Att rekrytera män till skolan

Jag tillhör den lilla skara (?) som tycker att det känns obehagligt när man hävdar att lönerna måste höjas för att locka män till skolan, men det här är roligt i alla fall…på något sadomasochistiskt sätt…

Länkar till andra bloggar om: , , , , , , , , , , ,

Om ChristerMagister

Bloggande lärare med fotointresse.
Det här inlägget postades i Debatt och politik, Humor, Läraryrket, skolpolitik och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

15 kommentarer till Att rekrytera män till skolan

  1. Mats skriver:

    Jag håller med – även om det finns en lockelse i parollen ”Alla medel är tillåtna”.

    Problemet nu är kanske att beskriva vad det är för kvaliteter männen förväntas tillföra, utan att tala illa om institutionen skola och de kvinnliga kollegerna.

    Teckningen går att tolka som ett vagt (men roligt) påhopp mot kvinnliga pedagoger…

    • ChristerMagister skriver:

      Påhopp mot kvinnliga pedagoger… Det kan jag väl aldrig tänka mig! Möjligtvis mot den rådande skolkulturen, men det är väl inte samma sak? 😉

    • ChristerMagister skriver:

      Vad männen förväntas tillföra… Funderar på punkter:

      Verksamheter
      Bemötande
      Rollmodeller

      Jag tycker inte att någon behöver ta illa upp för att man säger att det behövs en större variation i skolan. Det är ju inte fel på de kvinnliga pedagogerna, det är ju bara det att de är så många…och så lika varandra…

      När det gäller skolan som institution är det ju uppenbart att den inte lyckas ge individer av båda könen en likvärdig utbildning, så att den förändras lite kan väl inte heller någon ha någonting emot?

  2. Mats skriver:

    Ibland är du så underbart naiv!
    I genusvärlden kan allting tolkas som essentialistiskt och biologistiskt!

    Blotta tanken på män som grupp innebär ett ”särskiljande” och därigenom också en förstärkning av ”könsmaktsordning”.

  3. Morrica skriver:

    Det är trist att diskussionen kring det faktum att det är en betydande dominans av kvinnor i skolvärlden, och att det inom denna grupp är en betydande dominans av kvinnor som har mycket gemensamt, är en sån het potatis.

  4. ChristerMagister skriver:

    Men är den verkligen het någon annanstans än inom den akademiska världen och hos personer som ägnar sig åt politisk filosofi?

    Jag tror att min naiva blåögdhet bättre speglar den allmänna uppfattningen än skyttegravskriget som utspelar sig i maktens korridorer…

    (Jag såg någonstans att man kunde aktivera en funktion som varnar för klichéer i texten, men uppenbarligen har jag inte gjort det…)

    Mats, hur kan tanken på män som grupp vara ”förbjuden” inom genusvärlden när kvinnor som grupp ständigt diskuteras?

  5. janne skriver:

    JÄTTEKUL..manligt eller kvinnligt…what ever…det är ju en kritisk känga åt verkligheten…

    Skulle man använda samma retorik från ledningen som i skolan på t ex volvo eller en liten mekanisk verkstad skulle arbetarna häpna och facket ställa till ett h-vete. Omöjligt helt enkelt…

    I skolan förväntas man ju nästan utföra renovering, sköta service av fastigheten samt köpa inredning med egna pengar, vilket är fullständigt rimligt?
    Man ska både städa och laga saker dessutom – vad gör vaktmästaren? Finns det en sån?

    …men vi har inte fått nya gardiner på nio år…det vore lika troligt att det skedde som att man fick lönepåslag som märktes…:-)

    Trallalala – tänk positivt! Ha det!

  6. Mats skriver:

    Jo det är en paradox. DEJAS betänkande ägnar 100 sidor åt att beskriva skillnader – för att därefter luta sig mot forskning som menar att vi inte ska undersöka ”skillnader”.

    Jag är nog lite trött! Och naiv.

  7. Janne skriver:

    Som man i skolan/förskolan blir man automatiskt lite av en tupp i hönsgården.

    Om inte det är STATUS, ja då vet jag inte… 😉

  8. ChristerMagister skriver:

    Mina första år i yrket gjorde jag…kanske inte allt, men mycket för att slippa berätta vad jag jobbade med när jag träffade folk på t ex fester. Det gick bra på jobbet och jag kände mig uppskattad, jag hade kanske t o m en viss status, men att dyka upp på en fest och säga att man var låg- mellanstadielärare gav ingen status direkt. Det är det jag menar med intern och extern status…

Kommentera

