Hinder för lärande: tråkiga förebilder

Anne-Marie Körling har lagt till en ny kategori i sin blogg som hon kallar för ”Hinder för lärande” och delvis av en slump handlar flera aktuella inlägg om just detta. Öpedagogen skriver om ”snuttifiering”, IT-Mamman om bristen på datorer och Tomas Kroksmark om provens utformning. Jag hoppas att vi kan få till ett bra ”grupparbete” om detta och att våra bidrag kan samlas på ett överskådligt sätt; kanske i Anne-Maries blogg eller i Flumpebloggen (som faktiskt redan är igång men med begreppet ”Förberedande av god pedagogisk miljö”)?

Mitt bidrag kanske inte står högst upp på prioriteringslistan, men i ett grupparbete är det ju bra om deltagarna bidrar med olika infallsvinklar.

I Mats inlägg om ”pojkpengar” och i Morricas om ”okoncentrerade elever” har vi diskuterat hur vi ska motivera och bemöta elever som kanske inte känner att skolan är prio ett, eller att de blir bemötta med respekt, och jag tänker så här: Vad är det för förebilder vi lyfter fram i skolan? Vilken framtid målar vi upp när vi försöker motivera eleverna att ta utbildningen på allvar?

Ja, det är ett kallt faktum att de flesta kommer att växa upp och bli som sina föräldrar, sitta i kassan på Ica eller kanske fylla ampuller på AstraZeneca, men är det vad man behöver höra som tonåring? Är det att sikta mot stjärnorna? Lämnar vi eleverna att söka förebilder i tveksamma dokusåpor när vi envisas med att ensidigt lyfta fram Medelsvensson och uppfinnare och författare från en förgången tid?

Bruce Dickinson har väl sina brister som förebild, men vem har inte det? (Bruce blev t ex relegerad från en skola efter att ha urinerat i rektorns mat) Han är å andra sidan en av världens mest berömda hårdrockssångare, framgångsrik idrottsman (uttagen till Storbrittaniens OS-trupp i fäktning) och utbildad pilot. I Iron Maidens texter kan vi dessutom hitta många intressanta infallsvinklar, Run To The Hills handlar t ex om hur den ”vite mannen” behandlade ursprungsbefolkningen i Amerika.

Passande nog skriver man i dag i AB om dokumentären ”Heavy metal in Baghdad” som är ett exempel på hur vi kan utgå från elevernas intressen för att nå skolans mål; t ex att öka förståelsen för andra människors livsvillkor.

Länkar till andra bloggar om: , , , , , , , , , , , ,

Annonser

Om ChristerMagister

Bloggande lärare med fotointresse.
Det här inlägget postades i flumpedagogik, Läraryrket, Pedagogik och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Hinder för lärande: tråkiga förebilder

  1. Vi banar en slags väg ihop, annemarie

  2. Ping: Iron Maiden med Paul Di´Anno « School´s Out

  3. Ping: Ambitionen att försöka « Flumpebloggen

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s