Osmakligt

”Ruben vet inte att hans familj är död”

Gårdagens rubriker fick mig att tänka: ”Nej, Ruben vet ännu inte att hans familj är död, men alla andra vet det. Alla Ruben känner vet det. Och alla Ruben någonsin kommer att träffa vet det. Före honom. För att någon har smygfotograferat en medvetslös och blåslagen stackars pojke och fläkt upp hans olycka i media. Med hänvisning till någon slags sjuk åsikt om att ”allmänheten har rätt att veta”. Nej, allt behöver vi inte veta och se.
Det är ett övergrepp! Vem är ansvarig för att dessa foton publicerades i media?!”

Jag orkade inte skriva inlägget i går kväll, och nu på förmiddagen ser jag att Aftonbladet har tagit bort bilderna, medan Expressen har behållit i alla fall en av dem. Även DN och SvD publicerar bilder, och visst är deras rubriker och bilder mindre provocerande, men ändå… Skämmes tamejfan!

Om ChristerMagister

Bloggande lärare med fotointresse.
Det här inlägget postades i Debatt och politik. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Osmakligt

  1. Jag har inte sett bilderna, men applåderar ditt engagemang. Det måste finnas något sätt att påverka det här gräsrotsvägen, men hur? Som liberal är jag obenägen till lagstiftning men man kunde kanske begära att det blir med kvällspressen som med herrtidningarna? Inga löpsedlar och tidningarna i anonyma kartonger? Jag vill nämligen hävda att det stör mig och inkräktar på mina rättigheter att behöva läsa rubriker om kungafamiljen och larmrapporter om 100 000 tals svenskar som bär på dödlig sjukdom. Tryckfriheter eller påtryckningar?

Kommentera

