Kedjebrev – Framtidens lärande

Den här filmen hittade jag hos Anders, som i sin tur hittade den hos Jonas.

Observera att jag kategoriserar den som ”flumpedagogik”.
Ni som fortfarande känner att termen ”flumpedagogik” känns lite för mycket 70-tal, tänk på att det faktiskt är det här som är motsatsen till Björklunds pedagogik. Att utgå från varje individs förutsättningar och intressen. Att utveckla eleverna till tänkande och kreativa individer som lär under hela livet. Vi valde att kalla oss flumpedagoger av retoriska skäl, men flumpedagogik är inte en återgång till förgångna tider. Det är framtidens lärande. Eller hur?

—————————–
För övrigt finns två lärarrepliker på gårdagens artikel i SvD. Per Kringberg utmanar Stefan Fölster att sätta foten ute i verklighetens skola och Helena von Schantz klämmer i med dagens mening :-):

Ska läraryrket återupprättas och skolans kvalitet säkras måste staten ta tag i mer än penningpungen”.

Länkar till andra bloggar om: , , , , , , , , , , , , , ,

Annonser

Om ChristerMagister

Bloggande lärare med fotointresse.
Det här inlägget postades i Debatt och politik, flumpedagogik, Läraryrket, Pedagogik, skolpolitik och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Kedjebrev – Framtidens lärande

  1. anders e skriver:

    Tackar för länken!
    Nu har jag hittat din blogg. Lägger den i listan.
    MVH Anders E

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s