tycker jag att det är bekvämt (och billigt, vissa plagg kan ju hänga med i många år), men jag kan också vara avundsjuk på min flickväns glädje när hon kommer hem med någonting nytt som är helt annorlunda mot det hon har tidigare och hennes frihet att kunna vara ”flera olika personer” under en vecka; hon kan ju vara ”rocker” med svarta stuprörsjeans, nitbälte och sin Ozzy-tröja i början av veckan, för att sedan byta till ”socionomuniformen” (svarta leggings, klänning, lång kofta och sjal) och avsluta med den lilla sexiga svarta till helgen.

    Jag kan känna att både utbudet och den sociala acceptansen att bryta mönstren är något mer begränsade för män. En f d kollega hade de vanliga kläderna (se ovan) i veckan, men skjorta och slips varje fredag, och det var förstås OK, men frågan är om det hade varit lika OK med en outfit mer inspirerad av The Arks scenkläder…

  4. Mats skriver:

    Tidlöst elegant?
    Snobbigt nonchalant?
    Urban chic?

    Jag tror du kan ta det personliga ett steg till utan att ramla ner i det privata träsket…

    • Christermagister skriver:

      Varken ”snobbig” eller ”chic” passar riktigt in i min självbild…

      Antagligen kan man bli bra mycket privatare än så här, men frågan är om någon är intresserad…och om jag har något intresse av det. Jag har ju två andra bloggar att skriva privat i om jag känner för det. Är det något speciellt du är ute efter? 😉
      Jag kanske borde ha en sån där ”frågestund” som vissa har…

      Jag håller mig nog till lite halvprivat i den här bloggen.

  5. Plura skriver:

    Christer – det du beskriver är den dresskod som finns i skolans värld. En slags uniform för skolan. Uniform är ju inte liktydigt det man automatiskt förknippar med hur väktare, polis, tågkonduktörer eller militärer är kostymerade.

    Som företagare i insiktsbranschen har man just det där knepet att fundera på hur man klär sig för det social sammanhang man ska verka i. Kommer jag i kritrandig kostym från Armani till skolan skulle alla sitta och fundera över vad är det för ufo som kommit hit. Lika väl som om jag skulle komma i en säckig tröja och jeans med stora hål på till styrelsemötet i finansbolaget. Det gäller att klä sig som strofen ”Dress for success”.

    • Christermagister skriver:

      Ja, men det jag menade med ”uniformen” i inlägget är den mörka kostymen. Den är ju som mannens stålmannedräkt och ska bäras oavsett om det är bröllop eller begravning och om du arbetar i finansbranschen eller en massa andra ”fina” yrken, ska på möte med din bankman för att be om ett lån eller kommentera sport i TV.

      Och om det finns något problem så är det ju just dresskoden för olika sociala sammanhang, det är de som är begränsande.

  6. MarySaintMary skriver:

    Ja, det måste fan vara astråkigt att vara kille när man måste följa någon slags dresscode. Tänker på Klädsel: Mörk kostym, till exempel, där en tjej kan ha i stort sett vad som helst, och en kille kan ha…mörk kostym liksom. Kan ni inte göra uppror?

    • Christermagister skriver:

      Antagligen är män generellt inte tillräckligt intresserade för att göra uppror…

      I liten skala kan man ju göra det, typ vägra ha kostym på julafton och nyårsafton. På det planet är det nog mycket en generationsfråga. I större sammanhang verkar det vara svårare; vårt värde sätts fortfarande i många sammanhang efter vår vilja att ta på kostymen… (Det är ju inte som att det är svårt, eller ens speciellt dyrt, och på något sätt signalerar hög kompetens eller finansiell stabilitet.)

Kommentera

