Att anställa personal

Rekryteringsannons

Förstora!

Jag läser rekryteringsannonser för lärartjänster och blir förvånad över hur lite information många av dem ger. Att hitta rätt person för uppgiften är vitalt för vilken arbetsplats som helst och i dagens skola med arbetslag och lokala profiler borde det finnas mycket att skriva i en annons. I annonsen till vänster består den rosamarkerade texten av ytlig kommuninformation och de korta meningarna på slutet om arbetsuppgifter och önskade kvalifikationer; och de meningarna ger inte mycket kött på benen!

Att anställa personal är svårt, men med en välutformad och informativ rekryteringsannons har man i alla fall gjort en första gallring och lagt grunden för anställningsintervjuer med substans. Det finns också en större möjlighet att den arbetssökande skriver en ansökan med relevant information; man har helt enkelt påbörjat en dialog som sparar tid för båda parter.

Jag har läst flera annonser där man söker ”1-7 lärare i Sv/SO” och ”4-9 lärare i Ma/NO” utan att ange vare sig vilken åldersgrupp det gäller (jag tror inte att de egentligen har tänkt sig att man ska undervisa i hela åldersspannet) eller fördelningen mellan de olika ämnena.

Så, varför gör man så här? Är det stress och okunskap/ointresse som ligger bakom, eller vill man ha in så många ansökningar som möjligt och tror att den öppna annonsen lockar? (Jag blir avskräckt) Eller handlar det om annonser man lägger ut för att man måste, man har redan bestämt sig för en person?

Länkar till andra bloggar om: , , , ,

Advertisements

Om ChristerMagister

Bloggande lärare med fotointresse.
Det här inlägget postades i Läraryrket och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

11 kommentarer till Att anställa personal

  1. Morrica skriver:

    Eller handlar det om att man vill ha en lärare man kan flytta omkring lite hur som helst mellan åldersgrupperna, allt efter behov och önskemål från de med längre anställningstid och bättre kontakter i kommunen? Jag vet inte, kanske är det bara så, helt enkelt, att den som skrivit annonsen inte vet så mycket om vare sig skolan eller jobbet i fråga.

  2. Mats skriver:

    Suck – min gissning är att cheferna har varit på kurs i något som heter ”Engagemang Malmö” och då lärt sig att de ska ha ett helhetsperspektiv som innebär Mångfald, Möten och Möjligheter…

    Den här profileringen av organisationen började i slutet av 90-talet och var en svår påfrestning för oss som utsattes för idéerna.

    Äsch – förstatligande kanske inte är så dumt ändå…

  3. Det är nog rätt ofta man har någon påtänkt. Fast då brukar det vara skumma kombinationer och udda krav. Slöhet, slapphet och likgiltighet, kanske?

    Jag blir inte så mycket gladare av friskolornas annonser som är en enda lång reklampelare. Sedan anställer man ofta billigaste möjliga i alla fall.

    Den där Mats kurs låter rätt ruskig. Man blir så trött på slagord i skolans värld. Nu är ordet entreprenörsskap. Innehållet är nog så viktigt, men jag kräks redan åt ordet.

  4. Christermagister skriver:

    Tänk om arbetslagen skulle få skriva en del av annonserna, och naturligtvis ha med en representant under intervjun…

  5. Ingen dum idé. Jag är för att ha elever med i processen också. Inte i beslutsprocessen, men de kan få ställa frågor och ha synpunkter. Elevdemokrati is the shit.

  6. Jan E skriver:

    Varför lägga ned alltför mycket tid på något så oviktigt som lärare? När de bränt ut en lärare så kommer en ny…

    Annonsens knapphändiga information kanske säger en del om rektorns och de övrigas intresse om verksamheten. Men jag kan trösta er att det är samma trötta annonser där som här.

    Tröstlöst och fruktansvärt cyniskt.

  7. Kristian Grönqvist skriver:

    Trevligt Mats

    Alltså att Du börjar inse fördelarna av lite hårdare bandage och statlig styrning…

  8. metabolism skriver:

    Ja, annonserna är så slätstrukna så man aldrig upphör att förvånas. Och orden som sedan beskriver skolan och dess vision så fantastiska så man inte alls kan förstå varför skolan sägs vara i så´n kris …

    Men intervjuer där någon ur arbetslaget deltar är inte helt ovanligt.

    I dag läste jag om en skola som tagit det ett steg längre:

    ”Intervjuer kommer att ske i gruppform. Sex sökande deltar samtidigt och man jobbar bland annat med relevanta praktikfall och rollspel. Förutom ledaren för intervjun kommer 2-3 representanter för skolan att delta. Vi har mycket goda erfarenheter av detta rekryteringsförfarande. ”

    Jag tror inte jag skulle fixa det så bra, jag skulle nog bli lika nervös som en del elever under nationella muntliga proven.

    • Christermagister skriver:

      Ja, nervositeten måste vara en avgörande faktor i ett sådant läge. Det är svårt att avgöra hur någon fungerar i ”skarpt läge” genom att organisera rollspel…

      Ett annat problem är ju att man riskerar att cementera rollerna i arbetslaget, eller på skolan, genom att välja ut folk som passar in… Kanske är det helt nya grepp som behövs… Även det här myntet har två sidor!

      • Jan E skriver:

        Audition på Kulturskolan i Tjockhult, eller hur? Så sitter ”Laila” och ”Bert” och säger ”du är inte vad vi söker” Give me five!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s