Vardagsförankring

I SvD skriver man om Skolinspektionens granskning av läromedel i fysik och jag fastnar för ett stycke som är relevant för lärare inom alla ämnen:

”Undervisningen förefaller fokusera på färdiga fakta. Indirekt förmedlar läromedlen en känsla av att här finns ingen plats för människor eller de utmaningar och problem som samhället behöver lösa. En undervisning som använder läromedel som fastnat i historiska lagar och samband utan att diskutera kunskapens användning och relatera till viktiga aktuella samhällsfrågor och även framtida sådana, kan knappast bidra till utbildningens grundläggande syften.”
———————
Lärarnas nyheter
———————
Länkar till andra bloggar om: , , ,

Annonser

Om ChristerMagister

Bloggande lärare med fotointresse.
Det här inlägget postades i flumpedagogik, Läraryrket, Pedagogik och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

14 kommentarer till Vardagsförankring

  1. Anders B Westin skriver:

    Skolinspektionen får ursäkta.

    Inser de inte kopplingen till det totalt utmobbade ämnet teknik där dessa frågor självklart hanteras.

    I ämnet Fysik redovisas kunskapsläget och naturlagarna. I ämnet Teknik använder man sig av kunskapsläget och naturlagarna för att spränga nya gränser, dvs vara kreativ.

  2. Mörkvingad AnKa skriver:

    ”En undervisning som använder läromedel som fastnat i historiska lagar och samband utan att diskutera kunskapens användning och relatera till viktiga aktuella samhällsfrågor och även framtida sådana, kan knappast bidra till utbildningens grundläggande syften.”

    Jag håller med Anders ovan, fysik ska inte relatera till samhällsfrågor, det relaterar till teknik. Samhällsfrågor, politik, religion ska inte blandas in i fysiken. Dock håller jag med om att lärare i grundskolan framförallt men även gymnasiet är relativt dåliga på att tända gnistan i elever om att ämnet faktiskt är väldigt intressant.

    Ungas intresse för matematik dödas nog snarare i skolan än uppmuntras. Och sen en dag märker de att det är bra att kunna räkna på räntor när man tar lån, vinklar mm när det är dags att bygg altan.

    Trevlig blogg btw, kommer kika in oftare!

    • Christermagister skriver:

      Tack, välkommen åter! 🙂

      P.S. En intressant undersökning som jag läst någon gång visade att elever inte klarade av att lösa samma matematiska uppgifter som de klarade under mattelektionerna under fysiklektionerna eftersom fysik ansågs vara mycket svårare… Där ser man vad förväntningar och framställan kan göra!

  3. Anders B Westin skriver:

    Om Skolinspektionen istället konstaterat att Fysikundervisningen upplevs som tråkigt och mossigt av många hade jag förstått vad de menar.
    Det Fysikämnet behöver är kreativ pedagogik. Dvs att använda sig av moderna identifikationsobjekt.

    Tex: Använda en Iphone och en bärbar dator till att förklara det mesta inom Fysiken. Man kan t.o.m. ta en hammare och slå sönder en Iphone i småbitar. Sk dekonstruktion och sedan studera komponenterna.

    Att fortfarande år 2010 förklara statisk elektricitet med hjälp av ett kattskinn och en stav är kanske inte höjden av kreativ pedagogik.

  4. Christermagister skriver:

    Nu hade jag ju inte tänkt kommentera fysikämnet specifikt egentligen… Jag har ingen erfarenhet av att undervisa i ämnet och kan inte säga att jag har studerat kursplanen närmare, men jag räknar med att Skolinspektionen har koll på den!

    Det jag menar med ”Says who?” ovan är att ett ämne kan utvecklas med åren, och anpassas till olika åldrar. Kanske beror en del av problemen inom naturvetenskapsundervisningen på att Skolverket och Skolinspektionen räknar med att lärarna följer gällande läroplan och kursplan, och inte någon äldre version? Om de t ex menar att fysikämnet ska innehålla en stor del ”teknik” och räknar med att det gör det är det ju inte så konstigt att ämnet teknik kommer i skymundan…

    Trots att jag inte är insatt i ämnet fysik specifikt tycker jag inte att något ämne inom grundskolan bör vara frikopplat från dess vardagliga användning. Det är först när man har en vardagsförankring man kan hoppas på att tända gnistan hos eleverna.

    Från kursplanen:

    ”Fysikämnet syftar till att beskriva och förklara naturen ur ett naturvetenskapligt perspektiv. Samtidigt skall utbildningen befästa upptäckandets fascination och glädje och människans förundran och nyfikenhet såväl inför vardagslivets fenomen som inför mikro- och makrokosmos. Fysikämnet syftar vidare till förståelse av människans relation till naturen, särskilt sådant som handlar om energiförsörjning och strålning.”

    Länk till hela kursplanen

    • Anders B Westin skriver:

      Det är väl självklart att man skall använda verkligheten för att locka till intresse.
      Är inte detta en självklar del av pedagogiken. Jag har sett mina tre barns mossiga fysikböcker som var karbonkopior av de som jag själv hade tidigt 70 tal.

      Det är ju bland annat därför som jag är så ”förbannad” på att skolan svikit tekniken och naturvetenskapen. Så jäkla osexigt har det blivit. Det ”rockar” inte inte för fem öre. Det är helt enkelt ”fel” personlighetstyper som lockas till att bli lärare. Fysik är rock & roll med rätt pedagogik och rätt lärare.

      Men att ämnet fysik skall lära ut den grundläggande förståelsen för den fysikaliska verkligheten får vi inte pruta på. Det är verktygen som skall anpassas till utvecklingen. Inte tvärtom. Fysikkunskaperna måste ändå läras ut. Annars har vi inte en chans på den globala marknaden.

      • Christermagister skriver:

        Är inte det precis vad Skolinspektionen säger då?

        • Anders B Westin skriver:

          Nej det tycker jag inte.
          I grundskolan har man inte en chans att undvika att fokusera på färdiga fakta.

          Det jag beskriver är en pedagogisk resa in till färdiga fakta.
          Verktygen för associationer som leder till att eleven tycker att det är spännande att förstå ”färdiga fakta”.

          Det är väl detsamma med alla ämnen. Är det inte? Att skapa associationer och identifikationer.

          Men jag kan ibland få för mig att delar av den svenska skolan sammanblandat associationer med själva kunskapen. Kunskapen är i grunden objektiv. Associationerna subjektiva.

        • Christermagister skriver:

          Ja, det är skillnad på att lägga fram färdiga fakta och på att ställa upp ett problem så att eleverna kan upptäcka dessa fakta. Jag tolkar det som att det är ”det färdigserverade bordet” och avsaknaden av vardagsförankring som Skolinspektionen vänder sig emot:

          ”För att undervisningen ska skapa lust att lära hos eleverna måste den vara varierad och utgå från varje elevs intresse och behov. Innehållet behöver kopplas tydligare till elevernas vardag och oftare anknytas till samhällslivet, aktuella händelser och framtidsfrågor. Elevernas intressen, åsikter och delaktighet behöver beaktas och ses som en tillgång i strävan att öka lusten hos eleverna att lära fysik”

          ”I de allra flesta av de besökta skolorna domineras undervisningen av faktakunskaper som ryms inom kursplanens område natur och människa. Det sker på bekostnad av undervisning om den naturvetenskapliga verksamheten och kunskapens användning, områden som handlar om hur fysikkunskaperna kommer till användning i samhället och vilken betydelse de har i vardagen. Att undervisningen begränsas på detta sätt kan påverka elevernas uppfattning om hur meningsfull fysikundervisningen är.”

          • Anders B Westin skriver:

            Ja just denna text kan jag ställa mig bakom även om textskrivaren använder ett språkbruk som får eleverna att somna innan de läst vad som skrivits.

            Kanske menar dom att Fysikundervisningen saknar koppling till det kreativa teknikområdet.

            Då är vi överens!

  5. Kristian Grönqvist skriver:

    När min grannes barn tog studenten, blev jag förvånad av att han inte ens visste, att en gevärskula, som skjuts horisontellt, träffar marken samtidigt med en gevärskula som ramlar ur handen vid skottillfället. Han hade hört talas om gravitation, men hade ingen förståelse whatsoever…!
    Han trodde att gevärskulan som sköts flög mycket längre. Flera sekunder längre…?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s