Hjärnsläpp

Fotboll och teknik tycks få vissa att totalt tappa koncepterna! Bläckfisken Paul har fått en egen pokal eftersom han var så duktig på att tippa fotbollsresultat och mängder av vuxna (?) köper telefoner som knappt fungerar som telefoner för att de även kan användas som leksaker som i vanliga fall hade haft åldersrekommendationen 3-9 år. ………*uppgiven suck*

Media om Iphone: SvD, Sydsvenskan, DN,
Media om Paul: AB, DN,

Länkar till andra bloggar om: , , , ,

Om ChristerMagister

Bloggande lärare med fotointresse.
Det här inlägget postades i Privat och foto, reflektioner och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

15 kommentarer till Hjärnsläpp

  1. Morrica skriver:

    ”köper telefoner som knappt fungerar som telefoner för att de även kan användas som leksaker”

    Ja? Det är väl skitbra! Lek mer, vuxna, bejaka det inre barnet och släpp lite på vuxenposerandet en stund. Det kan bara vara bra för världen.

    • Christermagister skriver:

      🙂 Ja, visserligen, men samma saker finns ju gratis på nätet utan att någon bryr sig så det känns ju onödigt att betala 5-10 000 Kr för att få dem i en ”telefon”…

      • Morrica skriver:

        Det är, tycker jag, bättre att dessa tusenlappar läggs på en leksak än på mer destruktiva dumheter. Nu går dels pengarna in i systemet, staten får sin del via moms och skatter, butiken sin del, tillverkaren sin; dels kommer det (i bästa fall) ut fler telefoner på andrahandsmarknaden, vilket gör att även den som inte har råd att lägga dessa tusenlappar på en ny har möjlighet att få tag i en hygglig telefon till rimligare pris.

        Jag ser inget negativt alls i det hela?

      • Christermagister skriver:

        Bara privatekonomiskt. Jag köper hellre en ny kamera, ett TV-spel med några spel till och en billigare (men bra) telefon och kommer antagligen undan med halva priset så att jag kan gå ut och äta middag på restaurang sisådär 10 ggr i sommar…

        • Morrica skriver:

          Det är ditt val, och det som gör dig glad. Andra blir glada av en telefon som är lika mycket, eller mer, leksak som telefon. TV-spelet har du inte med dig när du blir för rastlös på bussen för att kunna läsa, den nya kameran har förmodligen bättre upplösning och ger dig större möjligheter att ta fantastiska bilder, men bär du den med dig i fickan som du gör med en telefon? Jag tvivlar.

          Personligen har jag behov av att ha nätet med mig, och föredrar att plocka fram telefonen på bussen framför att behöva trassla fram och balansera en laptop när jag står och trängs med någons armbåge i ryggen, jag behöver gott om anteckningsutrymme och det är faktiskt enklare att skriva på mobilen än att trassla fram en anteckningsbok och en fungerande penna. En bra telefon ger mig dessa möjligheter, gör den inte det är den kanske en acceptabel nödlösning, men ingen bra telefon. Inte för mig.

          Vi har helt enkelt olika behov och önskemål.

        • Christermagister skriver:

          Visst får man använda sina pengar till vad man vill, till och med köpa en tam giraff och mata den med sparris som Tomas Mazetti skrev i dagens roligaste text:

          http://svt.se/2.35188/1.2070514/skank_fp_s_valbudget_till_fattiga_smaflickor?lid=puff_2070750&lpos=rubrik

          Du tycks ju i alla fall ha praktiska anledningar (och jag håller med dig, även om jag inte betalar 10 000 för en telefon). Jag har suttit med ett par olika bekanta som BARA pratar om de där fåniga apparna när de ska visa sin fina guldklimp!

          • Morrica skriver:

            Visst har jag det, min rätt svindyra telefon är min tredje hjärnhalva, den som gör att jag trots en klädsamt men grundlig akademisk tankspriddhet faktiskt fungerar i samhället, något så när i alla fall.

            Men det gör inte att den som köper en telefon av andra, mindre praktiska, anledningar, har gjort något sämre eller mindre värt. Hur jag än försöker kan jag inte se att den som lägger Stora Summor på den senaste modellen och gläds så innerligt att h*n knappt kan prata om något annat än den och dess appar har sämre anledning till att köpa sin. Glädje är trots allt minst lika mycket värt som att komma ihåg när det nu var man skulle ringa vem om vad och varför.

  2. MarySaintMary skriver:

    Jag tycker det är jättekul att man får ett svepskäl till att köpa en leksak genom att den är integrerad med en mobiltelefon 😀 Jag skulle ju inte riktigt kunna rättfärdiga att köpa ett Wii eller nåt sånt när jag är arbetslös och allt. Men mobil måste man ju ha! 😉

  3. Kristian Grönqvist skriver:

    Det finns en Nokia för 450 kr ny och betalkort. Ingen abonnemangsavgift. Fasta telefonin är stångd. Kostnaden minimal. Det går att ringa med och ta emot telefonsamtal. Behöver man nåt mer?

  4. Johan skriver:

    Jag skulle vilja höra hur maraysaintmary rättfärdigar ett köp av en mobiltelefon för
    10 000 när han/hon är arbetslös……

  5. Obliqua skriver:

    ”Jag förstår mig inte på varför folk gör saker som jag inte tycker om, därför tycker jag att de är dumma.”

    Låt mig försöka mig på samma tankegång:

    Fotboll och teknik tycks få vissa att totalt tappa greppet. Bloggaren Christermagister har blivit sur och ojat sig över att någon förlänat en bläckfisk en pokal, och omyndigförklarar i samma andetag miljontals vuxna människor för att de köpt en telefon som han själv inte är intresserad av. Christermagister verkar vara en stingslig typ, och rekommenderas inte för barn mellan 3 och 9 år.

    • Christermagister skriver:

      🙂

      Antagligen är det barnen mellan 3 och 9 år som har lättast att acceptera såväl bläckfisken och telefonen som stingsliga bloggare…

      (En stor del av orsaken till mitt suckande beror ju förstås på vad media väljer att skriva om, inte vad enskilda individer tar sig för.)

  6. Morrica skriver:

    Jag hörde (ett TED-talk jag i hastigheten inte hittar nu, tror jag) någon berätta att tack vare västvärldens förtjusta iver över nya appar, nya telefoner, nya funktioner och nya modeller har mobiltelefonutvecklingen lett till att tekniken blivit tillgängligare, billigare och effektivare även i andra delar av världen.

    Tekniknördars obegripliga fascination är av godo för global jämlikhet, helt enkelt.

    • Christermagister skriver:

      För en gångs skull försökte jag mig inte på en samhällsanalys, utan tänkte helt och hållet på individens privatekonomi, och se så det gick! 😉

      Vilken tur att jag bloggade om det så att du kunde påpeka för mig att jag borde vara tacksam för tekniknördarnas vilja att slösa bort sina pengar!

Kommentera

