Förstatliga skolan

Till slut lyfter folkpartiets partistyrelse frågan som legat och pyrt under lång tid. ”Vi tar – som första parti – tydlig ställning för ett återförstatligande av skolan.” (DN)

Återigen måste jag ge Björklund (& Co) en guldstjärna. När det gäller de övergripande skolfrågorna finner jag (liksom Anders) att jag allt oftare håller med Folkpartiet. Frågan är stor och komplicerad, men i huvudsak är jag för ett förstatligande. De viktigaste argumenten för mig är rättvisan (alla barns rätt till en likvärdig utbildning) och att bli av med den dubbla styrningen som gör att staten skyller på kommunen och tvärt om.

Lokal kännedom är viktig i många beslut, men Folkpartiet ser ut att vara öppna för ett stort kommunalt medbestämmande i de frågor där det är aktuellt. I hela det här paketet tycker jag att rektorns roll är viktig och det är lite oroande att den rollen inte nämns. Jag anser att rektorernas roll som pedagogiska ledare måste stärkas och att de måste få ett större inflytande på verksamheten. Jag hoppas att ett förstatligande innebär att det kommunala mellansteget försvinner i viktiga frågor. Rektor/skolledning blir starkare kopplad till staten och får därmed ett mer direkt inflytande.

Robert Noord (S) är kritisk och påpekar mycket riktigt att ett förstatligande inte löser de viktigaste problemen. ”Skolans huvudsakliga brister ligger i att vi har för låga förväntningar på våra elever, otydliga mål och för sena uppföljningar. […] Ska vi lyckas med att ge alla elever den kunskap de har rätt till så måste vi tydliggöra förväntningarna, följa upp resultaten, synnliggöra dem och ställa krav på skolans organisation. Det arbetet blir mycket enklare i en kommunal skola.”

Jag håller med Robert i problembeskrivningen, men tror inte att slutsatsen om att en kommunal skola är bättre lämpad för detta stämmer. Att höja förväntningarna och att  genomföra resultatuppföljningar ligger på skolnivå och jag tror att staten är mer effektiv när det gäller att ställa krav på organisationen.

Edvin Alam (M) är också kritisk. ”En möjlig approach till att lösa bristerna i den svenska skolan är att ge mer makt till skolorna, oavsett huvudman”. Jag håller med och hoppas på att rektorernas/skolledningens roll kommer att stärkas enligt ovan. (Edvin lyfter också den intressanta frågan om friskolornas styrning)

——————————
Alla stora tidningar skriver förstås om detta: AB, SvD, Expressen, Sydsvenskan,
I samtliga kan man göra sin röst hörd genom att rösta eller skriva en kommentar, vilket blir allt viktigare i dagens samhälle.

Länkar till andra bloggar om: , , , , , , , , ,

Om ChristerMagister

Bloggande lärare med fotointresse.
Det här inlägget postades i Debatt och politik, skolpolitik och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

31 kommentarer till Förstatliga skolan

  1. Anders B Westin skriver:

    Hej!
    Jag lyckades förstöra din länk till mitt blogginlägg så nu försöker jag återskapa detta.

    http://andersbwestin.wordpress.com/2009/10/20/just-idag-ar-jag-folkpartist/

    I övrigt så håller jag med om din beskrivning.

  2. Mats skriver:

    Är det verkligen bara jag som vill kommunalisera regeringen?

  3. Ping: Kommunalisera regeringen – nu! « Tysta tankar

  4. christermagister skriver:

    Klistrar in mitt svar från Tysta tankar (följ även den diskussionen om du finner detta intressant):

    Det är nog misstänksamheten mot kommunerna som är ännu större… Det finns helt enkelt inte tillräckligt med insatta människor i kommunstyrelserna för att det ska bli bra. Dessutom upplever jag att de allför ofta styrs av kortsiktiga eller lokalpatriotiska målsättningar.

    Centralistiska lösningar låter ju inte bra, men dels tror jag att skolledningens makt kommer att öka och dessutom är ju faktiskt inte Sverige större än många städer i världen…

  5. Kristian Grönqvist skriver:

    Me too tycker också en chef är bättre än hundratals…

  6. Henke skriver:

    Hej Christer!
    Vi har inte träffats, men min sambo Ida är kusin med Hanna! Jag råkade snubbla in här precis när jag gjorde lite undersökningar angående hur FP´s förslag har tagits emot i landet.

    Jag kandiderar till riksdagen i Norrbotten och har nu bloggat i ca. 2 månader på wordpress. Kolla gärna in där! Jag har snabb kollat din blogg och ser att vi verkar ha rätt lika uppfattning om många saker, även om vi naturligtvis utrycker oss olika.

    Förövrigt vill jag bara påpeka att Otto von Bismarck (f.1815, d.1898) sade (översatt från tyska naturligtvis) -”With a gentleman I am always a gentleman and a half, and when I have to do with a pirate, I try to be a pirate and a half.”

    Misstänkt likt Erik Axel Karlfeldt. Skulle vara skoj att forska i vem som var först! 🙂

    Hälsa Hanna! Ida hälsar också, vi finns på Facebook! /Hendrik

  7. samikorpela skriver:

    Bra inlägg! Jag är också för att skolan ska få en statlig huvudman. Sedan har jag ett problem med att artikeln tar upp att lärarutbildningen på något sätt skulle bli bättre med en statlig skola, där håller jag inte alls med. Men att skolan får staten som huvudman hoppas jag bara är en tidsfråga.

  8. Mats skriver:

    Det tycks vara en vanlig uppfattning att det skulle bli mer pengar till skolan om den förstaligas – kan ingen försöka förklara varför?

    Jag behöver en teori som förklarar den här förhoppningen!

    Statens historia av misslyckade försök att driva verksamheter borde skrämma även den mest förhärdade centralist till en smula eftertanke.

    Att Björklund vill centralisera Lärarutbildningen (bort från den övriga universitetsvärlden) är en annan diskussion. Men det är spännande att se hur jakten på internationella publiceringar blir viktigare än ansträngningarna att skapa en anständig yrkesutbildning.

    Grabben vill gärna rida på två kameler.

  9. Kristian Grönqvist skriver:

    Tanken är väl att befälsordningen blir något rakare, med därav följande färre mellanhänder, vad hade Du själv tänkt?
    Och kan det dessutom ge en bättre organiserad skola, med tydligare uppdrag och större tänder så kan det leda till en större vilja hos skattebetalarna att pytsa in en slant.

  10. Kristian Grönqvist skriver:

    I övrigt är jag inte så intresserad av vad lärarna lär sig, vi hade redan bra lärare för femtio år sedan, jag är mer intresserad av vad eleverna lär sig.
    Lärare som vill publicera sig själva har inget i skolan att göra, dom kan hållas kvar på Lärarhögskolan eller något Universitet där deras verksamhet inte krockar med skolans.

  11. Morrica skriver:

    Kristian, du skriver ”I övrigt är jag inte så intresserad av vad lärarna lär sig” och jag måste verkligen fråga rent ut om du inte alls förstår sambandet mellan vad lärare lär sig och vad de förmår att lära ut?

  12. Morrica skriver:

    Mats, du skriver ”Statens historia av misslyckade försök att driva verksamheter borde skrämma även den mest förhärdade centralist till en smula eftertanke”

    Tyvärr är det så att kommuners historia av att missköta skolan skrämmer i än högre grad, och de skriande klyftorna mellan elevers villkor i olika kommuner och olika statsdelar gör inte saken bättre.

  13. samikorpela skriver:

    För att klargöra Mats: jag har inte läst mig till att det ska bli mer pengar bara för att man förstatligar – om du har läst detta ge gärna en referens. Kan dock medge att Kristian har en poäng; det blir inte mer pengar men färre hål/fickor där pengar försvinner.

    Sedan undrar jag vad du menar med att lärarutbildningen ska centraliseras? Man kan argumentera att det är så idag med högskoleverket som granskar alla utbildningar och examensordningen där målen för alla utbildningar står t ex lärarutbildningarna. Jag kan inte påminna mig att jag läst att det ska bli mer centraliserat. Förklara gärna mer hur du resonerar.

  14. Kristian Grönqvist skriver:

    Morrica

    Min utgångspunkt var att lärarna redan för femtio år sedan kunde väsentligt mer än eleverna och definitivt hade den kunskapen även något år senare.

    Nu tvingas jag konstatera att eleverna i klass tre till hälften inte kan räkna ihop 5+3+7 och det kunde åtminstone alla elever i den skola jag gick i, i klass två.
    Att lärarnas förmåga skulle ha avtagit så mycket, det finner jag för uteslutet, alltså är det inte lärarnas kunskap det är fel på.
    Det är elevernas kunskap det är fel på.
    Elementärt, min käre Watson

    Sen kan man alltid skylla på skolplaner och utformningen av lärarnas utbildning, men så illa tror jag inte någon lärare räknar.

    Det handlar mycket mer om vad skolan vill att eleverna skall lära sig. Om man inte vill att elever skall kunna addera på ett adekvat sätt kommer alla högskolor i världen inte att kunna hjälpa den Svenska skolan.

    Det måste fastställas vad eleverna bör kunna, och det bör kunna kontrolleras i hela riket.

    Det bör också faslås hur man gör med de elever som inte har hunnit med.

    Att komma dragandes med ett mesigt utlåtande om att det var ju tur att vi upptäckte det nu och inte i sexan är bara så pinsamt…

    Det här handlar verkligen om att alla elever inte alls har samma förtsättningar för att skaffa sig kunskap i den ordinarie skolan

  15. Kristian Grönqvist skriver:

    Morrica

    Som svar på Din första fråga: Mycket är jag, men inte dum i huvudet

  16. christermagister skriver:

    Oj, här har det hettat till i debatten medan jag var borta! Men jag tror att det börjar spåra ur lite…

    Att det måste fastställas vad eleverna bör kunna och att detta bör kunna kontrolleras i hela riket, samt ges direktiv för hur man gör med de elever som inte har hunnit med är i alla fall jag med på… Är det någon som inte är det? Och vilken koppling till förstatligandet har det här?

  17. Mats skriver:

    Centraliseringen av lärarutbildningen är tydlig i Lärarutbildningsutredningen. Franke och Björklund är bekymrade över att studenternas valmöjligheter har varit för stora.

    Nu tar Björklund över Lärarutbildningen från Krantz – allt för att koppla greppet och kunna styra.

    På min blogg har jag en lite enkät.
    http://lumaol.wordpress.com/2009/10/20/tva-sma-fragor/
    10 av 14 tror att förstatligandet innebär mer resurser.

    De misslyckade kommunerna är en modern myt – på samma sätt som de oengagerade föräldrarna, obildade lärarna och lata barnen.

    Jag blir inte glad av ”rak befälsordning” – sånt snack passar bäst på luckan.

  18. Anders B Westin skriver:

    Mats

    Kan du förklara den mycket stora skillnaden mellan lärarna på den gymnasieskola som min dotter nu går på jämfört med det högstadium som jag skrev om på din blogg.

    På gymnasiet finns fortfarande en känsla av stolthet och glädje bland lärarna. På högstadiet kände jag mest av resignation och trötthet. (+ den ärtiga rektorn)

    Något som brukar benämnas status kan faktiskt påverka.

    När jag tidigt 70 tal själv gick på samma högstadium var känslan en helt annan. Lärare med stolthet och glimten i ögat. Jag har många trevliga minnen. Min dotter vill glömma hela högstadietiden.
    Ständiga rektorsbyten pga av kommunaliseringens blöta täcke anser jag vara en av förklaringarna.

    • christermagister skriver:

      Att bli överöst med nya uppgifter som ska utföras på samma tid och till samma lön som tidigare samtidigt som man ständigt blir spottad på i media och av politikerna som är ansvariga för verksamheten tar bort glimten ur ögat på de flesta…

      Ja, lite överdrivet, men det är så många lärare känner.

  19. Kristian Grönqvist skriver:

    Vi kan snacka snömos i evigheter, men det förändrar inte läget i skolan och vad än Mats säger så tror jag inte lärare är dumma.

    Vårt problem är faktiskt att elever inte lär sig elementa, sen må det vara en filosofisk fråga vad de lär sig därutöver.

    Mitt enda problematiserande handlar om idag att eleverna inte kan räkna och det måste bero på att en del kommuner gör si och andra så.(En del kommuner ursäktar sig nämligen med att de tar upp multiplikation och division först i fyran)

    Centrala prov förstör hela det kommunala si, och därför vill jag personligen ha en skola som är likvärdig över hela landet och vilkens kvalitet därför också kan kontrolleras med centrala prov.
    Det förutsätter förstatligande, eftersom vi inte kan sparka
    ett hundratal rektorer eller skoldirektörer varje gång det går åt skogen.

    En statlig styrning blir lättare att bli av med…om det behövs.

  20. Ping: Förstatligande och kompetensutveckling « Christermagister

  21. Ping: Johan Dahlberg | Glädjande att Folkpartiet vill förstatliga skolan

  22. Elise Ling skriver:

    Förhoppningsvis är det allt fler som får upp ögonen för vad det är som sker med skolan och vilka det är som framför allt får lida för det: eleverna. Och det var nog inte just dem som man tänkte på heller, när man kommunaliserade skolan…

    Det fanns säkert goda intentioner med kommunaliseringen också men det blev aldrig bra. När lärarna slog bakut sades det att likvärdigheten aldrig skulle få offras. Men alla fagra löften sveks.

    Förutom att eleverna och löftena glömdes bort så sveks även lärarna. Detta får långtgående effekter för Sverige som kunskapsnation. Vem vill bli lärare idag, med de arbetsvillkoren? Och kanske ännu mer intressant: vilka väljer bort läraryrket?

    Något måste göras och det måste göras omgående:
    Gör om – gör rätt!

    Jag uppmanar er att skriva på namninsamlingen, för ett statligt ansvarstagande av den kommunala ungdomsskolan!
    http://www.namninsamling.com/site/list.asp?id=3615&p=3

  23. Jocke skriver:

    Med tanke på hur Sverige halkat efter i en internationell jämförelse av kunskapsnivå blir det nästan akut att återinföra statlig kontroll över våra grundskolor.

    Sedan måste jag få uttrycka min åsikt att vi glömmer hur priviligerade vi är, som bor i ett land där möjligheten finns för alla barn att utbilda sig ända upp till och med universitetsnivå, utan egen ekonomisk insats. I hur många länder i världen är detta en självklarhet?
    Med detta sagt, skall naturligtvis kunskapsnivån vara så hög det bara går…det är en grundläggande förutsättning för att vi skall kunna bibehålla vår höga levnadsstandard.

    Låt också de som vill kunna få möjlighet till yrkesförberedande lärlingsutbildningar. Vi är ju alla olika och många har fantastiska praktiska egenskaper som ofta glöms bort. All utbildning behöver ju inte vara teoretisk…tack för ordet!

Kommentera

