För simpel feedback

Som du kanske märkt har jag efter en testperiod slutat använda ”tummen upp – tummen ner”-funktionen i anslutning till inläggen.

Min tanke var att underlätta feedbacken för de läsare som inte skriver kommentarer av någon anledning, men efter att ha testat funktionen ett tag kände jag att det var meningslöst. Visst var det roligt att få många tummar upp till en del inlägg, men vad betyder de egentligen? Håller läsaren med i precis allt jag skriver, eller i det mesta? Eller gillar h*n mitt sätt att skriva, eller kanske t o m layouten på bloggen? Samma sak med de som klickade tummen ner… Vad är det som inte är bra? Är det något jag behöver förklara tydligare? Hur kan jag bli bättre?

Jag upplevde att tummarna fungerade som en morot under en begränsad tid, men eftersom de egentligen inte säger någonting om vad mina läsare tycker om mitt arbete och inte kan hjälpa mig att bli bättre så var den simpla feedbacken mest förvirrande utan ordentliga kommentarer… och är det någon av er som drar paralleller till betygen i skolan och skriftliga omdömen så är du inte ensam… 😉

Om ChristerMagister

Bloggande lärare med fotointresse.
Det här inlägget postades i Debatt och politik, Privat och foto, reflektioner, skolpolitik. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till För simpel feedback

  1. Morrica skriver:

    Absolut – men, om jag får vädra mina fördomar ett ögonblick, kanske inte de flumpedagogiska paralleller som var tänkt att man skulle dra. De skriftliga omdömena har ju i många fall visat sig vara ungefär lika simpla som dessa tummar. Ett ‘glad och trevlig’ eller ‘allt bra’ ger ungefär lika mycket information som en tummen upp, ett ‘jobba på’ eller ‘behöver jobba mer med hemläxorna’ ungefär lika lite som en tummen ner.

    Ett betyg, samvetsgrant satt utifrån tydliga och väl skrivna kriterier (tyvärr har vi inte sådana idag, men det går att ordna) ger mer information om elevens redovisade kunskapsnivå vid det tillfälle när betyget sattes än ett subjektivt omdöme från två år tillbaka som i lika hög grad reflekterar lärarens personliga åsikt om eleven som elevens kunskapsnivå då, inte säger ett dugg om elevens kunskapsnivå i dagsläget men ändå hänger med.

  2. Christermagister skriver:

    Visst, en otydlig kommentar säger lika lite.

    De största skillnaderna mellan betyg och skriftliga omdömen tycker jag är att det inte bara blir ett (1) sammanslaget omdöme för ämnet som helhet och att man naturligt får med framåtsyftande åtgärder i det skriftliga omdömet. När jag skriver skriftliga omdömen tar jag upp alla huvudmål inom ämnet; t ex i svenska hur det går med läsningen, med skrivandet, med att tala inför grupp mm. Det blir flera ”betyg” inom ämnet, vilket gör att det är lättare att veta vad man ska gå vidare med.

    • Morrica skriver:

      DET var en riktigt konstruktiv tanke – fler betyg inom det vi idag betraktar som ett enskilt ämne skulle både öppna upp för nya samarbetsmodeller i skolan och för ett mer precis verktyg.

      Strålande tänkt, Christermagister!

  3. Ping: Fler betyg! « You're no different to me

Kommentera

