Lästips

DN slår till med en hattrick:

– Christian Lundahl och Anders Jönsson skriver en artikel om betyg som styrker det jag skrivit i mina två senaste inlägg om betyg (länk 1, länk 2).

– Drygt 200 elever i Nässjö skolkar för att få en billig solresa (länk) och Filippa Mannerheim är som vanligt tydlig i sina åsikter (länk).

– Anmälningarna till Skolinspektionen ökar kraftigt, och framför allt ökar anmälningarna om kränkta elever (länk). Eftersom anmälningarna till BEO är offentliga handlingar ser jag fram emot att någon gör en sammanställning av orsakerna. Antagligen kan vi alla lära oss något av att ta del av dessa.

Länkar till andra bloggar om: , , , , , , ,

Annonser

Om ChristerMagister

Bloggande lärare med fotointresse.
Det här inlägget postades i Okategoriserade och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Lästips

  1. jonas skriver:

    Sverige och dess skola har redan förlorat. I konkurrensen med utlandet kommer vi inte att se några svenska nobelpristagare dom närmaste 80 åren

    • Plura skriver:

      Tja, det var väl bara medicinpriset för nägra år sedan. Dessinnan var det väl på 70-talet. Ett land med en befolkning på drygt 9 miljoner har ett begränsat antal personer i intelligentsian som kan få ett nobelpris.

      Vill vi satsa på det måste nog synen på elitklasser ändras om vi vill driva fram just sådana personer inom naturvetenskapen. Det går i idrotten men tydligen inte just inom teknik och naturvetenskap.

  2. Kristian Grönqvist skriver:

    Det skulle vara intressant att få se en studie om kränkthetens orsaker. Det vimlar av vuxna som blir kränkta också. Är kränkt detsamma som sur eller arg? Har ordet genomgått en inflation?

  3. Kristian Grönqvist skriver:

    CL.s och AJ.s analys tror jag inte ett dugg på. Svepande formuleringar och tyckande. Ingen jämförelse med andra länder. Överhuvudtaget usel vetenskap. Överhuvudtaget tycks hela lärdomsvetenskapen i Sverige hamnat i en nära nog religiös tyckarstyrd masspsykos. Var är de tunga utredningarna? Var är försöken med olika pedagogik? Var är utvärderingarna av betyg kontra icke betyg? Var finns den dynamiska och intresserade forskningen?
    Vi vet ju ingenting.
    Vi tycker, tror och curlar. T:o.m. Lärarna skall betygsättas av eleverna. Man blir mörkrädd av att moderna socialkonstruktivister styr alltihop.
    Vi har bara facit.
    Strax före Albanien.

    • Christermagister skriver:

      Det är ju precis det C L och A J`s artikel i huvudsak handlar om; att det saknas vetenskapliga belägg i regeringens betygsutredning. Sedan visar de bara på var man kan hitta forskningen (under namnen ”feedback”, ”assessement” och ”grading”).

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s