Nu har jag fått svar av Anna Neuman, Björklunds pressekreterare, när det gäller den extra timmen för matematik jag skrev om i går (länk):
”Tanken är att timplanen ska innehålla fler timmar för matematikämnet och därmed utökas totalt. Hur det är lämpligt att genomföra detta ska en utredare titta på.”
Tack för ditt snabba svar Anna!
Vi får väl förutsätta att utredaren även lägger förslag om att detaljstyra timplanen mer än i dag och att utredningen ger svar på hur man ska göra med lärarnas arbetstid. Höjningen innebär ju 2-3 veckors extra arbete/år och lärare, förutsatt att man har en klass i matematik; har man delat upp arbetet på skolan och har fler klasser i matematik är det bara att dubbla eller tredubbla den siffran.
Trots att jag tycker att det är en bra satsning tycker jag att det är slarvigt att slänga ur sig saken som ett vallöfte när man inte har kommit längre och jag anar att det inte är sista gången innan valet vi får vara med om sådant.
PM om de nya förslagen finns här, utökad undervisningstid behandlas i punkt 2 på sidan 3.
Länkar till andra bloggar om: skola, skolan, skolpolitik, skoldebatt, utbildning, utbildningspolitik, timplan, Björklund, Jan Björklund,
Vallöften om skolan som inte är genomtänka, känns lite som det brukar vara…
Jag börjar få intrycket att det här förslaget är en del i en ganska välgenomtänkt strategi för en bättre skola och blev riktigt imponerad av att upptäcka att utbildning av lärare så att det här kan bli bra redan har påbörjats. Som ett exempel på ett litet steg i en genomtänkt strategi finner jag det riktigt ok som vallöfte.
Jag har mycket svårare för löften om mer pengar, större lärartäthet etc. utan mer information om hur det ska göras. Jag är oerhört rädd för att den politiken skulle leda till att fel elever får mer resurser eftersom den inte bygger på någon tydlig tanke om hur skolan ska styras. Här kommer mer pengar och lärarutbildning som får ett tydligt syfte som ökar Sveriges konkurrenskraft.