Veckans graf

Veckans graf

Bildlänk

När jag bad om inspirationstips häromdagen föreslog Eva Berglund att jag skulle skriva om Veckans graf, som har publicerat två grafer som visar sambandet mellan andelen friskolor och elevernas medelbetyg. De två graferna visar varsin totalt motsatt ”sanning”, beroende på urvalet man gjort.
Klicka på bildlänken ovan och studera dem ett tag.

Informationen i anslutning till graferna är ju ytterst knapphändig (har någon mer information så tar jag tacksamt emot den) men kanske är det mest intressanta att fundera på hur lätt det är att bli lurad av statistik och grafer. Vi människor tycks ha en medfödd egenskap att anamma information som vi uppfattar som tydlig som en sanning.

Pedagoger, ni glömmer väl inte att lära eleverna att kritiskt granska information?! Det blir allt viktigare i dagens samhälle.

Länkar till andra bloggar om: , , , , ,

Annonser

Om ChristerMagister

Bloggande lärare med fotointresse.
Det här inlägget postades i Läraryrket, Pedagogik och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Veckans graf

  1. Plura skriver:

    Det är väl inte bara barnen som har svårt för kritisk granskning. Även vuxna har det. Och det beror på att de inte har grundliga kunskaper i statistik och hur man väljer ut den för att bevisa de egna argumenten.

    Så framför matematikkunskaper på bred front….

  2. Eva Berglund skriver:

    Hej

    Det finns en liten liten länk på ”Veckans graf” till en professor som heter Bo Malmberg, och där finns mer förklaringar

    http://blogs.su.se/bmalm/20100416/

  3. Eva Berglund skriver:

    Och … om jag förstår Malmberg rätt är det inte urvalet som ändrats utan att man tagit hänsyn till kommunernas utbildningsnivå. Den övre grafen speglar alltså att i kommuner med hög utbildningsnivå går fler elever i friskola, men i kommuner med låg utbildningsnivå går färre elever i friskola.

    I sina analyser har professorn kontrollerat för denna faktor och då framgår det att betygen faktiskt sjunker med ökande andel friskolor.

    Orsaken till detta är säkerligen ”segregationen” som friskoleutbyggnaden innebär. En faktor som skolverket tryckt på i sina analyser av svenska elevers prestationer.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s