God (?) morgon

Jag är i normala fall en utpräglad kvällsmänniska; sitter uppe sent på kvällarna och sover gärna länge på morgonen. Sedan jag kom hem från Thailand för några dagar sedan har dock min kropp fått för sig att jag är en morgonmänniska; jag vaknar runt halv åtta och är trött på kvällen. Häromdagen gick jag och la mig klockan elva, något som inte har hänt på många år!

Jag skriver att min kropp fått för sig att jag är en morgonmänniska, för mitt sinne är definitivt inte med. Morgonmänniskor brukar alltid prata om hur skönt det är att komma upp i tid på morgonen (och gärna lägga in en värdering om att det är ”bättre” av någon anledning), men jag kan inte se charmen… Vad sjutton ska jag upp så tidigt att göra? Jag har ju inget jobb att gå till och inga speciella ärenden att utföra som kräver morgonaktiviteter…

Självklart har morgonmänniskor en fördel i arbetslivet, samhället är ju utformat efter deras dygnsrytm, och det är intressant att se saken från två håll. Dygnsrytmen är ingenting vi väljer. Lika lite kontroll som jag har nu över att jag vaknar tidigt och inte kan somna om har jag i vanliga fall över att jag är pigg på natten och inte kan somna ”i normal tid”.

Morrica tog upp det här ämnet häromdagen och skriver att det finns ”anledning att anpassa samhället efter människor, och inte tvärtom”. Jag håller med, men vet inte riktigt hur det ska gå till i praktiken. Just nu hoppas jag bara att min kropp hittar tilbaka till sin tidigare rytm snart, för trots att ”morgoninställningen” måste vara praktisk i arbetslivet saknar jag de pigga kvällarna och tycker att morgonen är mest gråtrist och deprimerande…

Länkar till andra bloggar om: , , ,

Om ChristerMagister

Bloggande lärare med fotointresse.
Det här inlägget postades i Privat och foto och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till God (?) morgon

  1. Plura skriver:

    Visst är det så Christer. Tillhör själv kategorin B människor som har oerhört svårt att komma till ro på kvällar och nätter. Hjärnan är som bäst efter tio på kvällarna och sämst före tio på förmiddagarna.

    Och visst får man höra kommentarer från omgivningen på loggarna till mejl, sms och inlägg att de kommer sent. Som om det skulle ge en sämre substans i innehållet.

    Vet att när jag gick i skolan på 60-talet propagerade jag för två saker, sängar i klassrummet på morgonen och att gå i ide på vintern. Men det var väl en ung grabbs syn på det här med att pina sig upp måndag till lördag för att gå till plugget.

    Så vi får väl fortsätta att vara lite aparta när vi inte är artister eller tidningsmurvlar.

    • Christermagister skriver:

      Ja, eller välja nya yrken… Författare tror jag skulle passa mig utmärkt. Tänk vilken lyx att kunna sitta och arbeta hela den lugna härliga kvällen/natten!

      • Plura skriver:

        Ja, det gjorde hon deckarförfattare, just nu har jag glömt namnet, i Nora. Lampan brann hela natten och släcktes på morgon och rullgardinen åkte ned.

        Och det är ju konstigt nog på nätterna man får till det när man skriver. Inte på morgnarna. Då lyckas man till nöds fylla i blanketter.

      • Plura skriver:

        Nu trilla poletten ner, Dagmar Lange, hette hon.

  2. Morrica skriver:

    Jet lag kan sitta i länge, men det är intressant att få ta del av ditt reportage från morgonrävarnas front. Din parentes om värderingen får mig att fundera på varför det är ”bättre” att sprätta upp i den gråkalla ocharmiga gryningen? Jag har inget svar men anar att det ligger en teori och smyger på mig i utkanten av mitt sinne

  3. Kristian Grönqvist skriver:

    Har skolan missat något i allmänbildningen. Du har en störd dygnrytm för att Du har varit österut i en månad…
    Kanske en snabbkurs i biologi??

Kommentera

