Krossad dröm

Bildlänk

Ett oflexibelt system och en föreställning om att de som har de högsta gymnasiebetygen har de bästa förutsättningarna att bli framgångsrika inom ett visst yrke krossar antagligen många drömmar…

Länkar till andra bloggar om: , , , , , , , , ,

Annonser

Om ChristerMagister

Bloggande lärare med fotointresse.
Det här inlägget postades i Debatt och politik, skolpolitik, Student och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till Krossad dröm

  1. Plura skriver:

    Hon får väl göra som min grannpojke. Flytta till Polen och läsa till läkare om hon vill realisera drömmen. Sju härliga år i ett annat land.

  2. Singelpappan skriver:

    Vill du ha anlagstester istället?

    Alla teoretiska system är orättvisa på något sätt när det gäller att välja människor till färdighetsyrken. I alla fall tycker jag det!

    • Plura skriver:

      Kanske en bra sak. Har fått berättat om ett annat färdighetsyrke, vetrinär. Där är dom som gått ett naturbruksgymnasium klart förberedda på att är några konsitga djur i ladugården som man behöver hjälpa.

      De som gått vanligt gymnasium och börjar studera på Vetrinärhögskolan slutar ofta efter ett halvår för de inte var beredd på den något pikanta i att vara i en ladugård.

      Där skulle det vara bra med anlagstester. För så är det ju till utbildningar i musik, idrott och skådespeleri. Vissa yrken kräver handlag och inte bara teoretiska kunskaper.

    • Christermagister skriver:

      Jag vill för det första ha krav på relevanta färdigheter. Dagens system innebär ju att du måste ha högsta betyg i alla ämnen för att ha en chans att komma in på eftertraktade utbildningar, både på gymnasiet och högskolan/universitet. Det är ju inte säkert att t ex en blivande marinbiolog har en stor nackdel av att inte haft MVG i syslöjd eller hemkunskap, men utan det är du körd i dagens läge.

      För det andra tycker jag att det är viktigare att vi utbildar lämpliga personer till olika yrken än att antagningen är ”rättvis”. Krav på grundläggande färdigheter och sedan ett slags anställningsförfarande, varför inte?

      I det här fallet har hon ju dessutom uppenbarligen alla kunskaper och färdigheter som behövs, men systemet tillåter ingen som helst flexibilitet.

  3. Janne skriver:

    Det enda jag egentligen reagerar på är djungeln av kurser och poäng som man måste navigera sig igenom. Är man insatt i systemet är det kanske inte så mycket mer invecklat än det var för mig, där man valde gymnaiseprogram efter vad man trodde man ville bli. Och om man som jag inte hade den blekaste aning om den saken valde man samhällsvetenskaplig linje och fick i alla fall grundläggande behörighet.

    Jag får intrycket att nuvarande system verkar slå lite slumpartat och att det – när det kommer till kritan – inte hjälper att göra medvetna val. Det kan väl ändå inte vara syftet?

    • Christermagister skriver:

      Ja, om jag förstått dagens system rätt så kan du inte uppnå maxpoäng om du inte har föräldrar som väljer rätt (att du ska läsa ett ”modernt språk”) redan i år 5 eller 6.

    • Plura skriver:

      Det är tråkigt att höra att man målar in människor i det teoretiska facket. Som det skulle vara det enda sättet att få ökad kompetens.

      På Anne-Maries blogg finns ett tankvärt föredrag av Sir Ken Robinson http://korlingsord.se/?p=3709 . Lyssna på det får ni en ny syn på utbildning och kreativitet.

  4. MarySaintMary skriver:

    Jag får inte upp artikeln, men jag håller med. Mindre betyg, mer intervjuer, antagningsprov & lämplighetstester.

  5. Lise-Lotte skriver:

    Ja, du har nog rätt i att mångas drömmar blir krossade av det. Jag som studerar till studie- och yrkesvägledare förstår vad du menar. I vårt yrke kan det ibland vara svårt att vara objektiv som vi ska vara. Det är lätt hänt att det blir en cooling dawn effekt. Att försöka få eleven att se realistiskt på sitt val, men jag tycker som du att även de elever vars betyg inte är de bästa borde senare få chans att visa vad de går för på t.ex. komvux, men som det nu har ändrats till hamnar då dess i urvalsgrupp II när de söker till högskola vilket gör det svårare att komma in.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s