Den vilda jakten på prinsessan

I går bad jag om förslag till ämnen att skriva om och Helena von Schantz föreslog ”Något om prinsessan Madeleine och skolan kanske?”

Bevakningen av Madeleines ”kärlekskris” tycker jag snarast har liknat nätmobbning, ett ämne som också varit aktuellt i skoldebatten på sista tiden.

Nätmobbning

Att det finns ett intresse av att läsa om kungafamiljen kan jag till viss del förstå, men vi måste ju vara medvetna om att det är detta intresse som styr medias bevakning. Precis som med all mobbning påverkar omgivningens reaktioner utgången. Vi mediakonsumenter borde kunna påverka gränserna för medias bevakning och sätta stopp för övertramp.

Madeleine tog av sig ringen i vredeTycker vi t ex att det är OK att de skickar mängder av fotografer till New York för att förfölja en stackars tjej som uttryckligen bett om att bli lämnad ifred? För att ta skitbilder som denna?

Jag tycker att vi ska ta avstånd från ett sådant beteende, precis som vi vill att eleverna ska ta avstånd från andra mobbare.

Länkar till andra bloggar om: ,

Om ChristerMagister

Bloggande lärare med fotointresse.
Det här inlägget postades i Debatt och politik och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Den vilda jakten på prinsessan

  1. Rätt och väl rutet!

    Men vi behöver också titta på hur våra nya kommunikationsformer ökar utsattheten för oss alla. När jag tänker på hela fenomenet drev är det inte prinsessan Madeleine jag tycker mest synd om. Det är tufft att behöva genomlida en kris in the public eye. Men kändisskap för en hel del positivt med sig också, även om rotandet i privatliv är ett kännbart minus. Dessutom tror jag inte att någon säger något ont om prinsessan. Jag skriver tror, för jag har inte läst mer än löpsedlarna själv.

    Men idag har vi inte bara mediedrev och lokala drev. Vi har också en slags massdrev som tack vare sociala medier får en enorm spridning. I dag kan vem som helst bli uthängd med namn och adress och få ett ilsket och hotfullt koppel efter sig, bara för att man inte gör sitt jobb, eller lika gärna just för att man bara gör sitt jobb, eller för att någon påstår att man gör eller inte gör sitt jobb. Det finns en överhängande risk för att vi förstör människors liv när drevet kan bli så stort, gå så långt och nå så många.

    • Christermagister skriver:

      Ja, de lokala dreven är en annan dimension av problemet, men jag tänker att vårt ansvar som läsare är detsamma; att säga ifrån när vi tycker att någon har gått för långt. Det är så lätt att tänka att man själv inte har någon roll i det hela…

      Jag tror inte heller att någon har skrivit något ont om prinsessan, men det är själva förföljandet med kameror som jag tror är jobbigt i det här fallet…och vad ger den där skitbilden oss läsare för ytterligare information? De kunde lika gärna lämna henne ifred och skriva om saken och använda arkivbilder.

  2. Håller helt med. Våga vägra skvaller!

  3. Jan E skriver:

    Men nu låter ni sååå otroligt gamla! Har ränderna börjat blekna? Var det bättre förr? Ni måste förstå att det är ju det här folk vill läsa. De vill läsa om Nakenjanne som snurrar på sparrisen, de vill läsa om prinsessan Madelenes privata angelägenheter eller Tiger Woods odyssé bland fagra damer. Som alla vet så kan en god lögn gå från Bagdad till Konstantinopel, medan sanningen letar efter sina sandaler. Det är bara döende, dårar och tråkmånsar som vill veta sanningen! Det är ju detta som är utveckling!

Kommentera

