Fotomatte

Veckans Fredagsfärger är röd, vit och blå, så jag passar på att redigera ännu en av mina bilder i ett projekt där jag fotograferar mina vardagsvyer och använder kombinationen svartvitt med utvalda färgklickar för att fokusera motiven.

Köpcentret Entré vid Värnhemstorget i Malmö

Klicka för större bild

Ett pedagogiskt tips är att skicka ut eleverna (eller dina barn) i närområdet för att ta liknande bilder som ni sedan använder i matematikundervisningen. Till den här bilden kan vi t ex träna förståelsen för multiplikaton genom att räkna fönster, uppskatta och beräkna höjd, längd och area eller arbeta med vinklar. Eleverna kan bli engagerade av att själva ha fotat det ni arbetar med och tack vare att ni använder objekt från närområdet befäster de sina kunskaper när de passerar området dagligen.

Länkar till andra bloggar om: , , , , , , , , , , , , , , , ,

Annons

Om ChristerMagister

Bloggande lärare med fotointresse.
Detta inlägg publicerades i flumpedagogik, foto, Läraryrket, Pedagogik, Privat och foto och märktes , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till Fotomatte

  1. Ingalill skriver:

    Smart och roligt 🙂

  2. Vilken häftig redigering av foto! Jättesnygg och pedagogiskt ;o)
    Ha en fin kväll!

  3. Nina Xi skriver:

    Mycket snyggt komponerad bild och snygg redigering!

  4. ASSA skriver:

    Så flott et bilde til ukens utfordring!

  5. Erik "Semlan" skriver:

    Klart fiffigt, praktisk matte. Det där köpcentrat har jag sett från annan vinkel idag. Jag började räkna fönster, men la ner projektet. Behöver inte pyssla med det nu… 😉 Gillar vad du gjort med fotot, ger onekligen rätt färger till temat.

  6. Lairama skriver:

    Så häftigt redigerat. Det blir så effektfullt med bara några få färger.
    Smart vardagsmatematik. Jag önskar att det vore mer sådant i skolan, jag tror att det skulle få fler att förstå att det kan vara roligt.

  7. Jah Hollis skriver:

    Tänka sig att vi valt samma bygge till samma tema samma dag. En händelse som liknar en tanke. Där kan man få som uppgift att fungera ut hur stor sannolikheten är för att detta ska inträffa. 🙂

  8. Pingback: Vatten | Christermagister

  9. Pingback: Edutainment | Christermagister

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s