Politiker och skolan

När jag hade skrivit inlägget ”Självinsikt” kopierade jag det och skickade till Jan Björklunds pressekreterare Anna Neuman med förtydligandet: ”Jag skulle vilja veta vilken utbildning Jan Björklund hänvisar till när han anser sig lämplig att uttala sig i pedagogiska frågor?”

Jag anser nämligen att politiker bör hålla sig till ramar, regler och övergripande mål. De pedagogiska lösningarna bör pedagoger stå för. I det aktuella fallet borde den politiska reaktionen vara att i första hand ta reda på de vidare omständigheterna; t ex om pojkarna verkligen lär sig mindre i skolan, eller om de trots samma kunskaper får lägre betyg. Utifrån denna information borde de sedan delegera uppdraget att se över de pedagogiska alternativen till pedagoger.

I dag fick jag ett svar från en Erik Scheller:

Hej Christer,

Tack för ditt brev till Anna Neuman. Hon har bett mig, en av hennes medarbetare i den politiska staben, att skriva några rader tillbaka.

Självklart är det lärarna och inte politikerna som är skolans pedagoger. Som du själv tar upp i ditt inlägg syftar också mycket av regeringens politik på att återupprätta lärarrollen och stärka deras utbildning. Kunniga lärare som i klassrummet kan fatta välgrundade pedagogiska beslut är avgörande för att lyfta kunskapsresultaten i skolan.

Samtidigt går det inte förneka att det på vissa håll finns en aversion mot klassisk lärarledd undervisning. Därför finns det anledning att uppmärksamma de fördelar som en sådan undervisningsform kan ha.

Med vänliga hälsningar

Erik Scheller
Departementsledningen
Utbildningsdepartementet

God dag yxskaft… Det kan finnas all anledning att uppmärksamma för- och nackdelar med olika undervisningsformer, men vems uppgift är det? Att utbildningsministern gör uttalanden av följande karaktär är fortfarande lika tokigt.

– Den pedagogiska förändringen i skolans arbetssätt är boven i dramat. Då krävs det mer lärarledd undervisning. Detta är djupt kontroversiellt och många tycker tvärtom, men jag är övertygad om att det är så.

Hur ska någon kunna tro på att utbildningsministern respekterar den pedagogiska kunskapen som finns ute i verksamheten och inom den pedagogiska forskningen? Han är ju redan övertygad. Han har gjort sin bedömning av läget och bestämt sig för en lösning.

(Någon utbildning att hänvisa till finns uppenbarligen inte…)

Länkar till andra bloggar om: , , , , , , , , , , ,

Annonser

Om ChristerMagister

Bloggande lärare med fotointresse.
Det här inlägget postades i Debatt och politik, skolpolitik och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Politiker och skolan

  1. Plura skriver:

    Jag man slutar inte att häpna när man läser detta. Verkligen godag yxskaft….

    Men det är inte undra på. Som jag skrivit tidigare var det inte med något större förtroende Björklund lade fram lagrådsremissen. Han stod och yrade om mellanstadiet. Inte ens det har han lärt sig.

    Och vad menar han med lärarledd undervisning? Är det katederundervisning á la 50-talet?

    Dimman kring utbildningsministerns kompetens tätnar kring vad han bör göra som minister och skilja från professionens uppdrag. Har för mig att jag hört att professionen i Stockholm drog på munnen åt honom när han uttalade sig och inte tog honom på allvar.

  2. Anders skriver:

    Om pojkar ges rätt uppmuntran och förutsättningar med en undervisning anpassad efter deras individuella förutsättningar med ett fokus inriktat mot kunskap och lärande presterar de minst lika bra som flickor.

    Detta visar sig i den skola som kanske är bäst på att undervisa pojkar. Utmärka lärare, höga krav på eleverna, kontinuerlig uppföljning av varje elevs skolresultat, olika undervisningsmetoder beroende på ämne och elev, IT integrerad i undervisningen, undervisning i drama, idrott och musik, anpassade klasstorlekar och stor undervisningsbudget.

    Några citat från hemsidan

    ”It is nonetheless the case, for all the power and sophistication of modern technology, that in some cases nothing suits the delivery of a topic better than a master standing in front of a class and encouraging boys to discuss something with him.”

    ”In the course of a day, each boy will experience several different approaches to teaching, just as every master will experience classes of differing ability levels and boys whose optimal learning-styles vary.”

    http://www.etoncollege.com/TeachingMethods.aspx

    • Christermagister skriver:

      Det är jag övertygad om. Den kvinnliga dominansen i skolan skulle kunna vara ett problem…

      I Lunds universitets förslag till jämställdhetsplan finns krav på att lika många män som kvinnor ska vara föreläsare…

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s