En positiv approach

I gårdagens inlägg likställde jag våra inlägg om ”hinder för lärande” med Flumpebloggens ”förberedande av en god pedagogisk miljö”. Janne kommenterar: ”Ha ha! ja, vi tar den positiva approachen för en gångs skull. Bättre att lyfta fram hjälpmedlen än hindren… ;-)”

Och visst är det väl så att ett av hindren för lärande är att vi pedagoger tar till den positiva approachen för sällan?

Jag har ett starkt minne av mina lärares röd-blå pennor, och jag är nästan säker på att den röda sidan ALLTID var vässad mycket kortare än den blå. Eller inbillar jag mig det?

Den här sortens pennor har jag inte sett på länge och jag tror att vi i skolan har blivit mycket bättre på att förstärka det positiva på senare år, men jag tror också att vi kan göra mer på den här fronten.

Länkar till andra bloggar om: , , , , , , ,

Om ChristerMagister

Bloggande lärare med fotointresse.
Det här inlägget postades i flumpedagogik, Läraryrket, Pedagogik. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till En positiv approach

  1. Janne skriver:

    Tyvärr är väl vår positiva approach ett undantag (så mycket lättare att ”gnälla”), men så länge vi har det i våra bakhuvuden tror jag att vi förblir kreativa och konstruktiva ändå. Men det är svårt att vara positiv och samtidigt sträva efter förändring.

    I en annan diskussion (Falu kommun som fortbildar sin skolpersonal i marknadsföring) har jag t.ex. blivit anklagad för att ha en ”tråkig attityd” som heller lyfter fram bristerna än det vi (i Falun) gör bra. Må vara sant, det med, men så länge gnället förs fram med en önskan om förbättring, tycker jag det är motiverat…

    • christermagister skriver:

      Jag fixade din lilla miss (utan rödpenna). 🙂

      Visst har du rätt. Bristerna måste ju bort…

      Men… samtidigt kan man ju tänka sig att plocka fram ett gott exempel från en annan kommun och säga ”titta så bra det här ser ut!”, i stället för ”f*n vad kast det här fungerar hos oss”…

  2. Kristian Grönqvist skriver:

    En fråga till ev lärare med barn.

    Förstärker ni bara positivt hemma också med Era egna barn, eller får de ta del av den negativa förstärkningen, som trots allt är riktigt nyttig

    • christermagister skriver:

      En fråga till en läsare som nästan säkert har barn 🙂 :

      Berömmer du någonsin dina barn, och uppmärksammar du då hur den energi som detta ger kan driva barnet vidare till nya stordåd?

      Skämt åsido, visst behövs en balans. Det kan inte var förbjudet att påpeka fel. Det är ett effektivt sätt att korrigera på och går att göra mer eller mindre bra, men frågan är om det är nyttigt… Effektivt, ja, nyttigt i skolsituationen, tveksamt.

      Jag skriver med utgångspunkt i att de flesta som misslyckas i skolan upplever att de aldrig någonsin för beröm för någonting, utan att de ständigt kritiseras och får sina brister påpekade för sig. Undantag finns alltid.

  3. Med det nuvarande finansieringssystemet så finns det incitament för en ökad ”snällism” ifrån både lärarnas och skolans sida. Ingen vill skrämma bort eleverna och deras pengar, även om det handlar om problem som borde och kan åtgärdas.

    All kritik av eleverna, ska vara saklig och balanserad. Att bara anmärka på felen uppmuntrar inte precis eleverna till fortsatt engagemang. Men man ska inte heller skygga för problem och svårigheter eller hitta på egna ursäkter åt eleverna. Dyslexi och inlärningssvårigheter är inget att skämmas för och något som man har rätt till att få hjälp med, förutsatt förstås att problemen upptäcks och erkänns så tidigt som möjligt.

    Att ge ingående feedback är en del av lärarnas rättningsbörda. Tyvärr så lutar det åt att vi får allt mindre tid åt den här typen av efterarbete. Stressade lärare kommer att återgå till att bara markera felen.

Kommentera

