Förstatligande och kompetensutveckling

Den senaste veckan har mycket handlat om skolans återförstatligande och kompetensutveckling.

Frågan om skolans återförstatligande är inte helt självklar. I debatten ställs misstänksamheten mot en stor central organisation mot misstänksamheten mot oinsatta och inkompetenta kommunalpolitiker med en egen agenda. (Se mitt tidigare inlägg och Tysta tankar) Jag skrev i det tidigare inlägget att jag är för ett återförstatligande, främst för barnens likvärdiga utbildnings skull och för att den dubbla styrningen försvinner. Jag tror inte att skolan kommer att få speciellt mycket mer resurser med ett statligt styre, men däremot att de kan fördelas mer rättvist. Det är inte meningen att eleverna i en kommun ska tvingas gå i stora klasser och äta billig frysmat bara för att en kommunalpolitiker har prioriterat att bygga en idrottsarena. Fördelen med en kommunal skola är att besluten kan tas närmare brukarna, men jag tror att ett förstatligande kan ge skolledningen större makt och därmed väga upp den förlusten. Jag tror också att en statlig skola är effektivare med att få ut modern pedagogik i skolorna; det lärarhögskolorna lär ut stoppas inte längre av kommunala beslut. Kompetensfrågan är förstås också viktig. Jag tror inte att det är möjligt att försäkra sig om att sveriges alla 290 kommuner innehåller en grupp kunniga och insatta personer.

En aktuell artikel om den kommunala skolans fördelar finns i Barometern där vi kan läsa hur lärarna i alla fall får tillfälle att försöka påverka politikerna. En artikel om nackdelarna finns i hos Lärarförbundet där vi ser hur regeringens extra pengar till skolan riskerar att hamna någon annanstans när kommunerna gör som de vill.

I kommentarerna till mitt inlägg om kompensationsundervisning inom matematiken hamnade vi återigen i slutsatsen att lärarna regelbundet måste tillåtas utveckla sin kompetens. ”Samtliga pedagoger utan undantag […] borde åläggas att uppdatera sig med de senaste forskningsrönen och fortbilda sig inom sitt ämnesområde varendaste läsår, finansierat av staten och utan löneavdrag, det ingår ju i jobbet för jösse namn.” (Morrica)

Jag tänkte berätta lite kort om mina privata erfarenheter och planer för att belysa rubrikens båda punkter.

Staten har insett att det är viktigt att lärare vidareutbildar sig, bl a till specialpedagoger, och är därför beredda att betala en stor del av lönen under utbildningen inom något som kallas Lärarlyftet. De säger att läraren har rätt till 80% av lönen men står inte för riktigt hela kostnaden. I vissa delar av landet skjuter kommunen till den resterande delen, och i andra lämnas det över till de individuella skolorna. Många skolor har inte råd med de extra tusenlappar det kostar att låta sina lärare utbilda sig och ger avslag, vilket medför att många lärare inte vidareutbildar sig alls. Jag tyckte däremot att det var viktigt och tog i stället tjänstledigt utan lön. Kontentan är att jag får försöka klara mig på studiemedel medan många av mina kurskamrater cashar in 80% av en heltidslön.

Förutom min specialpedagogutbildning har jag nu anmält mig till en termins studier av matematikundervisningens grunder. Inte för att jag tror att det ger mig högre lön eller för att jag försöker slå rekord i antal högskolepoäng, utan för att jag känner att jag behöver det efter 12 år i yrket.

Jag är inte bitter (bara lite avundjuk 😉 ). Jag inser att jag är lyckligt lottad som har möjlighet att fördjupa mina kunskaper, men jag önskar att fler lärare både gavs och tog den möjligheten.

Länkar till andra bloggar om: , , , , , , , , ,

Annonser

Om ChristerMagister

Bloggande lärare med fotointresse.
Det här inlägget postades i Debatt och politik, Läraryrket, skolpolitik, Student och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till Förstatligande och kompetensutveckling

  1. Morrica skriver:

    ”Förutom min specialpedagogutbildning har jag nu anmält mig till en termins studier av matematikundervisningens grunder” Du är en förebild, Christer!

  2. Mats skriver:

    Förebild på gränsen till korkad…

    Än så länge på rätt sida om gränsen. Jag tror också på den högre rättvisan!

    Mycket högre.

    • christermagister skriver:

      *Ha ha* Jag skrev häromdagen att gränsen mellan kompensation och mental våldtäkt är hårfin och tydligen är gränsen mellan förebild och idiot lika hårfin!

      lg kommenterar hos Ekonomistas:

      ”Ändå fortsätter folk söka till läraryrket. Säger ju en del om de som söker sig dits förmåga till perspektiv och att ta in kunskap som är allmänt spridd i samhället. Och med sådana nollor anställda, vad kan man förvänta sig av barn och ungdomar som ska ledsagas till kunskap osv?

      Skulle inte förvåna mig om 10-25% av eleverna i en genomsnittlig teoretisk gymnasieklass är attraktivare på arbetsmarknaden dagen efter studenten än en lärare med ”normal” CV som skulle söka sig till en annan bransch. Jag har visst anställningsansvar och skulle jag stöta på en fd lärare (det hoppas jag verkligen jag slipper!) skulle denna individ behöva ha en OERHÖRT bra förklaring till varför han/hon valde lärarbanan för att jag alls skulle vara intresserad av att gå vidare i anställnigsprocessen.”

      Jag har inte bemött kommentaren eftersom jag inte orkar kasta pärlor till svin, men kanske ska jag inte lägga till bloggen i mitt CV när jag söker jobb…

  3. Janne skriver:

    Man får inte glömma att fortbildning/vidareutbildning också gynnar den egna personens utveckling.

    Jag hoppas kunna hoppa på förskollärarlyftståget om det fortfarande går när jag återvänder efter min pappaledighet (antagligen för att läsa matematisk begreppsbildning eller något naturvetenskapligt). Delvis för jobbet och barnen, men främst för min egen skull.

    Och då tänker jag på min personliga utveckling före mitt CV…

  4. Plura skriver:

    Dubbelkomando är aldrig bra.

    Både skolan och vården lider av det. I vården är det 21 stycken dubbelkomandon kopplat till tandlösa styrdokument.

    Skolan har 290 dubbelkommandon kopplat till kraftfulla styrdokument. Som missbrukats och misstolkats av de 290 små påvendömena. Med förslaget till ny skollag kommer kontrollen och regelefterlevnaden för dessa 290 påvendömena att bli hårdare.

    Sedan, undrar man vem som har uppbildat stolpskottet Ig!? IQn verkar inte vara så hög hos denna och jag håller med Christer, man ska aldrig kasta pälor efter svin…..

  5. Lisa skriver:

    Jag är väl ännu en idiot, som i brist på arbete utbildar mig mer och mer och mer… Just nu läser jag om tvåspråkighet och andraspråksinlärning, något som vi alla verkligen har användning för i vardagens klassrum.

    Men något jobb får jag tydligen inte ändå, varken i skolan eller någon annanstans (där de ju som visats ser med misstänksamhet på lärare). Kanske för att jobben innehas av obehöriga som det är billigare att ge en examen till priset av 150%-ig arbetstid? Istället för att anställa välutbildade tanter som inte tänker jobba ihjäl sig igen.

    (Nej, vi får akta oss för att bli bittra. Det är så fasligt inproduktivt och går ju mest ut över en själv! Icke förty måste man ju få försöka förklara vad som verkar ske omkring en… Apropå kompetensutveckling.)

  6. Kristian Grönqvist skriver:

    Vi är några som har bemött kommentaren från Ig i ditt ställe…

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s