Låga löner och dålig arbetsmiljö

När jag skrev om lärarlegitimation tog jag upp det underliga i att alliansen tycks anse att läraryrket kommer att bli mer attraktivt av åtgärden, och av att antagningskraven på lärarhögskolorna höjs:

Nej, när jag pratade med ungdomar som funderade på att söka högre utbildning under rekryteringsdagen på MAH var det tydligt att det var två faktorer som var intressanta; lön och arbetsvillkor.”

Nu har Lärarförbundet kommit fram till samma resultat i en undersökning,
läs om det här.

Uppdatering: Arbetsmiljön, den fysiska såväl som psykiska, är en viktigare fråga än lönen eller arbetstiden för många, visar en Sifoenkät. (DN)

Länkar till andra bloggar om: , , , , , , , ,

Fråga: Jag tror att arbetsmiljön är det viktigaste att arbeta med för att locka fler till läraryrket, håller du med om det?
Tummen upp = Jag håller med
Tummen ner = Nej, jag tror att lönen är viktigare

Advertisements

Om ChristerMagister

Bloggande lärare med fotointresse.
Det här inlägget postades i Debatt och politik, Läraryrket, skolpolitik och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Låga löner och dålig arbetsmiljö

  1. Jag tror inte att arbetsmiljön (hur bra den än kan bli) är det som kan locka fler till läraryrket. Jag tror anställningsvillkor/former och lönen väger mycket tyngre hos yngre personer som ska välja sitt framtidsyrke. För något äldre människor kan nog arbetsmiljön betyda mer men de människorna hade nog lockats till läraryrket ändå…

    • Christermagister skriver:

      Ja, så kan det ju vara, men jag tänker att man måste höja lönen bra mycket för att väga upp ett arbete med stora klasser i en betongbunker med hjälp av material från efterkrigstiden… Och är det inte risk att vi skapar ett slags lärare som stänger dörren om eländet och är nöjda med att ta emot sitt feta lönekuvert då?

      De ungdomar jag pratade med under rekryteringsdagen på MAH verkade tycka att problemen med arbetssituationen var större än den låga lönen (som ändå är bättre än ingenting).

  2. Lärarjobbet är toppen när man har rätt förutsättningar. Botten när man inte har det. Min röst går alltså till arbetsvillkoren.

  3. Jan E skriver:

    Arbetsvillkoren är a och o för lärarna. Jag måste få säga att det var bättre förr:

    Läraren gick hem efter sista lektionen. Väl hemma kunde han/hon för-och efterarbeta i lugn och ro.

    Läraren hade färre och kortare utvecklingssamtal.

    Läraren behövde inte sitta av tiden på meningslösa möten, typ arbetsmiljögrupper, renoveringsgruppen, kamratstödjargruppen, föräldragruppen, enhetsmöte. Alla dessa möten skall protokollföras och arkiveras.

    Läraren hade längre sommarlov.

    Läraren slapp skriva en massa veckobrev och andra meningslösa informationsblad som få eller inga läser. Man skrev när man behövde och skrev man inte så var väl allt i sin ordning.

    Läraren slapp uppfostra elever i den grad som nu sker. Det gjorde föräldrarna.

    Lärarna var statligt anställda

    Lärarna slapp skriva en massa mejl, svara på en massa onödiga samtal från sönderstressade och oförstående
    föräldrar.

    Lärarna slapp prata om etik och moral. Ju mer man pratar om något desto mer djävulskap verkar det hända. Aldrig har väl så många skolor vandaliserats och eldhärjats som idag. Trots allt snack om hur man ska bete sig mot varandra och mot sin omgivning.

    Lärarna kunde i högre grad lita på att de hade rektors stöd. Idag kryper många rektorer för föräldrar och elever. Vid minsta lilla insident så kan lärare automatiskt räkna med att rektorn tar elevens parti.

    Läraren hade tillgång till och kunde använda normalfördelningskurvan. Ett fantastiskt verktyg! För ingen skall intala mig att varenda liten elev är ett litet slumrande geni. Nä, den grå massan i mitten, svarta fåren i ena hörnet och ljushuvudena i det andra. Inte som idag när alla kan få MVG. Nonsens!Detta förbenade synsätt har bara lett till betygsinflation. Idag verkar alla ha rätt till höga betyg men få nämner att det är något man förtjänar. Aldrig har så många fått så mycket för att gjort så lite!

    Lärarna behövde inte hänsyn till alla bokstavskombinationer. De fanns inte! Vad har hänt med dagens elever egentligen. Finns det inga normala barn längre? Alla verkar halta, lytta, lida neurologiska åkommor eller lite allmänt svaga. Är alla hospitaliserade? I dagens Sverige som aldrig har haft så hög levnadsstanderd som idag!

    Återgår man till de gamla förhållandena så blir lärarnas arbetsvillkor drägliga igen. På köpet får lärarna högre
    status och bättre betalt. Det hade vi förr när lärare var lärare och inte några daddor. Amen

  4. Ping: Tweets that mention Låga löner och dålig arbetsmiljö « Christermagister -- Topsy.com

  5. Jag läste ditt inlägg med stor uppskattning Jan E! Det vi inte ska glömma är att all den tid vi inte behövde sätta på allt du nämner kunde man förr sätta på undervisningen. I Finland har man all den frihet du beskriver kvar och lägre usk än vi hade på den tid vi hade usk. Man har också en lägre utgilfter för skolan, bättre resultat och högre status för lärarna.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s