Teknik i skolan

Astronauten Christer Fuglesang, Volvochefen Leif Johansson och tretton andra ledamöter i Teknikdelegationen slår larm om teknikämnets allt svagare ställning i den svenska skolan. (NyTeknik)

Makalösa manickar

Klicka!

Har de rätt?
Vad beror det i så fall på?
Vad kan vi göra åt saken?
Är det en viktig fråga?

Vi har påbörjat en diskussion hos Anders B Westin, kika gärna in där och dela med dig av dina åsikter.

Länkar till andra bloggar om: , , , , , , ,

Annonser

Om ChristerMagister

Bloggande lärare med fotointresse.
Det här inlägget postades i Debatt och politik, skolpolitik och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Teknik i skolan

  1. Anders B Westin skriver:

    Är det en viktig fråga?

    Se landet Sverige som en familj.

    Exporten, som då i hög grad består av försäljning av allehanda tekniska prylar och system, är familjens primära familjeförsörjare.
    Det som gör att vi har en möjlighet att syssla med annat på en hyggligt värdig nivå.

    Har man fattat detta när man som elev passerat grundskolan?

    Är det inte skolans två viktigaste funktioner:

    1) Att lära ut hur det hänger ihop.

    2) Att lära ut så att man kan försörja sig själv och sin familj.

    Dvs primala frågor helt befriat från dimmiga tankar.

  2. Plura skriver:

    Välståndet i Sverige har byggts av internationella företag på svensk botten. De flesta idag existerande bolag har hundra år på nacken. De har till stor del lyckats överleva genom att alltid ligga i den tekniska frontlinjen.

    Och detta tackvare framstående utbildning på allmänt tekniskt högre läroverk som blev tekniska gymnasier med utbildning av en stor karder gymnasieingenjörer. Detta slopades i någon konstig idé om akademisering av utbildning via högskoleingenjörer. En utbildning som ingen visste vad det var för något. Inte var det ingenjörer eller civilingenjörer. Från att utexaminerat 8000 gymnasieingenjör har siffran minskat med tre fjärdedelar.

    Samtidigt som jag själv upplever att den akademiska utbildningen har gymnasiefierats. Vi saknar alltså både bredd och djup i teknikutbildningarna idag.

    Samtidigt som dagens reportage i Rapport tydligt visar att gymnasiet numera är en flickskola. Inte för att jag ska dra in genusdebatten i ämnet, men övervägande andelen tjejer har inte teknik som huvudfåra.

    Har inte funderat färdigt på hur det ska lösas. Men helt klart är att killarna kommer i strykklass i dagens skola på grund sen pubertet. Så något är fundamentalt fel i synen på kunskaper i dagens skola.

  3. Anders B Westin skriver:

    Christer
    Nu har du fått ett viktigt svar.
    Två kommentarer från två lite äldre herrar, båda civilingenjörer om jag inte fattat det fel.

    Men inga mer kommentarer.

    Var är alla oroliga i utbildningsbranschen som anser detta vara en viktig fråga?

    Kanske kopplar det ganska bra till den vassa inlaga som jag själv skrev på min egen blogg.

  4. Anders B Westin skriver:

    Det är kanske OS eller en allmän svacka i bloggdebatten. Det går kanske i skov.
    Men du har ju ändå mer läsare än jag från skolsektorn så jag hade nog förväntat mig några fler kommentarer på din blogg.

    Du fick ju tolv när det gällde Travolta och tuttarna.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s