Dagens citat

”Folkpartiet vill hjälpa skolsvaga elever genom höga krav, säger Odenjung. Inte genom fler lärare. Detta är helt i linje med deras strategi att ställa krav på röstsvaga minoriteter som invandrare, arbetslösa, sjukskrivna och skolsvaga elever. Att ställa krav på elever, som de inte kan motsvara, är inte att bry sig, det är grymt.”………… (Per Acke Orstadius i GP)

Läs mer om detta i mitt inlägg ”Att inte nå målen”.

Länkar till andra bloggar om: , , , , , , , ,

Om ChristerMagister

Bloggande lärare med fotointresse.
Det här inlägget postades i Debatt och politik, flumpedagogik, Pedagogik, skolpolitik och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Dagens citat

  1. Plura skriver:

    Hönan eller ägget???

    Odenjung måste fått något om bakfoten. Om det skulle stämma kunde inte eleverna i Rinkebyskolan åter ta hem priset som bästa skola i matte. Det är dags att sluta och tjafsa om ”svaga” elever. Det är pedagogiken det är fel på om resultat inte nås.

    • ANNICA FORSMAN skriver:

      Jag har under våren hjälpt elever som har svårt i olika ämnen i grundskolans sex första år. För dem var det genomgående problemet att de hade dåligt självförtroende. Detta fick de för att de inte hade lyckas. Orsakerna var flera. Nyanlända elever som inte kunde språket fick svårt för att de inte förstod. Här hade det hjälpt om de fått gå i förberedelseklass men den hade tagits bort av ekonomiska skäl. Enligt Gardner så lär sig elever på olika sätt och då behöver en del hårdträna lite varje dag för att förstå. De är inte dumma utan behöver tid för inlärning. Det finns även elever som behöver någon vuxen i närheten då de har svårt att fokusera på sina uppgifter utan störs av att andra elever rör sig eller frågar läraren. Ingen av ovanstående elever blir hjälpta av betyg. Vad de behöver är lyhörda utbildade lärare som tror på dem. Vad gör vi av de eleverna om vi tar bort lärare som är duktiga på elever som behöver stöd? Lita på lärarkåren! De flesta har flera års högskolestudier i just pedagogik, har själva gått i skolan och fortbildar sig just för att de vill inget hellre än att hjälpa elever som har svårt, som har lätt för sig och elever som är någonstans mittemellan.

  2. Jan E skriver:

    Jag tycker att nedanstående citat säger en hel del om Ortelius svepande och fördomsfulla argumentation. Men han verkar ju vilja klumpa ihop människor i olika kategorier som var och en har sina specifika egenskaper. Om nu alla invandrare, sjukskrivna, arbetslösa och skolsvaga vore röstsvaga så undrar jag vad man blir om någon uppfyller flera av kriterierna för dessa kategorier. Har man dessutom gått i skolan i Finland verkar man vara bortom all räddning.

    ”I Finland ger man tidiga betyg och deras barn lär sig mest i världen, säger Odenjung. Vad är det då dessa barn lär sig? Att tiga, lyssna och lyda. Att inte ifrågasätta. Att nöta in svaren till de starkt kritiserade internationella kunskapsmätningar, som Odenjung stöder sig på, när hon påstår att resultaten i den svenska skolan försämrats. Faktum är att svenska elever torde kunna mera i dag än någonsin.”

    • Christermagister skriver:

      För det första påverkar inte det du skriver, eller fortsättningen av denna diskussion, på något sätt värdet av citatet i inlägget.

      Ofta måste man hålla sig till en svepande argumentation när man diskuterar något så brett som ”den svenska skolan”, eller bara utgå från sina egna erfarenheter. Jag känner t ex ofta inte igen mig i Björklunds svepande argumentation eller i dina kommentarer om hur det ”är” i skolan. Kanske är det fördomsfullt, men jag tror att Orstadius har rätt när han pekar ut vissa grupper som ”röstsvaga” och det borde inte vara svårt att hitta siffror på att dessa grupper är mindre benägna att gå och rösta.

      Samma sak gäller hans uttalande om de finska skolorna. Jag misstänker ju att alla som når höga resultat i de internationella kunskapsmätningarna använder sig av en pedagogik som innebär att man tappar andra delar. Jag vet alldeles för lite om den finska skolan (och brukar säga att jag ska ta reda på mer…), men jag gjorde en snabb googling och fann bl a att de finska eleverna brukar hamna i botten när man mäter trivseln i skolan och att de är bra på att rabbla upp kunskaper, men inte funkar så bra socialt. Jag tycker mig inte heller se att Finland är så värst mycket mer framgångsrikt än Sverige… Om man utgick från Björklunds retorik om den finska skolan så kunde man ju förvänta sig att finländska företag var bra mycket mer framgångsrika än svenska och att deras levnadsstandard var betydligt högre än vår…

      Ska vi titta på skillnaderna mellan det finska och svenska samhället så tror jag inte att man har samma problem med segregation i Finland; man har varken stora grupper av invandrare eller friskolor. Jag tror inte att skolorna är kommunala heller… (De två viktigaste punkterna när Skolverket förklarar varför svenska elever glider nedåt i mätningarna är ju segregation och decentralisering).

      Men ovanstående är bara en svepande och fördomsfull argumentation, en vacker dag ska jag ta reda på mer! 🙂

      • Jan E skriver:

        Ja Christer. Det är riktigt fördomsfullt och svepande. Å andra sidan är den som påstår han är fördomsfri kanske den mest fördomsfulle. Men varför inte ha ihjäl några fördomar och rabbla lite fakta om det finländska skolsystemet. Lugn! Informationen finns tillgänglig på fullt läsarvänlig kanslisvenska. Varsågod:http://www.oph.fi/utbildning_och_examina/grundlaggande_utbildning
        Ps: Du får förlåta mig men jag utgår från att du förmodligen inte behärskar finska. Allt i enlighet med mina fördomar…

  3. Morrica skriver:

    Ett stort problem i debatten är att Orstadius, liksom många andra, applicerar de problem som finns i dagens system på det system som skall komma. Det tas för givet att elever skall reagera likadant på att få betyg i sexan, väl vetande att de har nära fyra år på sig att jobba upp dem, som de reagerar när de får dem i åttan och bara har ett enda år på sig, och det tas också för givet att dagens betygsinflation skall bestå.

    • Christermagister skriver:

      Ja, så kan det vara…

      Jag tycker fortfarande att betygsdebatten egentligen är en nonsensfråga och att vi borde ha lämnat den bakom oss. Som jag skrivit tidigare bygger ju all retorik om att det ska bli tydligare att eleven inte uppnått målen på att skolorna bryter mot skollagen. De som är för tidigare betyg hoppas nog i grunden på att skolan automatiskt skall återfå sin forna status så att eleverna sitter tysta och snälla och lyssnar på vad läraren säger. Jag tror inte att det kommer att hända, och är inte säker på att jag vill det heller. Visst behöver skolans status höjas, men det finns viktigare områden att arbeta med än betygen för att lyckas med det.

Kommentera

