Pollenparagraf?

Lärare måste ta hänsyn till att elever med pollenallergi inte kan prestera för fullt under våren. Det anser svenska forskare som sett hur mycket sämre resultat allergiska barn får så här års jämfört med andra årstider. (AB)

Ska vi införa en ”pollenparagraf” i Skollagen som säger att särskild hänsyn ska tas till pollenallergiker vid betygssättningen? Det är en intressant tanke som öppnar upp för en ”extra känslig för mörk årstidsparagraf”, eller varför inte en ”morgontrötthetsparagraf”?

När det gäller att läraren ska ta hänsyn till att resultaten på de nationella proven kan ha påverkats av pollenallergin (eller andra orsaker) är jag helt med på noterna; läraren ska sätta betyg grundat på ”all tillgänglig information om elevens kunskaper i förhållande till kraven i kursplanen och göra en allsidig bedömning av dessa kunskaper” (Lpo94, 2.7). Detta blir dock allt svårare i skolan eftersom vissa skolpolitiker (och media) fått för sig att elevernas betyg ovillkorligen ska överensstämma med resultaten på de nationella proven. Däremot finns det inget lagligt (eller rationellt) stöd för att läraren skulle kompensera dessa elever för att de inte haft samma möjlighet som andra att inhämta kunskaper; betygen säger i vilken grad kursplanens mål har uppnåtts, ingenting annat.

Då återstår frågan om pollenallergi kan berättiga eleven till särskilt stöd?
Visst kan den det: ”Om det genom uppgifter från skolans personal, en elev, elevens vårdnadshavare eller på annat sätt framkommer att eleven kan ha behov av särskilda stödåtgärder, skall rektorn se till att behovet utreds. Om utredningen visar att eleven behöver särskilt stöd, skall rektorn se till att ett åtgärdsprogram utarbetas.” (Gsf)

Prosit!

Länkar till andra bloggar om: , , , , , , , , ,

Advertisements

Om ChristerMagister

Bloggande lärare med fotointresse.
Det här inlägget postades i Debatt och politik, Läraryrket, skolpolitik och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till Pollenparagraf?

  1. Plura skriver:

    Tja, inte är man så pedagogsiskt intagande när det är dags att nysa ut djävulskap av pollen eller får andnöd av alla otäcka björkpollen som sätter sig som en kil i lungorna. Tur att det finns medicin så man klar denna vackar period trots pollen.

    Om inte skulle det inte gå att leva ett kunskapsintagande liv så här års. Och ett annat fenomen jag uppdagat denna långa och kalla vinter. Det var ovanligt torr luft även i mellansverige vilket innebar att allergifunktionerna startade tidigt. Hoppas det var sista skitvintern.

  2. Lisa skriver:

    Usch, jag minns med fasa min förskolefröken som absolut skulle släpa med mig ut på rast trots att jag visste att det skulle bli värre om jag gick utomhos och fick pollen på kläderna. I protest stod jag stilla i ett hörn närmast dörren med tröjan pressad över mun och näsa, och hon bara himlade med ögonen åt mig. Det minns jag, men jag minns inte att jag lärde mig något på förskolan…

  3. Janis skriver:

    ”Om utredningen visar att eleven behöver särskilt stöd, skall rektorn se till att ett åtgärdsprogram utarbetas.” (Gsf)”

    Ja, för då löser sig ju alla problem! Det finns inget som inte löser sig så snart man skrivit ett åtgärdsprogram, eller hur! Ska kanske skriva ett för mig själv också, för pollenallergi är inget kul alls!

    • Christermagister skriver:

      😉

      Som du vet lyder fortsättningen: ”Av programmet skall det framgå vilka behoven är, hur de skall tillgodoses samt hur åtgärderna skall följas upp och utvärderas.” Om inte annat blir det svårt att komma undan utan att ha tillsatt några åtgärder alls då.

      • metabolism skriver:

        😀 till ditt val av bildillustration!

        Behov: mindre snuva.
        Hur tillgodose: en packe näsdukar!
        Uppföljning efter pollensäsongens slut: minskade snuvan?

        Nej, ja’ ä inte bitter!

      • Christermagister skriver:

        Nej, nej, man måste ju utgå från behovet i relation till skolsituationen. Kanske kan det vara att slippa gå ut på rasten, att få längre tid på sig att skriva provet, att få tillfälligt stöd i en lugn miljö eller någonting liknande… Just allergi är en svår nöt att knäcka, men principen är viktig; eleven har rätt till stöd även om det inte handlar om en varaktig situation eller ett diagnostiserat handikapp.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s